pyssel skrev 2018-02-24 21:49:53 följande:
Om läkare misstänker även AS är det väl inte helt osannolikt att han har en såpass sammansatt och komplicerad problematik?
Låg impulskontroll som ger snabba reaktioner är nog lika delar positivt och negativt: Bra när det både blir rätt och reaktionen är snabb. Sämre när den reflexmässiga snabba reaktionen inte helt matchar situationen. Båda inträffar vid låg impulskontroll.
(Jag kanske har en väldigt okomplicerad syn på att se på egen funktionsnedsättning som främst varande brister?)
Hos sonen? Läkaren som ställde hans ADHD-diagnos tyckte att det var ganska solklart i hans fall att det inte fanns något autismspektrum med i bilden. Han var så typiskt ADHD och var så väldigt social och empatisk. Men numera är jag inte helt säker längre heller. Det finns sociala och empatiska Aspergare. Jag trodde dock då att läkaren mest ville hjälpa honom att få lämplig hjälp genom att kanske tolka symptom lite mer åt det hållet som kunde ge honom den hjälpen. Men kanske tyckte han faktiskt att det var så.
Och de snabba reaktionerna må vara både positiva och negativa, men det finns alltid gränser. Även en person med ADHD har gränser. Min son har t.ex. aldrig blivit fysisk. Han har aldrig slagits (i alla fall inte sedan han var ganska liten). Han skulle aldrig kunna skada någon. Och då menar jag nu med undantag av dem extrem-situationerna då de flesta människor kan göra det. Det är inte så att en person med ADHD som polis skulle kunna skjuta någon utan försvarbar anledning. Sedan finns det ju som sagt vissa personer med ADHD som har aggressiva tendenser som de inte kan kontrollera, och de är förstås olämpliga. Men de är inte någon majoritet. Det finns även poliser utan ADHD som är för aggressiva. Såna har jag också träffat på.
Angående funktionsnedsättning heter det numera "funktionsvariation", just av den anledningen. Tyvärr har vi i Sverige en tendens att tro att dessa människor inte kan vara självständiga och klara sig själva. Och det är synt, för att det stjälper dem. Det gäller inte bara psykiatriska diagnoser, här i Sverige sitter också för många personer i rullstol som skulle kunna träna och kunna förflytta sig själva.