Inlägg från: pyssel |Visa alla inlägg
  • pyssel

Får en person med Asperger bli polis?

AndreaBD skrev 2018-02-22 09:42:11 följande:

Det är diskriminering och det är dumt. Jag skulle kanske inte rekommendera en person med Asperger att bli lågstadielärare eller psykolog, men polis behöver inte vara helt fel. Det beror naturligtvis helt på hur svåra problem personen har. Många klarar inte av ett vanligt jobb ändå. Men en del, med lättare Asperger skulle absolut kunna klara det. OCH de skulle bidra med en annan syn. Inte sällan kan de hålla sig lugnt i hetsiga situationer och därmed ha en deeskalerande verkan på folk. 

I Storbritannien verkar det hanteras så mycket bättre.

inews.co.uk/news/uk/like-police-officer-autism/

www.npaa.org.uk/

Det finns absolut inget som talar för att en aspergare skulle klara en hetsig situation bättre än en neurotypisk. Snarare tvärtom. Tolkningsförmåga och flexibilitet i lämpliga metoder innanför regelverket är a och o. De två första är ju där det brister hos en aspie.
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2018-02-24 14:03:01 följande:

I princip, ja. Eller snarare: Det är en neurotypisk tolkning av att de fungerar annorlunda. Men vem säger att det inte kan passa ibland? Eller att det kan vara bra att ha en person med som har en lite annan synvinkel? Eller också en person som inte är så lätt att provocera? 

Annan synvinkel som utredare är definitivt bra och kan vara en enorm tillgång eller helt avgörande. Att personer med AS skulle vara svårare att provocera? I beg to differ.. Lågaffektivt bemötande är snarare det som varit på tapeten i evigheter för att INTE provocera en aspergare, i synnerhet i en stressad situation. Intresseorganisationer och utbildade har sedan länge försökt skapa medvetenhet kring autism och stress. Artikeln du länkade beskrev ju dessutom lika mkt om polisens möte med någon med AS och vilka utmaningar det bjuder på.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2018-02-24 14:21:18 följande:

Jag vet, jag jobbar med ungdomar med Asperger. Självklart är en del lätta att provocera. Men det finns också de som ser så "nollställda" ut att de inte ens provocerar såna testosteronstyrda typer som annars knappt kan behärska sig. De verkar ibland som en "buffert". Det är min egen observation av att ha sett båda typer av ungdomar.

Och någon som pratar lite "naivt" kan vara provocerande, men det kan också verka deeskalerande. Kanske av ren överraskning. Eller för att de inte verkar "farliga". Jag kan tänka mig en person med Asperger som patrullerar tillsammans med en annan polis. Om de kompletterar varandra bra, så skulle det kunna funka bra.

Jag vet att du har kunskap. Jag jobbar också med detta. Min åsikt och gissning är att det är ett svårare yrke för den med autism och i många fall helt olämpligt. Det betyder ju inte att andra helt inkapabla och olämpliga personer inte lyckas bli poliser.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2018-02-24 14:43:59 följande:

Jag brukar egentligen mest vara emot att folk med ADHD inte får bli polis. De kan vara speciellt lämpliga. Visserligen kan även några vara olämpliga, men vissa skulle vara jättebra på det. Min dotter har också funderat på det. Hon har inte märkt än att hon inte "får". Där var intresset iofs också att blir "profiler". Men hon har ändå hittat ett annat målyrke.

Asperger är svårare, säkert. Och de flesta skulle nog inte vilja heller. Men jag tycker det är väldigt tokigt att säga att man med en viss diagnos överhuvudtaget inte får försöka, då folk är så olika.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker i ADHD-frågan, de försvårande omständigheterna är ju helt andra men inte så lämpliga i polisyrket de heller... Samtidigt anses det ju vara en enklare diagnos att både handskas med själv och att symptombehandla (omfattas ju inte av LSS heller).
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2018-02-24 21:28:54 följande:

Jag tycker faktiskt att det är fel att göra skillnad där. Att ADHD inte kan omfattas av LSS t.ex. Min son har svår ADHD och jag hoppas numera verkligen att han klarar sig själv i vardagen, men jag var inte alls övertygad av det några år tidigare och försökte hitta ett boende med stöd, men dessa var bara för Asperger. Och det där är fel. Läkaren försökte få det till att han passar in på Asperger också, dvs. utreda sonen för Asperger, så att han kan få LSS, men det tycker jag också är fel.

Och visserligen kan alla med ADHD som har problem att kontrollera ilska eller som handlar impulsivt eller omoget när det gäller viktiga saker vara olämpliga för polisyrket. Men det finns också såna som skulle vara lämpliga. Det finns några egenskaper som skulle vara bra för yrket. Snabba reaktioner t.ex. , många är ganska orädda och agerar i krissituationer. Av samma anledning kan de vara bra som brandmän eller akutsjukvårdare. Min son är en höjdare på att hitta någon som man har tappat bort, han har hittat sina småsyskon många gånger. Och hans pappa har en gång räddat flera människor ur ett brinnande hus. De är duktiga på sånt.

Om läkare misstänker även AS är det väl inte helt osannolikt att han har en såpass sammansatt och komplicerad problematik?

Låg impulskontroll som ger snabba reaktioner är nog lika delar positivt och negativt: Bra när det både blir rätt och reaktionen är snabb. Sämre när den reflexmässiga snabba reaktionen inte helt matchar situationen. Båda inträffar vid låg impulskontroll.

(Jag kanske har en väldigt okomplicerad syn på att se på egen funktionsnedsättning som främst varande brister?)
    Alla hästar hemma
  • pyssel

@Andrea

Funktionsvariation är inget vedertaget begrepp i facksammanhang men frontas speciellt av intresseorganisationer och folk som vill ha stöd men samtidigt skyr begreppen funktionshinder, funktionsnedsättning och handikapp. Jag hoppas att populariseringen blåser över. Här hemma tycker vi det är ett larvigt begrepp då vi alla har handikappinsikt och inte känner oss mindre värda utan detta urbota löjliga uttryck. (Vi är alla över 11 år, jobbar eller studerar). Funktionsvariation används också av de föräldrar som stenhårt driver att deras intellektuellt funktionsnedsatta barn ska undervisas integrerat i klass på vanligt högstadium och gymnasium. Jag förstår inte paradoxen att många skriker sig hesa över att nyttja allt samhällsstöd som går och samtidigt driva att namn på det vi ?har? inte ska säga något om det vi ?har?.

Alla hästar hemma
Svar på tråden Får en person med Asperger bli polis?