sextiotalist skrev 2018-02-22 10:46:18 följande:
Jag undrade också eftersom den egendomen inte ingick i bodelningen (men togs upp i bouppteckningen), men enligt någon här så ingick denna i bodelningen också, det gjorde mig förvirrad.
Den ingår inte i bodelningen men den ingår i arvet. Så här: A har ärvt en sommarstuga värd 1 miljon från sina föräldrar. Tillsammans med B äger hon ett hus värt 2 miljoner. Inga andra tillgångar finns och de har bara gemensamma barn. A dör.
Scenario 1: Sommarstugan är skriven som enskild egendom. Vid bouppteckningen nedtecknas två tillgångar: sommarstugan värd 1 miljon och huset värt 2 miljoner. Vid bodelningen är det bara huset som ses som giftorättsgods och hälften av huset tillfaller dödsboet och andra hälften tillfaller B med full äganderätt. Arvet efter A omfattar halva huset och hela sommarstugan. Detta arv tillfaller B med fri förfoganderätt och med barnen som efterarvingar. Det innebär att B inte får testamentera bort dessa tillgångar, men annars får han göra i princip vad som helst med dem.
Scenario 2: Sommarstugan är inte skriven som enskild egendom.
Vid bouppteckningen nedtecknas två tillgångar: sommarstugan värd 1 miljon och huset värt 2 miljoner. Vid bodelningen ses både huset och sommarstugan som giftorättsgods och hälften av dessa båda tillfaller dödsboet och andra hälften tillfaller B med full äganderätt. Arvet efter A omfattar då halva huset och halva sommarstugan. Detta arv tillfaller B med fri förfoganderätt och med barnen som efterarvingar.
Skillnaden mellan scenario 1 och scenario 2 är alltså att i scenario 2 får B halva sommarstugan med full äganderätt och därmed också rätten att testamentera bort sin halva vilket han inte har i scenario 1. När det blir särkullbarn inblandade blir det lite krångligare, men det uppfattade jag det som att det inte är i ditt fall, sextiotalist.