NELJ skrev 2018-02-15 15:51:34 följande:
Men snälla du, förstå att jag inte bryr mig om mina katter har renrasigt i bland släktingarna eller inte. Jag tror inte att säljaren ljuger men det skulle verkligen inte spela någon roll. Att jag skrev raserna var för att ge en hum om vilken typ av päls de kan tänkas få som vuxna. De är inte perserlånghåriga, inte silkiga i pälsen som birma. Information.
Jag har valt att köpa katter från ett bra hem eftersom jag vill ha så goda förutsättningar som möjligt att få två friska katter som trivs med mina barn. Jag vet att jag kan ge ge här två individerna ett bra liv och i övrigt gör och har jag gjort mer än de flesta kattägare för att även stötta hemlösa, övergivna katter både ekonomiskt och tidsmässigt. Så du kommer inte lyckas ge mig dåligt samvete.
Säljaren behöver inte ljuga, hon/han tror säkert på det hon/han säger men det behöver inte stämma för det. Om du inte bryr dig om rasprocent behöver du inte nämna det heller. Eftersom vi inte har någon aning om vilka pälsanlag de har vet ingen hyr de blir som vuxna heller.
Varför tror du att jag försöker ge dig dåligt samvete?
Du har säkert gjort jättebra saker för hemlösa katter, men i just det här enskilda fallet gjorde du att två katter till kommer sakna hem och du stöttade personen som avlade så hon/han kan avla mer.
Det bästa är att köpa en vuxen katt om man vill att katten ska passa i familjen. En vuxen katt är färdigutvecklad och man vet precis vilka egenskaper katten har, med en kattunge har man ingen aning om hur det blir.