Hur skulle ni göra?
Har en dotter på 10 år med min exman. Han har har psykiskt misshandlat vår dotter och tryckt ner henne i skorna under alla år. Vi separerade för 8 år sedan. I början var hon där 3 dagar i rad och sedan hos mig i 3 dagar osv eftersom hon var så liten... det funkade dock inte så bra för någon så efter ett tag bytte vi ( i samförstånd) till varannan helg...och att han träffade henne ibland då och då emellan då vi bodde i samma stad.
Efter ytterligare ett år så funkade inte det heller pga hans beteende. Hon skrek och grät och ville absolut inte dit. När hon väl varit där mådde hon såå dåligt och hade ångestattacker i nästan en vecka när hon kom tillbaka. Efter mkt om och men så fick hon en PTSD diagnos några år senare och vi bestämde att hon inte skulle träffa honom ensam (hon vägrade) så jag var alltid med och vi sågs några timmar, vilket var okej för alla..
Sedan 4 år bor han nu väldigt långt ifrån oss och de ses 2 ggr/år ungefär och har skött mestadels av kontakten via skype. Nu vill hon inte längre prata med honom eller träffa honom efter att vi sågs senaste ggn i höstas. Då betedde han sig väldigt illa och hon fick liksom nog. Hon säger klart och tydligt att hon inte vill ha nån kontakt med honom. Jag försöker lirka med att åka på semester ihop, jag är såklart med för hon vill inte vara själv, hitta på roliga saker ihop osv osv men hon VÄGRAR. Vad ska man göra? Han messar och vill prata...han vill gärna ses... Dock måste tilläggas att jag är den som försökt mest. Han är inte superintresserad mer än "på papper" där han gärna messar, men sedan när det väl kommer på tal att ses eller så, så prioriteras ALLTID annat... eller nån lam ursäkt... det är väl det hon känner...
hur skulle ni göra? Tvinga henne?? Låta det vara? Fortsätta lirka och hoppas att det nån gång ger med sig ( hon tycker jag tjatar fast jag inte säger det så ofta)