Karucellen skrev 2018-02-20 15:07:20 följande:
Hej allihopa!
Hoppar in här nu och känner att jag måste få skriva av mig lite.
Jag 24 år och sambon 21 år har snart försökt ett år att få till en graviditet utan att lyckas.
Vi försöker att inte stressa upp oss varje månad men ibland går det sådär.
Vi köpte hem ett hemmatest för spermier där vi kunde se att både mängd och rörlighet var helt perfekt, då återstår det att det är min kropp som inte sammarbetar. De senaste månaderna har vi haft sex dagligen och ibland flera ggr om dagen men fortfarande utan resultat. Har kontaktat barnmorska då jag vill kolla så att allt står rätt till i mitt äggeri men de hänvisade mig till gyn, hörde av mig till gyn och de hänvisade mig till RMC (reproduktionedicin), hörde av mig till dem och de sa att jag inte kan komma dit om vi inte försökt mer än ett år samt från det att jag är 25 år, det är alltså tidigast i november som de kan hjälpa oss.
Jag blev gravid när jag var 14 och gjorde då abort, därefter har de hittat en pyttelitet cysta som jag tror satt på äggstocken, men det hände inte mer efter det, inga föer undersökningar eller så. I min hjärna spökar tankarna att detta har ställt till med problem i mitt äggerisystem.
Nu känns allt hopplöst, vet inte vart jag ska vända mig för att ens få en undersökning av äggstockar och livmodern.
Har ni också blivit runtskickade eller vem har ni vänt er till? Vad säger man när man kontaktar dem?
Ja å sambon ha försökt i 4 månader.. Ha haft 1 ägglossning(som har registrerats på test) på dessa 4 månader. Ringde idag hvc så berättade.. Hon fixade direkt en telefontid till barnmorska imorron för samtal och att få börja med utredning direkt. Både sambon å ja e 31..men vi bor i Finland. Verkar va vara snabbare ryck när man begär hjälp här. Säg att du int har ägglossning så kanske d blir fart på dom. Lycka till <3