• Anonym (Tant C)

Ärver hans barn mina pengar?

Jag ska gifta mig. Min man har två barn sedan tidigare.

Jag har ett barn sedan tidigare. Vi har ett gemensamt barn. Jag äger två fastigheter, samt har ganska stora tillgångar efter ett arv från mina föräldrar. Sammanlagt värde är omkring sex miljoner kronor.

De testamenterade sitt arv till mig som enskild egendom.

Allt jag äger står som enskild egendom

Hans barn avskyr både mig och honom och vi vill att dom ska få så lite som möjligt.

Han går bort först; Vem ärver vad?

Jag går bort först; Vem ärver vad?

• Svar på tråden Ärver hans barn mina pengar?
  • Anonym (g)
    Anonym (Tant C) skrev 2018-02-22 03:32:25 följande:
    Jag ska gifta mig. Min man har två barn sedan tidigare.
    Jag har ett barn sedan tidigare. Vi har ett gemensamt barn. Jag äger två fastigheter, samt har ganska stora tillgångar efter ett arv från mina föräldrar. Sammanlagt värde är omkring hua miljoner kronor.
    De testamenterade sitt arv till mig som enskild egendom.
    Allt jag äger står som enskild egendom

Hans barn avskyr både mig och honom och vi vill att dom ska få så lite som möjligt.

Han går bort först; Vem ärver vad?
    Jag går bort först; Vem ärver vad?
    Det låter som att ni måste skriva nå form av äktenskapsförord som innebär att era tidigare tillgångar förblir era egna. Annars lär ju allt läggas som en pott på att det är vad ni äger tillsammans.
  • Anonym (Hemskt)

Vill han inte försöka ordna kontakten med sina barn och låta dessa ärva? Märklig man

• Anonym (x)

Ni har särkullsbarn, båda två, dom ärver inte, 
    Biologiska barn har alltid rätt till sin arvedel, sen tror jag resten går till make/maka.
    Men det här är komplicerat, gör som oss, anlita en advokat och sätt upp ett testamente så kan ni vara trygga sen med att ni får det som ni vill ha det.
    Vi är på väg att göra precis just det själva, såna här saker ska man lämna till proffsen, 
    Det kostar en slant med det får vara värt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Hemskt) skrev 2018-02-22 06:23:29 följande:

Vill han inte försöka ordna kontakten med sina barn och låta dessa ärva? Märklig man

Varför ska de ha del av TS arv från sin familj? De har en egen mot att ärva.

De kommer få arv från sin far oavsett.

Det kan lika gärna vara barnen siom är märkliga. Som kan vara vuxna.
  • Anonym (Komplicerat)

Det är komplicerat, gå till en advokat som kan förklara och svara på frågor. Denne kan också hjälpa till om din make vill att hans barn bara ska ärva sin laglott (hälften av arvslotten). Men så här funkar det lite förenklat om du dör först: Din egendom efter bodelning (dvs din enskilda egendom plus hälften av er gemensamma egendom) delas i två delar varav den ena ärvs direkt av ditt särkullbarn. Den andra delen ärvs av din make med fri förfoganderätt (han får göra vad han vill med den förutom att testamentera bort den). När han dör ärver ert gemensamma barn den egendomen (plus sin del av pappans egendom).

• Anonym (g)

Om man inte gör något som förhindrar att pengarna delas lika så kommer det typ bli såhär:

En part äger 1 miljon totalt, andra äger 5 miljoner. Efter de gift sig så är deras totala 6 miljoner, vilket innebär att de skulle få 3 miljoner i en bodelning var.
    Vi säger att detta par har ett gemensamt barn och ena partnern har ett särkullbarn. 

Dör personen som har ett särkullbarn så kommer det barnet att ha rätt till sitt arv direkt, vilket är hälften av 3 miljoner (resterande är till det gemensamma barnet, men kommer att hamna hos den levande föräldern tills denne dör).

Jag rekommenderar starkt till att ni snackar med någon kunnig och fixar så att pengarna inte hamnar i en gemensam pott när ni gifter er.

• sextiotalist
    Anonym (Komplicerat) skrev 2018-02-22 07:04:21 följande:

Det är komplicerat, gå till en advokat som kan förklara och svara på frågor. Denne kan också hjälpa till om din make vill att hans barn bara ska ärva sin laglott (hälften av arvslotten). Men så här funkar det lite förenklat om du dör först: Din egendom efter bodelning (dvs din enskilda egendom plus hälften av er gemensamma egendom) delas i två delar varav den ena ärvs direkt av ditt särkullbarn. Den andra delen ärvs av din make med fri förfoganderätt (han får göra vad han vill med den förutom att testamentera bort den). När han dör ärver ert gemensamma barn den egendomen (plus sin del av pappans egendom).

Nja, inte riktigt så. Det är endast när det gäller gemensamma barn som detta med fri förfoganderätt kommer inte.
    När ett äktenskap upplöses (skilsmässa eller dödsfall) så ser man till hela boet. Efter det att enskild egendom, skulder etc borträknats, så ser man till boets överskott. Den delas mellan de som varit gifta.
    I det här fallet så går pappans del direkt till barnen, om inget testamente skrivits, dock har barnen alltid rätt till sin laglott (halva arvslotten), den andra delen är ts egen del, som hon kan göra precis som hon vill med (exakt som en efter en skilsmässa).
    Den enskilda egendomen är och förblir ts enskilda och räknas bort från boet, så den ingår inte i bodelningen
  • Anonym (Komplicerat)
    sextiotalist skrev 2018-02-22 07:26:53 följande:

Nja, inte riktigt så. Det är endast när det gäller gemensamma barn som detta med fri förfoganderätt kommer inte.

När ett äktenskap upplöses (skilsmässa eller dödsfall) så ser man till hela boet. Efter det att enskild egendom, skulder etc borträknats, så ser man till boets överskott. Den delas mellan de som varit gifta.

I det här fallet så går pappans del direkt till barnen, om inget testamente skrivits, dock har barnen alltid rätt till sin laglott (halva arvslotten), den andra delen är ts egen del, som hon kan göra precis som hon vill med (exakt som en efter en skilsmässa).

Den enskilda egendomen är och förblir ts enskilda och räknas bort från boet, så den ingår inte i bodelningen

Ja, och de har ett gemensamt barn. Dennes del av arvet (inkl enskild egendom) ärver maken med fri förfoganderätt fram tills han dör. Den enskilda egendomen ingår inte i bodelningen, men den ingår i arvet!
Svar på tråden Ärver hans barn mina pengar?