• Saima17

Vi som försöker bli gravida med första barnet

Jagvetdåinte skrev 2018-03-01 19:12:22 följande:

Okej,.. alla får ju inte äl varje gång, rätt vanligt vad jag förstått. Men då kanske det är lätt att åtgärda oxå, kanske svårare om man har äl varje månad utan att bli gravid. Inbillar mig att det är enklare att lura kroppen att släppa ägg än att få icke fungerande ägg att befruktas. Håller tummarna!

Kan va men e int d lättaste att måsta inse å acceptera att d e helt kört att bli gravid utan hjälp.. E ju lönlöst om man intsläpper ägg. Är 1 av 4 ja KANSKE haft äl.. Att 2 ggr på arken va utan sen kanske ha å sen utan igen. E nåt mysko.
  • Saima17
    Jagvetdåinte skrev 2018-03-02 06:21:45 följande:

Förstår, måste kännas sjukt jobbigt :( Tur att man bor i sverige där hjälpen är billigare!! Hoppas de får ordning på ägglossningen nu <3

Vi bor int i Sverige, så allt fram t försts ivf är gratis här. Sen börjar det kosta för oss.. Men ska hoppas d int går så långt. Sitter nu på hälsocentralen för att ta d första blodproven i vår bebisrumba.. Sköldkörtel, liten blodbild å massa annat..hoppas sambons remiss kommer i lådan idag så han kan bok tid snabbt.
  • Saima17
    Jagvetdåinte skrev 2018-03-02 10:58:48 följande:

Okej, vart bor ni?

Håller tummarna för er :)

Finland :) fick reda på att ja int har genen som gör att ja har lätt att få blodpropp iaf. Men vid graviditet måst ja ändå få behandling för det.

Samma t er.
  • Saima17
    Jagvetdåinte skrev 2018-03-02 12:44:17 följande:

Det var ju trevligt att höra iaf mitt i allt ;) Trevlig helg!

Ja men eller hur tack d samma
  • Saima17
    Karucellen skrev 2018-03-04 13:44:07 följande:

Bim den 8/3, denna väntan är ju sååå lång!

Har så blandade känningar, ena dagen känns det som att mensen inte alls ska komma och nästa så känns det som att den kommer komma som vanligt..

Inser ju nu att de ömma brösten alltid kommer vare sig det är mens eller ej, har under mina år med p-stav aldrig fått ömma bröst innan mens så det är ju nytt för mig de senaste månaderna. Lite synd eftersom att jag hoppades på att det var gravtecken :(

Denna månaden känns brösten dock större än va de brukar bli innan mens, men ömheten är inte lika illa.

Usch ja alla dessa funderingar hit och dit..

Imorgon börjar jag iallafall på min praktik inom psykiatrin och jag hoppas att det kommer få dagarna att gå snabbare och föra tankarna till annat, men i slutet av dagen står man väl där ändå och försöker känna av varenda millimeter.

Hoppas på ett pyre i magen, mamma och pappa längtar efter att något börjar växa där inne <3

Ja hade samma sak att brösten börja ömma efter spiralen. Aldrig nånsin förr.. Ja känner ja lagt allt lite på hyllan då ja int har ägglossning.. 1 av 4 ggr bara. Så nu e vi under utredning så därför känns d int lika pressat att testa. Ja kommer testa enligt monitorn men ja har inget hopp om den här månaden. Tidigast april.. Om ja får nå hormoner lr nå.. Ligger dock ist m en illa skadad arm efter en långfärdsskridsko tur på isen igår. Har sån smärta så all myslust e borta. Ska börja testa äl på tisda-onsda..så får ÄL för sj å komma den här mån så borde de va där runt 13
  • Saima17
    Karucellen skrev 2018-03-04 17:22:22 följande:

Skönt att ni kan få utredning iallafall, det är mer än vad jag får. Är under 25 så reproduktionsmedicin vill inte ta emot mig, gyn vill inte heller ens undersöka mitt äggeri utan anser att jag ska kontakta reproduktionsmedicin, så för mig går allt bara runt i samma cirkel utan hjälp..

Vi har försökt sedan i maj 17 så det känns som en evighet. Killens spermier har vi testat med hemmatest och de är både många och rörliga så då känns det som att det är jag som felar, å andra sidan vet jag stt det kan ta lång tid men det känns ändå som att eftersom att vi båda är under 25 borde vi vara ganska fertila och ha lätt för att bli gravida men icke.. Nu fick jag positivt ÄL-test för första gången den 22/2 sedan vi började försöka så det känns ändå som ett steg i rätt riktning!

Surt med din onda arm :( all lust försvinner ju när man har ont, vi har båda varit förkylda och febriga här hemma så har inte blivit nått mys alls på ett tag, men vi lyckades få till det några gånger runt ÄL iallafall. Hoppas verkligen att det räckte.

Krya på dig <3

Ja vi e 31 & ja 32..vi bor i Finland så tror att d å gör mkt.. Får allt gratis fram till efter första ivf. Ja va å to blodprover i fredags.. Papaprov på torsda sen t läkare 21a å få svar sambon fick remiss t spermaprov t privat klinik så d känns som dom tar oss på allvar fart de 4 månader som vi försökt men utan äl funkar ju inget..

Ja läkare me armen imorron.. Antagligen senan utanpå överarmen som e skada.. Kan int lyfta armen..
  • Saima17

Då ha äntligen sambon fått lämna spermaprov.. Å ja går fortfarande me armen i mitella.. Å väntar på undersökning. Int d lättaste att få till mys med en arm som int går å röra.. Men vi ska fixa d

Nu e d bara mitt papaprov kvar på torsda sen e d å vänta till den 21a för å få svar på allt.. Lång jobbig väntan när man till på d går hemma me bara en arm mitt i renoveringen.. Så i nån ända måst ljuset snart börja lysa..

