• Port II

Son kallas "flicka med snopp"

Port II skrev 2018-03-16 19:47:14 följande:

Varför ska man se till så att barn lär sig att äta med kniv och gaffel? Mycket friare och fler möjligheter att äta som man känner för. Med händerna, med hjälp av tröjan eller varför inte bordsduken

Varför ska man lära barn att man hälsar när man träffar någon på gatan? Mycket friare och fler möjligheter om man kan få säga det man känner för. "Fuck you", "dra åt helvete" eller "vad ful du är".

Varför ska man lära sina barn att äta hälsosamt? Mycket friare och fler möjligheter om man kan få äta det man känner för för stunden. Godis, läsk eller varför inte lite tuggtobak?

Med det vill jag ha sagt att de möjligheter Iowhannah vill ge inte är värt något, samtidigt som det ger färre möjligheter på sikt. Sämre möjligheter att bygga vänskapsrelationer. Sämre möjligheter att bilda familj. Färre möjligheter att gå ett lyckat arbetsliv.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-17 12:14:08 följande:

Ja, För annars kan jag inte se det som något annat än att det är dina egna inskränkta åsikter.

Här är en tills vidare:

"Unga hbtq-personer är mer utsatta för diskriminering, hot och våld än andra unga och mår därför sämre."

www.mucf.se/unga-hbtq-personers-halsa
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-17 13:01:07 följande:

Och det beror ju,i så fall,på fördomsfulla människor.

Och? Människan är fördomsfull. Samhället är fördomsfullt. Det är också därför det enbart är destruktivt att inte följa normer.

Menar du att ditt barn blir mindre olycklig för att dennes olycka orsakas av att samhället är fördomsfullt?
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-03-17 13:00:48 följande:

Känns som att det du citerar bara stärker våra åsikter, inte dina egna.

Eftersom du blandar äpplen och päron.

Att inte följa normer baserat på att normerna upprätthålls av fördomar är inte vidare konstruktivt.

Hantera frågorna var för sig.

1) Vad blir konsekvensen av att nonchalera samhällets normer och värderingar och låta barnet internalisera en personlighet som inte rimmar i takt med samhället?

2) Hur ska samhället förhindra så att oskyldiga människor inte straffas lika hårt socialt bara för att de är annorlunda?

Om ditt svar på fråga två är att uppfostra barnet så att det blir annorlunda kan du fråga dig: Är det schysst mot barnet att straffa det för att du vill göra ett politiskt statement? Tror du förövrigt verkligen att du kan göra skillnad?
  • Port II
    Iowhannah skrev 2018-03-17 14:55:00 följande:

Det är inte enbart destruktivt att inte följa normer. I många fall är det tvärtom, väldigt destruktivt att följa normer.

Jag skrev utifrån ett uppfostringsmetoder IV.

Vad du gör med ditt eget liv är en annan fråga men regeln att det är destruktivt att inte följa normer för sakens skull kvarstår. Att inte följa normer innebär en social och samhällelig bestraffning som givetvis måste beaktas. Däremot kan det för vissa personer i vissa lägen vara konstruktivt att bryta mot normer om vinsten i att bryta mot normen överväger nackdelarna av det.

Grundregeln är dock som sagt att normer bör följas.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 13:03:53 följande:

Jag menar att ett barn kan bli olyckligt om man tvingar det att vara något det inte är.

T ex HBTQ-personer.

De behöver mycket stöd från sina nära och kära för att känna sig accepterade.

Menar du att man ska tvinga dessa personer att bete sig som hetero för att det är en norm?

Jag har inte påstått att du ska tvinga på något den inte är. Det handlar om att uppfostra normala barn normalt så att de blir normala.

Självklart ska du ta hänsyn till om ditt barn är annorlunda. Men inte mer än nödvändigt.

De problem som belysts i denna tråd handlar om föräldrar som uppfostrar sina barn annorlunda för sakens skull, så att barnet inte internalisera grundläggande normer i samhället. Konsekvensen blir att barnet blir socialt bestraffat när den inte beter sig som andra.

Och nej, jag förnekar inte att det finns föräldrar som inte är tillräckligt lyhörda för att barnet kan vara annorlunda men det är en helt annan problematik. Och framförallt definitivt ingen orsak för att vara extremist åt andra hållet och bortse får rådande normer.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 17:19:40 följande:

Jag kan inte se att någon här i tråden har uppfostrat sina barn till att vara annorlunda.

De låter sina barn gå i färgglada kläder. Det är en annan sak.

Ingen har klätt sina pojkar i klänning och högklackat vad jag har kunnat se här.

Det är du som har en fördomsfull syn på hur de klär sina barn.

Även om du inte medger det.

Att klä sina barn färgglatt kan mycket väl vara onormalt. I TS fall har det definitivt varit det. Hur svårt ska det vara att ta en titt hur andra barn klär sig och sedan köpa passande kläder, så att barnet slipper att hånas?

Precis som det finns klädkoder för vuxna finns det klädkoder för barn. Hur skulle du själv tycka om någon satte på dig träningsoverall när du skulle gå på anställningsintervju?
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 19:16:34 följande:

Att sätta på sina barn färgglada kläder är inte alls onormalt.

Bara för fördomsfulla personer.

Min son hade både röda och gula tröjor när han var liten.

Han blev aldrig hånad för det.

Att barn hånas pga vilka kläder de har på sig eller pga hårlängden har inte att göra med hur deras föräldrar låter dem se ut.

Om ett barn hånar ett annat så beror det med stor sannolikhet på att de har lärt sig hemifrån att det inte är ok att se ut som man vill.

Jag kan inte förstå hur du kan försvara de föräldrar som lär sina barn att bli fördomsfulla.

Jag sa inte att det måste vara onormalt att klä sina barn färgglatt. Jag sa att det kan vara det och att det i TS fall uppenbarligen är det.

Människor är fördomsfullt av naturen. Visst kan du påverka så att barn blir mer eller mindre fördomsfullt men avvikande beteende och utseende kommer alltid att straffas socialt.

Att det finns föräldrar som medvetet sprider fördomar är en annan fråga.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 19:20:48 följande:

Glömde svara på det sista.

Jag har aldrig hört talas om några klädkoder för barn.

Sen om jag ska på anställningsintervju så låter jag ingen annan välja kläder åt mig.

Så den jämförelsen haltar.

Men skulle jag vilja ha en träningsoverall på mig så tar jag väl på mig en sådan.

Så länge den är hel och ren.

Poängen är att barnet inte väljer utan föräldern gör det. Barnet är inte heller medveten om klädkoden på samma sätt som den vuxna är. Du kan ju leka med tanken att du ska sätta på dig träningsoverall på anställningsintervjun för att din mamma tycker att det är snyggt. Det är en högst relevant jämförelse.

Och jo, klädkoder finns bland barn såväl som för vuxna.
  • Port II
    molly50 skrev 2018-03-18 20:09:40 följande:

Jag tycker inte det är uppenbart.

Hon klär sin son i färgglada kläder och pojken har långt hår.

Barnet som hånade pojken måste ju ha lärt sig någonstans att pojkar ska ha kort hår och mörka kläder.

Behöver inte ha kommit från föräldrarna. Det är norm bland pojkar att se ner på feminina pojkar. Så att då klä sina pojkar feminint är att be om problem. Framförallt är det inte snällt mot barnet som kommer att bli socialt straffad med allt det innebär för självkänsla och psykisk hälsa mm mm.
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"