• Anonym (Ts)

Vårdnad vid LVU

Om ett barn har LVU, är det fortfarande föräldrarna som har vårdnaden och måste skriva på en del papper? Eller?

• Svar på tråden Vårdnad vid LVU
  • Anonym (Yes)
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-20 22:43:57 följande:

Vad blir det för uppväxt för barn om deras föräldrar kallar dem som tar hand om och uppfostrar dem för bra betalda barnvakter 

Uppväxtplaceringar är ovanligt. Barnen SKA hem igen i de allra flesta fall.

De ÄR tillfälliga barnvakter som sköter omvårdnaden ibland (förutom lov och helger eller hur ofta barnen nu får komma hem under tiden) under en kort period. Detta är inget hemligt för barnen om de är gamla nog att förstå läget. Så föräldrarna kan såklart tycka precis vad dem vill.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Yes) skrev 2018-02-20 22:58:14 följande:
    De ÄR tillfälliga barnvakter som sköter omvårdnaden ibland (förutom lov och helger eller hur ofta barnen nu får komma hem under tiden) under en kort period. Detta är inget hemligt för barnen om de är gamla nog att förstå läget. Så föräldrarna kan såklart tycka precis vad dem vill.
    Fast barn utvecklas ju hela tiden och då växer de ju upp från barn till tonåring om de så bara är placerade under några år och då är ju knappast familjehemsföräldrar att se som betalda barnvakter eftersom barnvakter inte har ansvar för fostran och utveckling 
  • Anonym (aaa)

Vid LVU kan social sekreterarna skriva under till tex pass.
    Dom vill helst att föräldrarna gör det.
    Ja jag anser att även familjehem har rätt till semester med familjen där även det placerade barnet ingår.
    Man tar ju ofta emot ett barn i många år.

• Inisario

Men snälla du. LVU placerade barn vårdas knappast av tillfälliga barnvakter. Barnvakt har inte med LVU å göra. Eftersom du är så ambitiös i ämnet borde du egentligen veta det. 

Med tanke på ts. Soc sekreteraren är instansen som tar hand om diverse frågor ang LVU.
  • Maria 434

Hade barnet haft fungerande föräldrar hade inte LVU behövts.

Men det veekar tyvärr vanligt att föräldrar som fått sina barn omhändertagna att inte se sina fel och brister utan allt är nånannansfel, soc, familjehemmet etc etc..

Om en föräldrer hindrar sitt barn till tex en semesterresa med den familj den placerats hos så visar ju denne förälder återigen brist på sunt föräldraskap
  • Anonym (Måste)

Måste fråga, och nu be om ursäkt, om jag kapar tråden lite.

Mitt x höll ihop med en tjej för många år sedan. Dom fick ett barn. När han o jag träffades, så bodde flickan i fosterhem hos hans mamma.

Hans förklaring på det var att hans x var så psykiskt sjuk, och att när dom levde ihop, så fick han ta hand om allt. Sa han. Det blev tydligen lvu på barnet när denne var 11 månader! Då sa han att han ringt läkare, som hämtade hans x till psyk. Och att soc då tog barnet till hans mamma. För han var tvungen att jobba. O därför inte kunde ha barnet. Varför blir det då lvu på det? Blir det inte istället en frivillig placering? Det är så mycket han sa, som inte stämde alls. Saker jag fått reda på i efterhand. Så varför blir det lvu på barn, om fader säger att x är sjuk? Och att barnet fick flytta, beror på det?

• Anonym (anonym)
    Anonym (Måste) skrev 2018-02-21 14:26:54 följande:
    Måste fråga, och nu be om ursäkt, om jag kapar tråden lite.
    Mitt x höll ihop med en tjej för många år sedan. Dom fick ett barn. När han o jag träffades, så bodde flickan i fosterhem hos hans mamma.
    Hans förklaring på det var att hans x var så psykiskt sjuk, och att när dom levde ihop, så fick han ta hand om allt. Sa han. Det blev tydligen lvu på barnet när denne var 11 månader! Då sa han att han ringt läkare, som hämtade hans x till psyk. Och att soc då tog barnet till hans mamma. För han var tvungen att jobba. O därför inte kunde ha barnet. Varför blir det då lvu på det? Blir det inte istället en frivillig placering? Det är så mycket han sa, som inte stämde alls. Saker jag fått reda på i efterhand. Så varför blir det lvu på barn, om fader säger att x är sjuk? Och att barnet fick flytta, beror på det?
    Det blir inget LVU för att en förälder inte kan vara föräldraledig 
  • Anonym (Måste)
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-21 15:30:07 följande:

