• Saima17

Vi som försöker bli gravida med första barnet

Hoppar in här.. Ja å sambon försöker sen november.. Verkar ha nå vajs med äl.. Haft 1 gång sen nov. Han jobbar borta 2v/ månad så är xtra svårt. Imorron blir det ett samtal till hälsostation. Håller på å går i bitar just nu. Total förstörd då det inte visar äl denna månad heller.

• Saima17
    Jagerika skrev 2018-02-19 18:39:30 följande:

Usch vad jobbigt! Och du har ingen aning om varför ÄL krånglar?

Nä ska ringa hvc imorron. Börja fundera om livmodertappen kan va mjuk fast man int haft äl? Den ha iaf vari mjuk, haft segt halt genomskinliga flytningar men inget maximal utslag på clear blue monitorn. Ha bara haft hög..
  • Saima17
    stragge skrev 2018-02-19 19:39:16 följande:

Kan du inte börja tempa då? Om du inte redan gör det. Kan det inte va att du har lägre hormoner som gör att det inte ger maximalt utslag? Med tempning ser du ju om ägglossning faktiskt skett. Även om du får maximal på monitorn betyder det ju egentligen inte att det faktiskt lossar ett ägg. Bara en fundering :)

Jag hade 9 dagar med hög fertilitet på ägglossningstestet från CB men fick ingen ägglossning (ser på tempen). Tycker själv att det är skönt att se om det lossar eller inte annars hade jag nog trott att jag haft ägglossning för jag har precis som du haft mjuk tapp, äl-flytningar och nästintill positiva äl-test men som sagt inget som släppt..

Många som föreslår det men iom att endel dagar börjar ja jobba så pass tidigt att ja måste stiga upp 5:15 och andra mornar kl 8..sen vill ja även kunna veta ungefär när före iom att sambon är borta så mkt så vill ja veta före och int efter ägget släppt för att kunna veta om han hinner hem. Brukar ha 6 dagar med hög och sedan maximal 2 och en hög sen låg. Ringer hvc imorron. D här gör bara att ja å sambon e små irriterade å blir å gnabbas för minsta lilla.. Jätte jobbigt. Han förstår int riktit varför ja blir så ledsen varje mån d int funkar..
  • Saima17
    Anonym (Filuren) skrev 2018-02-19 23:43:34 följande:

Är det många dagar i månaden du behöver gå upp fem ? För annars är det bara i så fall att skippa att mäta de tidiga dagarna. Förstår att du vill veta så utförligt som möjligt men det går ju tyvärr inte att veta förens äl skett, även fast vi nog alla hade önskat att äl-testerna hade kunnat ge svar på det också.

Var 6e dag ska ja upp 5..så d funkar int me att mäta ja ju haft äl sekret den här mån och tappen va mjuk. Nu e den hård..
  • Saima17

Fick imorgon telefontid till barnmorska som ringer mig för att sätta igång en utredning.. Känner mj lättad men ändå super ledsen att d int kan funka normalt så få se imorron.. Kommer va en sjukt jobbig dag.

• Saima17
    Karucellen skrev 2018-02-20 15:07:20 följande:

Hej allihopa!

Hoppar in här nu och känner att jag måste få skriva av mig lite.

Jag 24 år och sambon 21 år har snart försökt ett år att få till en graviditet utan att lyckas.

Vi försöker att inte stressa upp oss varje månad men ibland går det sådär.

Vi köpte hem ett hemmatest för spermier där vi kunde se att både mängd och rörlighet var helt perfekt, då återstår det att det är min kropp som inte sammarbetar. De senaste månaderna har vi haft sex dagligen och ibland flera ggr om dagen men fortfarande utan resultat. Har kontaktat barnmorska då jag vill kolla så att allt står rätt till i mitt äggeri men de hänvisade mig till gyn, hörde av mig till gyn och de hänvisade mig till RMC (reproduktionedicin), hörde av mig till dem och de sa att jag inte kan komma dit om vi inte försökt mer än ett år samt från det att jag är 25 år, det är alltså tidigast i november som de kan hjälpa oss.

