AndreaBD skrev 2018-02-24 21:28:54 följande:
Jag tycker faktiskt att det är fel att göra skillnad där. Att ADHD inte kan omfattas av LSS t.ex. Min son har svår ADHD och jag hoppas numera verkligen att han klarar sig själv i vardagen, men jag var inte alls övertygad av det några år tidigare och försökte hitta ett boende med stöd, men dessa var bara för Asperger. Och det där är fel. Läkaren försökte få det till att han passar in på Asperger också, dvs. utreda sonen för Asperger, så att han kan få LSS, men det tycker jag också är fel.
Och visserligen kan alla med ADHD som har problem att kontrollera ilska eller som handlar impulsivt eller omoget när det gäller viktiga saker vara olämpliga för polisyrket. Men det finns också såna som skulle vara lämpliga. Det finns några egenskaper som skulle vara bra för yrket. Snabba reaktioner t.ex. , många är ganska orädda och agerar i krissituationer. Av samma anledning kan de vara bra som brandmän eller akutsjukvårdare. Min son är en höjdare på att hitta någon som man har tappat bort, han har hittat sina småsyskon många gånger. Och hans pappa har en gång räddat flera människor ur ett brinnande hus. De är duktiga på sånt.
Om läkare misstänker även AS är det väl inte helt osannolikt att han har en såpass sammansatt och komplicerad problematik?
Låg impulskontroll som ger snabba reaktioner är nog lika delar positivt och negativt: Bra när det både blir rätt och reaktionen är snabb. Sämre när den reflexmässiga snabba reaktionen inte helt matchar situationen. Båda inträffar vid låg impulskontroll.
(Jag kanske har en väldigt okomplicerad syn på att se på egen funktionsnedsättning som främst varande brister?)