• Anonym (Komplicerat)

Ärver hans barn mina pengar?

Det är komplicerat, gå till en advokat som kan förklara och svara på frågor. Denne kan också hjälpa till om din make vill att hans barn bara ska ärva sin laglott (hälften av arvslotten). Men så här funkar det lite förenklat om du dör först: Din egendom efter bodelning (dvs din enskilda egendom plus hälften av er gemensamma egendom) delas i två delar varav den ena ärvs direkt av ditt särkullbarn. Den andra delen ärvs av din make med fri förfoganderätt (han får göra vad han vill med den förutom att testamentera bort den). När han dör ärver ert gemensamma barn den egendomen (plus sin del av pappans egendom).

• Anonym (Komplicerat)
    sextiotalist skrev 2018-02-22 07:26:53 följande:

Nja, inte riktigt så. Det är endast när det gäller gemensamma barn som detta med fri förfoganderätt kommer inte.

När ett äktenskap upplöses (skilsmässa eller dödsfall) så ser man till hela boet. Efter det att enskild egendom, skulder etc borträknats, så ser man till boets överskott. Den delas mellan de som varit gifta.

I det här fallet så går pappans del direkt till barnen, om inget testamente skrivits, dock har barnen alltid rätt till sin laglott (halva arvslotten), den andra delen är ts egen del, som hon kan göra precis som hon vill med (exakt som en efter en skilsmässa).

Den enskilda egendomen är och förblir ts enskilda och räknas bort från boet, så den ingår inte i bodelningen

Ja, och de har ett gemensamt barn. Dennes del av arvet (inkl enskild egendom) ärver maken med fri förfoganderätt fram tills han dör. Den enskilda egendomen ingår inte i bodelningen, men den ingår i arvet!
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Juridik) skrev 2018-02-22 07:35:44 följande:

Hej Ts. Kan känna att det är lite dumt att ställa en så viktig fråga som arv är här på FL . Här svarar människor som inte vet, tror sig veta eller bara svarar ändå.

Enskild egendom ingår inte i giftorättsgodset och därmed inte heller i arvsrätten till din make. Om du inte skriver något annat så ärver dina barn allt som står som enskild egendom efter dig. Vare sig din man eller hans barn har rätt till det.

Ja, det är tydligt att det är folk som inte vet som svarar... Enskild egendom ingår mycket riktigt inte i giftoröttsgodset, men det har bara betydelse vid bodelningen. Arvet sker precis som vanligt oavsett om det är enskild egendom eller inte. Här finns ett bra svar där detta förklaras tydligt: www.lawline.se/answers/14708

TS bör som sagt kontakta en jurist, eftersom det kryllar av människor som tror sig veta hur det är och hon har ingen aning om vem hon bör lyssna på och inte.
  • Anonym (Komplicerat)
    sextiotalist skrev 2018-02-22 08:42:41 följande:

Då gjorde han som gjorde bouppteckningen efter pappa fel, för där så togs den enskilda egendomen upp, men räknades av innan "arvet" (mamma satt ju i orubbat bo) räknades ut. Pappa dog efter det att ärvdabalken skrevs om

Kan ju inte svara för vad som gjordes i ert fall, men det är korrekt att den enskilda egendomen inte ska vara med i bodelningen. Arvet efter den avlidne behandlas efter bodelningen likadant oavsett om det varit gemensam eller enskild egendom, och det uppfattar jag det som att det gjorde i ert fall eftersom du skriver att din mamma satt i orubbat bo (tolkar det som att hon hade fri förfoganderätt över hela arvet). Så jag ser inte i din beskrivning att något fel gjorts.
  • Anonym (Komplicerat)
    Anonym (Komplicerat) skrev 2018-02-22 09:08:36 följande:

Kan ju inte svara för vad som gjordes i ert fall, men det är korrekt att den enskilda egendomen inte ska vara med i bodelningen. Arvet efter den avlidne behandlas efter bodelningen likadant oavsett om det varit gemensam eller enskild egendom, och det uppfattar jag det som att det gjorde i ert fall eftersom du skriver att din mamma satt i orubbat bo (tolkar det som att hon hade fri förfoganderätt över hela arvet). Så jag ser inte i din beskrivning att något fel gjorts.