Jag blev gravid när jag var 14 och gjorde då abort, därefter har de hittat en pyttelitet cysta som jag tror satt på äggstocken, men det hände inte mer efter det, inga föer undersökningar eller så. I min hjärna spökar tankarna att detta har ställt till med problem i mitt äggerisystem.

Nu känns allt hopplöst, vet inte vart jag ska vända mig för att ens få en undersökning av äggstockar och livmodern.

Har ni också blivit runtskickade eller vem har ni vänt er till? Vad säger man när man kontaktar dem?

Ja å sambon ha försökt i 4 månader.. Ha haft 1 ägglossning(som har registrerats på test) på dessa 4 månader. Ringde idag hvc så berättade.. Hon fixade direkt en telefontid till barnmorska imorron för samtal och att få börja med utredning direkt. Både sambon å ja e 31..men vi bor i Finland. Verkar va vara snabbare ryck när man begär hjälp här. Säg att du int har ägglossning så kanske d blir fart på dom. Lycka till <3
  • Saima17
    Jagerika skrev 2018-02-22 07:13:01 följande:

Hur ligger det till med alla? När ska ni ha BIM och ÄL? Har tappat bort mig med alla nya människor, vet inte hur många vi är nu? Ska vi försöka göra en liten sammanfattning? :D

Jag väntar på ÄL runt 4 Mars

Det är jättekul att så många ville hänga med i min tråd <3

BIM borde va där 1-3.3. Då min mens snurra till d lite sist. Ska dock t bm på onsda å får reda på va som försegår där inne när ja int får ÄL..
  • Saima17

Ha vari lite oaktiv här på sidan..

Vari till bm igår. Va så nervös att ja spydde hemma före.. Berättade hur vi har det tårarna rann ännu mer än nu och fick direkt slängt i ansiktet: "man ska ha prova 1år..MEN..vi kan börja ta alla tester". Visste int va ja sku tro.. Händer d här faktiskt?? Inbillar ja mj?? så ska imorron å ta alla blodprov..nästa vecka papaprov.. Sambon fick remiss att lämna spermaprov.. Alla känslor på samma gång. Ledsen, rädd, nervös, lättad.. Tur ja har semester.. Ska få hämta hem sambon idag..nu e d bara å vänta..

Ha en bra dag alla.

• Saima17
    Jagvetdåinte skrev 2018-03-01 10:14:26 följande:

Tack för att du delar med dig! Förstår att det är tufft. Tycker redan att det känns lite jobbigt trots att vi inte försökt så länge än. Vad skönt att ni fick ta provet. Nu har ni gjort vad ni kan så nu är det bara att vänta. Styrkekramar <3

Hur länge ha ni försökt? Vi ha int heller försökt länge, nu 4 månader. Men iom att ja int har ägglossning så e d ju lika lönlöst att försöka som att laga mat å kasta bort. Men nu ska vi iaf få ta proven. Drömmer var ju att va 3 innan årets slut men d kan vi glömma..d blir no en - 19 ist. Detta ha tärt på oss så mkt dom här månaderna. Men steget att inse å ringa å boka tid gick lättare att ta än ja trott att d sku. Men d e väl aldrig lätt å acceptera att d e nå fel på en.. D tar otroligt på den kvinnliga stoltheten.. Nåt som min sambo har svårt å förstå.. Men d ska ordna sj. <3 håller tummar för er!!
  • Saima17
    Jagvetdåinte skrev 2018-03-01 12:27:15 följande:

Oj förlåt, då har jag missuppfattat dig. Vi har försökt i ca 3 månader nu. :) Har inga atörre förhoppningar denna månad då vi enligt natural cycles missade att ligga på äl. Hur vet du att du att du inte har ägglossning? (Ursäkta om jag är trögfattad).

Det ordnar sig <3 Ni får ju till och med hjälp i ett tidigt skede nu :)

Jag har använt digital test och det har bara varit östrogen höjning på dem. Trots älflytningar. Så därför vet ja. En gång ha ja ev haft.. Men inget säkert. Men skönt att äntligen tar nån en på allvar. Man känner ju int att man blir yngre liksom..
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida med första barnet