• Anonym (Anonym)

Ung och dum - konsekvenser?

Hej! Vet ej om jag valt kategori.

Tänkte starta en tråd om dumma saker man gjort i livet, som man ångrar och bara vill förtränga. Är man värd en andra chans? Och kommer en sån som jag alltid ses som en oansvarlig skitunge o är värd konsekvenserna? Tänkte försöka berätta kort om min situation.

Är en tjej i 20 års åldern, som började tidigt med sex och alkohol/fester. Hela min tonår hade jag dålig självkänsla som jag behövde trösta mig med något, vilket resulterade i oansvarligt sex och supande. Haft mycket ilska i min kropp, mest pga min pappa som behandlade mig illa i barndomen och som inte brytt sig om min tonår, o även behandlat min mamma illa. Jag har gjort lite som jag vill helt enkelt.. Höll på såhär till för ca 4 år sedan då jag träffade en kille jag blev tillsammans med, och äntligen fick ordning på mitt liv. Sedan för ca 1 år sen flyttade jag ut från vårat gemensamma hem, då han var otrogen. Då gick jag lös igen med sex och alkohol.

Jag har varit kaos. Jag var definitionen av ?ung och dum?. Jag skäms och mår dåligt över detta idag. Mådde även sjukt dåligt under den tiden över mitt beteende, men visste inte hur jag skulle få hjälp, jag skämdes.

Men för 6 månader sen fick jag bara nog på allt. Ville inte fortsätta utsätta mig för fara. Jag gick till ungdomsmottagnigen och testade mig för ALLT som går. Blodprov, toppsar upp här o där. Alla provsvar såg bra ut. Jag hade en nystart, ren och fräsch, slutade träffa random killar och slutade festa som en jävla hollywood pundare.

Nu har jag träffat en kille jag verkligen tycker om. Vi bara träffas och har kul. Ut och käkar, myser, skrattar och pratar. Vi har inte haft sex än! Vilket jag verkligen uppskattar, då jag vill att detta ska betyda något för en gångsskull.

Men. Konsekvenserna kommer ifatt en. Förra veckan hade jag hög feber i flera dagar, ont i underlivet och svullen ljumske. Gick till gyn, och dom konstaterade att jag har herpes.

Är jag en dålig människa nu? Hur ska jag berätta detta för honom, som fick mig att se mig som en ny och bra människa, inte den jag var förut..

Herpesen får mig att må dåligt. Att jag inte är värd någon som honom, pga mina tidigare handlingar. Känner mig äcklig och slampig, alltså precis som mitt gamla jag...

Glad för alla svar jag får!

• Svar på tråden Ung och dum - konsekvenser?
  • Glinda från Oz

Du måste bearbeta det du har gjort förut först och främst, inget av det du har gjort är fel men du mår helt klart dåligt av det. Har du någon vän du kan prata med? Det finns kuratorer på VC också om du känner att du behöver mer professionell hjälp.

Herpes kan vem som helst få oavsett hur försiktig man är, jag fick det också då jag var ung. Jag tycker inte du behöver berätta det för någon, gör det som känns rätt för dig.

• legomum

Skulle råda dig att acceptera dina handlingar och gå vidare. Alla har gjort något i sin ungdom som man är mindre stolt över.

En tanke är att förändra Hur du tar emot dåliga nyheter. Som det är verkar du gå väldigt destruktivt till väga som i längden skadar dig.

Du kommer få dåliga nyheter i framtiden och då kommer du att få deala igen med konsekvenser av dina handlingar.

Bäst att få verktyg tidigt i livet och göra ett aktivt val för att må bra.

Herpes behöver du inte fått av någon, det ligger latent i kroppen hos de flesta men bryter inte ut hos alla. Mao du behöver inte blivit smittad.

• Anonym (Elsa)

Jag tycker först och främst inte att du är en dålig människa. Vem som helst kan få en könssjukdom, och speciellt herpes (som legomum säger).

