pyssel skrev 2018-02-24 14:14:37 följande:
Annan synvinkel som utredare är definitivt bra och kan vara en enorm tillgång eller helt avgörande. Att personer med AS skulle vara svårare att provocera? I beg to differ.. Lågaffektivt bemötande är snarare det som varit på tapeten i evigheter för att INTE provocera en aspergare, i synnerhet i en stressad situation. Intresseorganisationer och utbildade har sedan länge försökt skapa medvetenhet kring autism och stress. Artikeln du länkade beskrev ju dessutom lika mkt om polisens möte med någon med AS och vilka utmaningar det bjuder på.
Jag vet, jag jobbar med ungdomar med Asperger. Självklart är en del lätta att provocera. Men det finns också de som ser så "nollställda" ut att de inte ens provocerar såna testosteronstyrda typer som annars knappt kan behärska sig. De verkar ibland som en "buffert". Det är min egen observation av att ha sett båda typer av ungdomar.
Och någon som pratar lite "naivt" kan vara provocerande, men det kan också verka deeskalerande. Kanske av ren överraskning. Eller för att de inte verkar "farliga". Jag kan tänka mig en person med Asperger som patrullerar tillsammans med en annan polis. Om de kompletterar varandra bra, så skulle det kunna funka bra.