Inlägg från: Anonym (dålig jurist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dålig jurist)

Hur skulle ni göra?

Om juristen säger att du måste försöka tills hon är tolv bör han gå om skolan. Det finns ingen regel, barn ska alltid lyssnas på och tas hänsyn till utefter deras mognad, men det beslutas inte alltid efter deras önskan om det går till domstol. 

I ditt fall finns troligen ingen risk alls eftersom hon har blivit psykiskt sjuk av kontakten med pappan. 
    Tala om för pappan att hon inte vill längre pga hans beteende och låt henne slippa. Eller tala om att du har beslutat att hon ska få slippa pga att du tänker prioritera hennes psykiska hälsa. 

Blockera pappans nr på hennes telefon så slipper hon få meddelanden och telefonsamtal från honom. Prata med henne och säg att du aldrig kommer att försöka tvinga henne dit igen, men att lagen tvingar dig att då och då fråga om hon vill. 

• Anonym (dålig jurist)
    Anonym (barnet först?) skrev 2018-02-24 21:53:31 följande:

Han har inget nr till henne. All kontakt har alltid gått via mig eftersom hon inte vill. jag har aldrig tvingat henne dit och kommer aldrig göra det heller och har sagt till henne att det är upp till henne nu om hon vill eller inte vill träffa honom. Tycker hon är stor nog och framför allt är hon otroligt mogen och klok för sin ålder, faktiskt. Så hon kan väl motivera varför hon inte vill vara med honom.

Tack för alla trevliga svar och det ger mig stöd i det jag redan känner! :) Har pratat med henne nu och hon och jag är överens om hur vi i framtiden ska sköta kontakten med pappan.

Underbart! Lycka till med allt nu  
  • Anonym (dålig jurist)
    Anonym (barnet först?) skrev 2018-02-24 21:53:31 följande:

Han har inget nr till henne. All kontakt har alltid gått via mig eftersom hon inte vill. jag har aldrig tvingat henne dit och kommer aldrig göra det heller och har sagt till henne att det är upp till henne nu om hon vill eller inte vill träffa honom. Tycker hon är stor nog och framför allt är hon otroligt mogen och klok för sin ålder, faktiskt. Så hon kan väl motivera varför hon inte vill vara med honom.

Tack för alla trevliga svar och det ger mig stöd i det jag redan känner! :) Har pratat med henne nu och hon och jag är överens om hur vi i framtiden ska sköta kontakten med pappan.

Underbart! Lycka till med allt nu  
  • Anonym (dålig jurist)
    Anonym (barnet först?) skrev 2018-03-30 00:42:01 följande:

Skönt att höra någon i samma sits. Har ni någon som helst kontakt? Har han dotterns telenr så han kan kontakta henne eller går kontakten via dig?

Jag tänker inte tvinga vilket jag inte gör sedan ett tag tillbaka. I samråd med dottern pratar vi inte alls om pappan hemma längre. Han trakasserar dock mig med mess. Kan jag blocka honom utan att riskera något?

Nej blocka honom inte bara hux flux, det skulle nog anses som att försvåra. Meddela att du har bytt nr och ge honom det nya som är ett du har i nån gammal telefon. Meddela också att du from nu enkom svarar på konkreta frågor om dottern. Sen blockerar du honom från ditt gamla nr och kollar av det nya nr en gång i veckan eller så.

Via det nr kan du sen upplysa honom om viktiga saker som händer. Då har du gjort din plikt.
Svar på tråden Hur skulle ni göra?