Men du behöver nog bearbeta ditt tidigare beteende om du mår så dåligt av det. Att du inte går tillbaka till att vara "ung och dum" om din nuvarande nu skulle göra slut med dig av vilken anledning som helst. Du är ju värd att må bra oavsett om du är tillsammans med en kille eller inte.

• The sea refuses no river

Som övriga säger så var det ingenting "fel" med ditt beteende utöver att det verkar som att du inte mådde bra av det. Det finns många människor som festar och har mycket sex men som trivs med det och utan att skämmas. Dom är inte heller "slampor". 

Du verkar lida av dåligt självförtroende, och ett stort behov av att rättfärdiga dig själv genom att leva lugnare. Du beskriver själv hur du tar avstånd från hur du levde tidigare, det är fine ifall du inte vill göra det men jag tror att du också skulle må bra av att acceptera att du levde det livet utan att måla det så mörkt. Du kanske kan föreställa dig en annan människa som lever så, kanske har du vänner som fortfarande festar och har engångsligg - dom kallar du väl inte för "slampor"?

Vidare kan jag påpeka att min flickvän haft relativt många engångsligg (förvisso jag också men inte lika många), vilket vi kan prata öppet om - hon skäms inte över sitt beteende, det behöver inte du heller göra! Likväl skulle jag aldrig hålla det emot henne.

• klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2018-02-09 00:52:04 följande:
    Hej! Vet ej om jag valt kategori.
    Tänkte starta en tråd om dumma saker man gjort i livet, som man ångrar och bara vill förtränga. Är man värd en andra chans? Och kommer en sån som jag alltid ses som en oansvarlig skitunge o är värd konsekvenserna? Tänkte försöka berätta kort om min situation.

Är en tjej i 20 års åldern, som började tidigt med sex och alkohol/fester. Hela min tonår hade jag dålig självkänsla som jag behövde trösta mig med något, vilket resulterade i oansvarligt sex och supande. Haft mycket ilska i min kropp, mest pga min pappa som behandlade mig illa i barndomen och som inte brytt sig om min tonår, o även behandlat min mamma illa. Jag har gjort lite som jag vill helt enkelt.. Höll på såhär till för ca 4 år sedan då jag träffade en kille jag blev tillsammans med, och äntligen fick ordning på mitt liv. Sedan för ca 1 år sen flyttade jag ut från vårat gemensamma hem, då han var otrogen. Då gick jag lös igen med sex och alkohol.

Jag har varit kaos. Jag var definitionen av ung och dum. Jag skäms och mår dåligt över detta idag. Mådde även sjukt dåligt under den tiden över mitt beteende, men visste inte hur jag skulle få hjälp, jag skämdes.

Men för 6 månader sen fick jag bara nog på allt. Ville inte fortsätta utsätta mig för fara. Jag gick till ungdomsmottagnigen och testade mig för ALLT som går. Blodprov, toppsar upp här o där. Alla provsvar såg bra ut. Jag hade en nystart, ren och fräsch, slutade träffa random killar och slutade festa som en jävla hollywood pundare.

Nu har jag träffat en kille jag verkligen tycker om. Vi bara träffas och har kul. Ut och käkar, myser, skrattar och pratar. Vi har inte haft sex än! Vilket jag verkligen uppskattar, då jag vill att detta ska betyda något för en gångsskull.

Men. Konsekvenserna kommer ifatt en. Förra veckan hade jag hög feber i flera dagar, ont i underlivet och svullen ljumske. Gick till gyn, och dom konstaterade att jag har herpes.

Är jag en dålig människa nu? Hur ska jag berätta detta för honom, som fick mig att se mig som en ny och bra människa, inte den jag var förut..
    Herpesen får mig att må dåligt. Att jag inte är värd någon som honom, pga mina tidigare handlingar. Känner mig äcklig och slampig, alltså precis som mitt gamla jag...

Glad för alla svar jag får!
    Herpes är extremt vanligt, och avgör inte hur "smutsig" du är eller ens hur smutsig din partner var/är.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Ung och dum - konsekvenser?