Anklagad för umgängessabotage
Ni har alltså ett muntligt umgängesavtal? Ring familjeenheten/familjerätten i din kommun och be om att få komma på samarbetssamtal. Förklara läget och säg att du vill ha ett skriftligt undertecknat umgängesavtal för att slippa tjafs.
De kommer då att kalla honom, i er kommun eftersom man ska ha det i kommunen barnen tillhör. Gör sedan ett förslag på hur umgänget kan se ut.
Uteblir han har du mer kött på benen och han hamnar i sämre läge. Kommer han så ge honom ditt förslag på hur umgänget ska se ut och där måste det framgå vem som hämtar och lämnar, när detta ska ske och var. I ert fall är det bra om även kostnader som uppstår i samband med byte också framgår.
Tex så hade jag och mina barns pappa ett tag att han betalade ena resan (med bil) men jag skötte själva lämningen, för hans bil kraschade.
Eller:
Strunta i vad pappan säger ang umgängessabotage, han har inget att komma med för det föreligger inget umgängessabotage. Ignorera allt, han tjafsar om som inte är rena umgängesfrågor och kräv att allt ni pratar om sker skriftligt så bevis finns sen om det är nödvändigt.