Inlägg från: Anonym (-ölkjhgf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-ölkjhgf)

Anklagad för umgängessabotage

Ni har alltså ett muntligt umgängesavtal? Ring familjeenheten/familjerätten i din kommun och be om att få komma på samarbetssamtal. Förklara läget och säg att du vill ha ett skriftligt undertecknat umgängesavtal för att slippa tjafs. 

De kommer då att kalla honom, i er kommun eftersom man ska ha det i kommunen barnen tillhör. Gör sedan ett förslag på hur umgänget kan se ut.

Uteblir han har du mer kött på benen och han hamnar i sämre läge. Kommer han så ge honom ditt förslag på hur umgänget ska se ut och där måste det framgå vem som hämtar och lämnar, när detta ska ske och var. I ert fall är det bra om även kostnader som uppstår i samband med byte också framgår. 

Tex så hade jag och mina barns pappa ett tag att han betalade ena resan (med bil) men jag skötte själva lämningen, för hans bil kraschade. 

Eller: 
    Strunta i vad pappan säger ang umgängessabotage, han har inget att komma med för det föreligger inget umgängessabotage. Ignorera allt, han tjafsar om som inte är rena umgängesfrågor och kräv att allt ni pratar om sker skriftligt så bevis finns sen om det är nödvändigt. 

• Anonym (-ölkjhgf)
    möjligt skrev 2018-02-21 17:22:32 följande:

Varför går ni inte över till varannan vecka igen om han nu ville det?

Pga avståndet skrev hon ju. 
  • Anonym (-ölkjhgf)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-02-21 17:29:33 följande:
    Undrar jag också? Eller skippa underhållet om du har råd men inte han?
    Alla har råd med underhåll. Tjänar man dåligt tas det via fk och de räknar ut hur mycket man ska betala tillbaka till dem. Det kan bli allt från 0 kr till full återbetalning. 
  • Anonym (-ölkjhgf)
    möjligt skrev 2018-02-21 17:36:11 följande:
    Fast de slutade för att han ville det(på grund av avståndet). Nu ville han börja med varannan vecka igen. Så jag upprepar, varför inte bara gå över till varannan vecka igen?
    Jag upprepar; pga avståndet. Barnen går i skolan och inte alla kommuner erbjuder skolskjuts varannan v och barnen kan inte ha två skolor. 
  • Anonym (-ölkjhgf)

Men, om pappan är villig att själv skjutsa och stå för kostnaden finns inget annat hinder än att barnen får långa dagar. Väldigt få har den möjligheten att kunna jobba kortare dagar /flexa varannan v för att de måste åka och lämna barnen på skolan. 

• Anonym (-ölkjhgf)
    1234568 skrev 2018-02-21 18:18:44 följande:
    Men snälla vän, man måste väl tänka på helheten. För det första så har en 7,9 och 11 åring rätt olika långa skoldagar. Sjuåringen börjar senare och har kortare dagar (oftast). Och så resevägen för barnen som skulle vara 2 timmar om dagen (på pappa veckan).

Är det rimligt att sjuåringen ska skjutsas till skolan 2 timmar innan lektion börjar, och sedan sitta och vänta 2 timmar på em för att 11 åringen har längre dagar? Och visst, det finns dom barnen som har det så här för att föräldrarna måste jobba. MEN dom har inte på det 2 -3 timmars reseväg per dag.

Att sitta och skriva att det FINNS INGET ANNAT HINDER ÄN ATT BARNEN FÅR LÅNGA DAGAR, det är ett hinder. Så ska barn inte behöva ha det för att pappan bråkar. Det är ju barnens bästa man ska tänka på. Och det är ju verkligen inte att dom ska slitas ut med 12 timmars dagar varannan vecka, när det inte behövs.
    Jag tycker denna lösning är vansinne, men den kommentaren du citerar är knuten till en annan kommentar jag skrev som svar på en annan medlems svar. Så att ta den lösryckt blir lite galet. Jag borde kanske ha citerat mig själv först så att det blivit mer tydligt. 

Om pappan anser att det är bra för barnet med så långa dagar är han inte lämplig som förälder tycker jag, men TS kan ju erbjuda detta till pappan så får han ta ställning. Jag tvivlar starkt på att han tycker det är en bra lösning, han låter inte direkt som en förälder som orkar engagera sig så pass. 
Svar på tråden Anklagad för umgängessabotage