Glinda från Oz skrev 2018-02-15 19:46:03 följande:
Säljaren behöver inte ljuga, hon/han tror säkert på det hon/han säger men det behöver inte stämma för det. Om du inte bryr dig om rasprocent behöver du inte nämna det heller. Eftersom vi inte har någon aning om vilka pälsanlag de har vet ingen hyr de blir som vuxna heller.
Varför tror du att jag försöker ge dig dåligt samvete?
Du har säkert gjort jättebra saker för hemlösa katter, men i just det här enskilda fallet gjorde du att två katter till kommer sakna hem och du stöttade personen som avlade så hon/han kan avla mer.
Det bästa är att köpa en vuxen katt om man vill att katten ska passa i familjen. En vuxen katt är färdigutvecklad och man vet precis vilka egenskaper katten har, med en kattunge har man ingen aning om hur det blir.
Jag har förklarat för dig varför hittekatter inte var aktuellt just nu. Min erfarenhet är inte alls det du säger om att det säkraste är att köpa en vuxen katt till ett hem med barn. Jag vet flera exempel där det inte funkat, även om katten varit van vid barn sedan tidigare. Även trygga, sociala katter påverkas av flyttar och ändrade omständigheter och är du så kattvan som du vill påskinna borde du vara medveten om det.
Jag tror att du egentligen inser att det inte finns ett statiskt antal katter och antal hem för katter så den där matteövningen låter kanske rätt i teorin men inte i verkligheten. Och nej, huruvida jag köpte katterna eller ej från uppfödaren påverkar inte det minsta lilla huruvida hon fortsätter avla igen.
Eftersom du inte har några konkreta skötseltips (det beror på och du kan aldrig veta osv är tämligen värdelös information) utan bara ville hoppa in i tråden för att gnälla på mina beslut så kan du väl sluta nu och hitta något mer konstruktivt att göra.