• Yenn

Ex vill ha full vårdnad för att fortsätta med mig

Jag håller på att förlora i en vårdnadstvist. Jag vill inte gå in på detaljer men så är det.

Mitt ex och jag har gått fram och tillbaka, har fortfarande känslor för varandra och sån skit som gör allt jobbigare.

Jag är redo att prova igen- dels pga känslorna och dels för att jag är medveten om att chanserna till att jag får vara med min son är större då.

Nu har exet kommit med ett förslag.
    -Vi kan flytta ihop igen om jag ger honom ensam vårdnad. Detta enligt honom för att han ska känna sig "trygg" med att jag inte ska bråka och sticka med barnet.

Jag känner mig låst eftersom om jag tackar nej så kommer jag träffa min son begränsat (han är väldigt liten).

Finns det något annat man kan göra som på liknande sätt sätter en snara på mig så att han känner sig "säker"? Är väldigt rädd inför att ge bort vårdnaden. Jag vet att vi kan skriva något eget avtal hos Familjerätten men han säger att det inte räcker. Vad ska man göra...:( Hur ska jag kunna bevisa för honom att jag faktiskt inte försöker ta vårt barn ifrån honom (vilket jag aldrig försökt)?

• Svar på tråden Ex vill ha full vårdnad för att fortsätta med mig
  • Tuss 1

Du skriver inte varför han håller på att få vårdnaden. Vilket gör det svårt att bilda en uppfattning.

Däremot känner jag spontant att människor som bråkar och inte kan lösa saker, inte bör bo ihop. När man separerar bör båda föräldrarna se till vad som är bäst för barnet.

Det är ingen bra att tjafsa och flytta ut och in. Man måste växa upp. Se sina brister och förändra dem. Samt svälja sin stolthet och hålla sams med den andra föräldern. Barnet har rätt till båda föräldrarna. Förutsatt att båda föräldrarna är kapabla att sköta om barnet.

• Femhenist

Om du som mamma håller på att förlora i en vårdnadstvist så har du (enligt rätten) visat prov på hejdlöst dåligt omdöme (och det är INTE vanligt att de ser på en kvinna på det viset). Förstår din känsla av att sitta i en obehaglig rävsax här, men med tanke på att ni har hamnat där ni är idag så är det ju inte att undra på att han vill ha denna hållhake på dig. Skulle inte heller förvåna mig om du faktiskt behöver denna hållhake för att hålla dig i skinnet och inte återgå till det beteende som gjorde att ni hamnade här, där du håller på att förlora vårdnaden.

Känns verkligen som att du ska ta den här chansen för att få kontinuerlig kontakt med ert barn. Om du sköter dig ett par år, och kan visa ett gediget prov på bättre leverne så kanske du kan återfå halva vårdnaden.

...och angående att han skulle vara rädd att du ska ta barnet ifrån honom, så tänker jag att ni antagligen har missförstått varandra. För delad vårdnad tillsammans med en kaotisk förälder kan nog verkligen ses som att den föräldern tar barnet ifrån en.

• Yenn

Jag blev förlossningsdeprimerad och ville ta mitt liv när vår son var en månad. Han har sedan dess bott hos pappan.

• Femhenist
    nevermind skrev 2018-02-11 09:30:36 följande:
    Om sonen är väldigt liten har väl du boendet?
    Och vad...?
  • Anonym (Qo)
    Chianti skrev 2018-02-11 10:25:13 följande:

Det förlorar man inte vårdnaden på.

Det kanske döms till gemensam vårdnad men med fullt boende hos ena föräldern med umgängesrätt till andra då barnet är så litet. Och då är det pappan i det här fallet som har fördel.
  • Yenn

Så är det, barnet har bott hos pappan sedan han var sex veckor, han är nu 7 månader.

Han har inte stämt mig på vårdnaden än. Men eftersom han har bett mig om den förstår jag att han senare kommer vilja ta den, och att han som ovanstående säger då kommer ha en stor fördel i och med att min son vuxit upp hos honom och träffat mig sporadiskt. Jag får träffa sonen så länge jag går med på att ha sex med pappan. Jag kan ge vårdnaden om det innebär att jag verkligen får bo med min son. Jag är rädd att det bara är ett sätt för pappan att ta honom från mig helt och hållet. Det är en ohållbar situation som jag inte vet hur jag ska ta mig ur.

• EnAnonumius
    Yenn skrev 2018-02-11 11:15:41 följande:
    Så är det, barnet har bott hos pappan sedan han var sex veckor, han är nu 7 månader.

Han har inte stämt mig på vårdnaden än. Men eftersom han har bett mig om den förstår jag att han senare kommer vilja ta den, och att han som ovanstående säger då kommer ha en stor fördel i och med att min son vuxit upp hos honom och träffat mig sporadiskt. Jag får träffa sonen så länge jag går med på att ha sex med pappan. Jag kan ge vårdnaden om det innebär att jag verkligen får bo med min son. Jag är rädd att det bara är ett sätt för pappan att ta honom från mig helt och hållet. Det är en ohållbar situation som jag inte vet hur jag ska ta mig ur.
    Pappan har ingen rätt att köra med utpressning emot dig. att säga att du får träffa sonen så länge du har sex med pappan är att göra en utpressning.

Det är så tråkigt men tyvärr vanligt fenomen både bland män och kvinnor, barnen används som "knölpåk" för att utpressa den andre föräldern, för sina privata vendettor mot den andre föräldern, som inte har med barnen att göra alls.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nevermind
    Yenn skrev 2018-02-11 10:09:04 följande:

Jag blev förlossningsdeprimerad och ville ta mitt liv när vår son var en månad. Han har sedan dess bott hos pappan.

Han vill flytta ihop så han ska få vårdnaden såklart. När han fått den sparkar han ut dig. Eller, det kan jag inte veta förstås, men det känns som han har en baktanke.
Svar på tråden Ex vill ha full vårdnad för att fortsätta med mig