För att klargöra ännu mer. Den enskilda egendomen tas såklart upp i bouppteckningen då ju alla tillgångar nedtecknas, men bodelningen görs bara på giftorättsgodset. Skillnad på bouppteckning och bodelning alltså.
  • Anonym (Komplicerat)
    sextiotalist skrev 2018-02-22 10:11:50 följande:

I gåvobrevet som min mamma fick, så stod det tydligt att det krävdes ett agerande för att denna egendom skulle räknas som giftorättsgods. I det kommande gåvobrevet (det vill säga när jag och mina syskon helt tar över egendomen) är den möjlighet bortskriven

Du menar ett gåvobrev när hon fick egendomen, t.ex. av sina föräldrar? Det låter rimligt. Men förstår fortfarande inte vad du menar gjordes fel när din pappa dog?
  • Anonym (Komplicerat)
    sextiotalist skrev 2018-02-22 10:46:18 följande:
    Jag undrade också eftersom den egendomen inte ingick i bodelningen (men togs upp i bouppteckningen), men enligt någon här så ingick denna i bodelningen också, det gjorde mig förvirrad.
    Den ingår inte i bodelningen men den ingår i arvet. Så här: A har ärvt en sommarstuga värd 1 miljon från sina föräldrar. Tillsammans med B äger hon ett hus värt 2 miljoner. Inga andra tillgångar finns och de har bara gemensamma barn. A dör. 
    Scenario 1: Sommarstugan är skriven som enskild egendom. Vid bouppteckningen nedtecknas två tillgångar: sommarstugan värd 1 miljon och huset värt 2 miljoner. Vid bodelningen är det bara huset som ses som giftorättsgods och hälften av huset tillfaller dödsboet och andra hälften tillfaller B med full äganderätt. Arvet efter A omfattar halva huset och hela sommarstugan. Detta arv tillfaller B med fri förfoganderätt och med barnen som efterarvingar. Det innebär att B inte får testamentera bort dessa tillgångar, men annars får han göra i princip vad som helst med dem. 
    Scenario 2: Sommarstugan är inte skriven som enskild egendom. Vid bouppteckningen nedtecknas två tillgångar: sommarstugan värd 1 miljon och huset värt 2 miljoner. Vid bodelningen ses både huset och sommarstugan som giftorättsgods och hälften av dessa båda tillfaller dödsboet och andra hälften tillfaller B med full äganderätt. Arvet efter A omfattar då halva huset och halva sommarstugan. Detta arv tillfaller B med fri förfoganderätt och med barnen som efterarvingar. 
    Skillnaden mellan scenario 1 och scenario 2 är alltså att i scenario 2 får B halva sommarstugan med full äganderätt och därmed också rätten att testamentera bort sin halva vilket han inte har i scenario 1. När det blir särkullbarn inblandade blir det lite krångligare, men det uppfattade jag det som att det inte är i ditt fall, sextiotalist. 
  • Anonym (Komplicerat)
    sextiotalist skrev 2018-02-22 11:29:30 följande:

Inte när mamma fick stugan (men när mormor tog över stugan så var det särkullbarn inblandade)

Ja, det finns en anledning (flera för den delen) att sambon och jag väljer att inte gifta oss, då det idag finns särkullbarn inblandade.

Nåja, i kommande gåvobrevet är det tydliggjort att egendomen inte ska räknas som giftorätt. Ligga helt utanför det som fördelas via arv

Tror fortfarande du blandar ihop arv och bodelning, det är bara i bodelningen som det här med giftorättsgods eller inte spelar roll. Men så länge ni bara är sambo så spelar det ingen större roll vilket, det är vid giftermål som det kan innebära en skillnad
Svar på tråden Ärver hans barn mina pengar?