• astho

Får en person med Asperger bli polis?

Har precis sett färdigt Bron (Ja, jag vet att det är fiktion men ändå) och undrar då, sånt händer väl ändå inte på riktigt? Jag tror absolut att det finns en och annan aspie som passar som polis men jag är tvärsäker på att jag läst nånstans i just detta enskilda fall så får man neka folk just ifall de har Asperger, är inte det diskriminering?

Kan passa på att ställa samma fråga gällande ordningsvakt då, och militärtjänstgöring.

• Svar på tråden Får en person med Asperger bli polis?
  • astho

Se där ja, det är inte tillåtet, lite hederlig diskriminering ser jag. Och jag som trodde att det var olagligt att diskriminera aspisar.

• snelhest

Polis är ett i allra högsta grad socialt yrke.

För att diagnosen Asperger ska vara aktuell krävs att man har "kvalitativa avvikelser i ömsesidig social interaktion".

Lite som att anställa en person med dyslexi för att korrekturläsa texter.

• astho

Men alla med Asperger är väl inte likadana? Eller är det så att alla har exakt samma svårigheter med det sociala? Är en aspie verkligen helt totalt oförmögen att förstå sociala situationer?

• AndreaBD

Det är diskriminering och det är dumt. Jag skulle kanske inte rekommendera en person med Asperger att bli lågstadielärare eller psykolog, men polis behöver inte vara helt fel. Det beror naturligtvis helt på hur svåra problem personen har. Många klarar inte av ett vanligt jobb ändå. Men en del, med lättare Asperger skulle absolut kunna klara det. OCH de skulle bidra med en annan syn. Inte sällan kan de hålla sig lugnt i hetsiga situationer och därmed ha en deeskalerande verkan på folk. 

I Storbritannien verkar det hanteras så mycket bättre.
    inews.co.uk/news/uk/like-police-officer-autism/
    www.npaa.org.uk/

• astho
    AndreaBD skrev 2018-02-22 09:42:11 följande:

Det är diskriminering och det är dumt. Jag skulle kanske inte rekommendera en person med Asperger att bli lågstadielärare eller psykolog, men polis behöver inte vara helt fel. Det beror naturligtvis helt på hur svåra problem personen har. Många klarar inte av ett vanligt jobb ändå. Men en del, med lättare Asperger skulle absolut kunna klara det. OCH de skulle bidra med en annan syn. Inte sällan kan de hålla sig lugnt i hetsiga situationer och därmed ha en deeskalerande verkan på folk. 

I Storbritannien verkar det hanteras så mycket bättre.
    inews.co.uk/news/uk/like-police-officer-autism/
    www.npaa.org.uk/

Varför skulle du inte rekommendera de två yrkena? 
  • AndreaBD
    astho skrev 2018-02-22 22:24:33 följande:
    Varför skulle du inte rekommendera de två yrkena? 
    För att det krävs mycket inlevelseförmåga och ganska snabbt också.
  • moaguuun
    AndreaBD skrev 2018-02-22 22:32:07 följande:

För att det krävs mycket inlevelseförmåga och ganska snabbt också.

Fast nu generaliserar ju du också, alla med diagnosen har inte problem med det.
  • AndreaBD
    moaguuun skrev 2018-02-22 22:36:08 följande:
    Fast nu generaliserar ju du också, alla med diagnosen har inte problem med det.
    Jag vet..... men man behöver ju inte heller ge sig på det svåraste. De flesta jobb kan vissa med Asperger klara av och det finns säkert också nån som klarar att vara psykolog eller lågstadielärare, men det finns säkert mer passande yrken.
  • AndreaBD

Profiler med Asperger kan vara en bra idé. Men jag tror de måste vara vanliga poliser först också.

Svar på tråden Får en person med Asperger bli polis?