• Anonym (g)

Ärver hans barn mina pengar?

Anonym (Tant C) skrev 2018-02-22 03:32:25 följande:
    Jag ska gifta mig. Min man har två barn sedan tidigare.
    Jag har ett barn sedan tidigare. Vi har ett gemensamt barn. Jag äger två fastigheter, samt har ganska stora tillgångar efter ett arv från mina föräldrar. Sammanlagt värde är omkring hua miljoner kronor.
    De testamenterade sitt arv till mig som enskild egendom.
    Allt jag äger står som enskild egendom

Hans barn avskyr både mig och honom och vi vill att dom ska få så lite som möjligt.

Han går bort först; Vem ärver vad?
    Jag går bort först; Vem ärver vad?
    Det låter som att ni måste skriva nå form av äktenskapsförord som innebär att era tidigare tillgångar förblir era egna. Annars lär ju allt läggas som en pott på att det är vad ni äger tillsammans.
  • Anonym (g)

Om man inte gör något som förhindrar att pengarna delas lika så kommer det typ bli såhär:

En part äger 1 miljon totalt, andra äger 5 miljoner. Efter de gift sig så är deras totala 6 miljoner, vilket innebär att de skulle få 3 miljoner i en bodelning var.
    Vi säger att detta par har ett gemensamt barn och ena partnern har ett särkullbarn. 

Dör personen som har ett särkullbarn så kommer det barnet att ha rätt till sitt arv direkt, vilket är hälften av 3 miljoner (resterande är till det gemensamma barnet, men kommer att hamna hos den levande föräldern tills denne dör).

Jag rekommenderar starkt till att ni snackar med någon kunnig och fixar så att pengarna inte hamnar i en gemensam pott när ni gifter er.

Svar på tråden Ärver hans barn mina pengar?