Det blir inget LVU för att en förälder inte kan vara föräldraledig 

Varför blev det då lvu på deras dotter?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Måste) skrev 2018-02-21 15:59:33 följande:
    Antagligen för att det upptäcktes i samband med att mamman hamnade på psyket att det inte fanns tillräcklig föräldraförmåga hos någon av föräldrarna för det är ju inte så att socialen vet hur det står till i familjer förrän de blir inkopplade när exempelvis vården anmäler. Blir en förälder som i det här fallet intagen och vården känner oro så har de skyldighet att anmäla och då måste socialtjänsten utreda så i detta fall så lär det vara problem eftersom det blev LVU och inte frivilliga insatser eller inga insatser alls
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Måste) skrev 2018-02-21 15:59:33 följande:
    Det kan ju ingen av oss veta.
  • Anonym (Måste)
    Anonym (anonym) skrev 2018-02-21 16:21:15 följande:

Antagligen för att det upptäcktes i samband med att mamman hamnade på psyket att det inte fanns tillräcklig föräldraförmåga hos någon av föräldrarna för det är ju inte så att socialen vet hur det står till i familjer förrän de blir inkopplade när exempelvis vården anmäler. Blir en förälder som i det här fallet intagen och vården känner oro så har de skyldighet att anmäla och då måste socialtjänsten utreda så i detta fall så lär det vara problem eftersom det blev LVU och inte frivilliga insatser eller inga insatser alls

tack för svar. Mitt x hävdade hela tiden att det var hans x, som gjorde att det blev lvu. Enligt han, så hade han skött allting. O jobbade. Så inget berodde på han. Sa han. När jag blev ihop med han, så såg jag andra sidor så småningom. Han var våldsam. Han brydde sig inte om sitt barn. Jag har efter separation, haft kontakt med hans x. Hon förklarade att han var våldsam vid henne. Knäckte henne. Hon orkade inte mera. Så hon hamnade på psyk. Detta känner jag igen. Av vårt förhållande. Och jag tror inte att det blev lvu enbart pga henne. Jag tror att även han misskötte barnet.
  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (Måste) skrev 2018-02-21 16:49:43 följande:
    tack för svar. Mitt x hävdade hela tiden att det var hans x, som gjorde att det blev lvu. Enligt han, så hade han skött allting. O jobbade. Så inget berodde på han. Sa han. När jag blev ihop med han, så såg jag andra sidor så småningom. Han var våldsam. Han brydde sig inte om sitt barn. Jag har efter separation, haft kontakt med hans x. Hon förklarade att han var våldsam vid henne. Knäckte henne. Hon orkade inte mera. Så hon hamnade på psyk. Detta känner jag igen. Av vårt förhållande. Och jag tror inte att det blev lvu enbart pga henne. Jag tror att även han misskötte barnet.
    Finns ju i princip två olika senarier som skulle kunna leda till LVU i så fall. Mamma mådde dåligt och vägrade samtycka till frivillig placering och mannen samtyckte till placeringen. Då måste det bli ett LVU då en frivillig placering kräver båda vårdnadshavarnas samtyckte. Blir ju då fundersam på varför han inte begärde ensam vårdnad och sen fick över placeringen till en frivillig placering.
    Eller, så har han inte heller samtyckt och bedöms brista i omsorgsförmågan så LVU gick igenom.

• Anonym (Måste)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-02-21 17:35:43 följande:

Finns ju i princip två olika senarier som skulle kunna leda till LVU i så fall. Mamma mådde dåligt och vägrade samtycka till frivillig placering och mannen samtyckte till placeringen. Då måste det bli ett LVU då en frivillig placering kräver båda vårdnadshavarnas samtyckte. Blir ju då fundersam på varför han inte begärde ensam vårdnad och sen fick över placeringen till en frivillig placering.

Eller, så har han inte heller samtyckt och bedöms brista i omsorgsförmågan så LVU gick igenom.

tack för svar. Enligt han, så var modern psykiskt sjuk. ( enligt mig, knäckt av han) . så han sade till mig, att läkare o soc kom hem till dom. Mamman var så sjuk. O farmodern tog barnet. Som fosterhem. För han jobbade så mycket? O under våra år, tog farmor över vårdnaden. Vilket gjorde han jättearg!? Så lvu berodde på en psykiskt sjuk människa. Och att han var tvungen att jobba...
Svar på tråden Vårdnad vid LVU