• Saima17
    Anonym (Lillstrumpan) skrev 2018-03-12 09:51:06 följande:

Hej,

tänker att jag hoppar in här då det känns mer och mer som att jag behöver stöd. Fick min mens idag efter att ha trott att jag kunde vara gravid, 5:e "aktiva försöket".. därför är jag ganska nedstämd idag... men för att sammanfatta lite så får jag väl ta och presentera mig!

Jag är 27 och min sambo är 31, vi bor i ett perfekt litet radhus, han har ett bra jobb och jag studerar näst sista terminen till mitt drömyrke och arbetar dessutom inom detta. Vi har två hundar och ja.. livet är super helt enkelt! Sedan jag var 15 år så har jag haft spiral, när jag fyllde 17 bytte jag till mirena som jag fortsatt att ha fram till i slutet på Januari-17. När det var dags att byta så kände jag att det är endå dags för barn snart så jag gick över på p-piller som jag sedan slutade med i mars-17 pga hormonrubbningarna. Efter det så använde vi kondom under april månad och därefter utan... i Oktober-17 så skaffade jag Natural Cycles som är satt på "skaffa barn"-inställningen. Sedan dess har jag personligen aktivt försöka bli gravid då min man känner att "det kommer när det kommer", det är inte att han inte vill ha barn, för det vill han... men han går bara efter att det finns ingen mening att stressa fram det, medans jag verkligen har den där längtan så det gör ont inombords.

Men tjaa.. det känns som att jag inte kommer någonstans, jag har oregelbunden mens numera (den var helt regelbunden efter jag slutade med p-pillren), jag blir "skengravid" och det känns som att nått är fel på mig. Vi har gjort hemmatest på sambon som var u.a, dessutom har han lyckats producera i en tidigare relation (abort). Min mamma fick genomgå hormonbehandling när hon skulle bli gravid med mig och jag undrar nu om det kan vara såpass att jag måste också...

Så frågor jag har som ni kanske går igenom nu också:

1) Vem tar man kontakt med om man vill utreda sig för att man inte blir gravid?

2) Hur fungerar det hela? Måste man ha dokumenterat allt och försökt ett år innan man kan få hjälp?

3) Vad finns det för tips för att bli gravid "snabbare", några husmorstips? :)

Jag tar folsyra dagligen, tempar kl 06.00 dagligen och skall from denna cykeln köra på digitala ÄL-tester istället.

Ursäkta för långt inlägg men, behövde skriva av mig lite :(

Ja å min sambo ha försökt i 4 månader.. Men ja kom fram t att ja haft ägglossning max 1 gång under dessa 4 månader. Så ja ringer närmaste vårdcentral och fick tid till bm.. Dom sa no att eg e d 1 år men iom att ja int har ägglossning så ha vi nu börja utredning. Ja ha lämna blodprover å gjort Papaprov, sambon lämna spermaprov. 21a får ja reda på svar samt ska å göra vaginalt ultraljud. Ja käkar å folsyra varje dag, 400 mikrogram. Iom att ja ägglossningstestat sen oktober 17 så räckte d som "bevis".. Vet att folk dragit den visan för att få snabbare hjälp.

Nu bor ju iof vi ej i Sverige så kan va att d e mer flexibelt här hos oss..men ring å konsultera iaf. E jätte skönt nu när d e igång..va jätte stor press för mj.. Sambon tyckt att ja ska slappna av å så.. Men visa sj att d va jätte press för han å.. Hade mirena spiral..har Regelbunden mens.. 25 dagars cykel. Kort blödningtid.. 3 dagar.. Bm sa att d kan spela roll hur mkt man blöder.. Fall d e hormoner kvar.. Men snart får vi svar.. Skräckblandad förtjusning.. Men då kan man sen gå vidare..
  • Saima17
    Jagvetdåinte skrev 2018-03-13 12:30:12 följande:

Hejsan!

Natural cycles tycker jag är det bästa sättet att få koll på äl. Har försökt i tre månader och haft äl varje månad men det har inte tagit sig. Har nu läst att man ska få bättre flytningar om man äter bisolvon från mens fram till äl. Slemlösande och att sperman lättare tar sig fram. Par som har haft problem har fått det rådet av läkare och bm. Jag tänker testa det denna månad! Håller tummarna att det fungerar även för mig!

Lycka till <3

Ah okej ha kolla runt här v oss men ha int hitta nå som e receptfritt som sku kunna hjälp till. Har ju no äl flytningar men d verkar som ja har för lite lh hormon å för mkt östrogen eftersom lh int ger utslag på testen tappade hoppet lite till denna månad eftersom beräknad äl borde varit igår å idag. Men testen visar bara hög östrogen hoppas få hormoner från bm den 21.3.
  • Saima17
    Jagvetdåinte skrev 2018-03-13 12:30:12 följande:

Hejsan!

Natural cycles tycker jag är det bästa sättet att få koll på äl. Har försökt i tre månader och haft äl varje månad men det har inte tagit sig. Har nu läst att man ska få bättre flytningar om man äter bisolvon från mens fram till äl. Slemlösande och att sperman lättare tar sig fram. Par som har haft problem har fått det rådet av läkare och bm. Jag tänker testa det denna månad! Håller tummarna att det fungerar även för mig!

Lycka till <3

Ang NC så stiger ja upp för oregelbundna tider för att d sku gå att lita på att få en bra kurva :/
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet