Inlägg från: enmanmedskägg |Visa alla inlägg
  • enmanmedskägg

Hur går det för er genusföräldrar?

För mig går det kanon. Jag tvingar inte min dotter att leka med något, jag låter henne få välja själv. Jag bestämmer inte hennes identitet, det gör hon. 

Hon gillar My Little Pony, Spider-Man, X-men, Barbie, rosa, svart, blått och rött. Hon tycker att både pojkar och flickor kan ha jeans, hon vet att pojkar kan vara sjuksköterskor, och att flickor kan vara poliser. Hon tycker om att spela tennis, fiska, och kamma sina dockors hår. Hennes favoritlåt är "You give love a bad name" av Bon Jovi, och hon är en jäkel på trummorna i Rock Band. 

Hon älskar alla Star Wars-filmerna, och tycker Darth Vader är cool men lite läskig. 

Hon är alltså en person. En person med alla smaker och möjligheter. Mitt jobb är inte att tala om för henne vad hon är, det bestämmer hon själv. 

Så ja, det går bra.

• enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 10:36:01 följande:
    Så du menar att samhället inte har "hjärntvättat" henne att bara tycka om dockor? Konstigt att denna enorma "samhälls påverkan" bara verkar gälla vissa barn oavsett uppfostran. Du kanske ska ge tips om uppfostran till dom andra genusföräldrarna.

Om man, medvetet eller omedvetet, begränsar sitt barn så påverkar man det absolut. 

T.ex om vi är i leksaksaffären, och dottern vill ha en grej så kan jag säga "neej det där är killgrejer, ta den här dockan istället. Den är väl fin?"

Eller när vi handlar kläder, då frågar jag ju vad hon vill ha. Om hon då vill ha en svart tröja med en cool dödskalle på, så skulle jag kunna säga: "Neeej,  det där är en killtröja, vi går bort till tjejkläderna istället."

Som sagt, mitt jobb är inte att begränsa henne. Hon måste få prova sig fram till vad hon själv gillar. Jag ska inte projicera över mina egna föreställningar om vad jag själv gillar på henne. 

• enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 10:51:03 följande:
    Detta begränsande verkar inte fungera för LD eller hennes följare om man läser vad dom själva har skrivit. Det kanske beror på att dom "behandlar flickespädbarn mer försiktigt än pojkspädisar" helt undermedvetet. Detta verkar du ha undvikit.

Jag är inget jättefan av LD, men däremot tycker jag det är väldigt viktigt att vi låter bli att "bestämma" hur våra barn ska vara. De är inga dockor som vi ska pynta, de har personligheter som ska utvecklas själva. Om min dotter vill spela fotboll, bli tyngdlyftare eller bilmekaniker så är det hennes sak att själv avgöra. 

Jag ska inte säga åt henne att "njaaa, fast det DÄR är väl ändå karlagöra?" 

Det är den stora missuppfattningen gällande genus och medvetenhet, att de som är emot detta ofta är av åsikten "pojkar SKA vara pojkar och göra pojkiga saker, och flickor ska vara flickor och göra flickiga saker". Så fort ens barn avviker från ens egen snäva bild av dessa könsroller så får man panik. 

Jag har ju själv blivit utsatt för detta, då jag växte upp i ett litet brukssamhälle i norrland. Där skulle man som pojke vara stark, spela fotboll och/eller hockey, och hålla käft. Jag som tidigt blev intresserad av teater och musik, gillade att rita och andra "udda" intressen, blev ju snabbt bög/fjoll-förklarad. Min egen mamma skällde ju ut mig, "Du går inte å blir nå bög e! ( dialekt ), får väl för fan bete dig som en kille nån gång du å!" 

Samhället kommer att påverka våra barn så extremt mycket ändå, så varför kan de inte få en fristad i hemmet, hos oss föräldrar?

• enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 11:07:16 följande:
    Så du menar att du gillade att rita, teater och musik även fast du fick skit för detta? Du blev inte hjärntvättad och blev Norrlands svar på Paolo Roberto? Självklart är det fel att tvinga ett barn eller en person att vara något dom inte vill vara.

Ja självklart. Men jag mådde ju dåligt över det, eftersom jag hela tiden fick påtalat att det var fel. Man försökte begränsa mig. 

• enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 11:18:17 följande:
    Ja precis det är ett problem. Vad som inte är ett problem är att pojkar och flickor generellt gör olika val. Människor är mer än produkten av sin uppfostran.
    Självklart. Problemet ligger inte i ATT människor gör val. Däremot är det ett problem VARFÖR man gör olika val, särskilt om det beror på rädsla eller yttre påverkan.
  • enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 11:29:47 följande:
    Ja men "tvingade val" är inga val.
    Nej, men man kan påverka på andra sätt. T.ex genom yttre påverkan. Att bara köpa en slags leksaker, att uttrycka avsky för vissa saker inför barnen, att inte låta barnen göra vissa aktiviteter, bära vissa kläder osv. Det är påverkan, kanske inte direkt tvingande, men du hamrar ju in värderingar och känslor i barnet.
  • enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 11:34:23 följande:
    Fast hur effektiv är den här påverkan?

Väldigt effektiv skulle jag säga. Det vi blir itutade som barn brukar ha stor påverkan på oss som vuxna. 

Ett bra exempel är ju rasism och fördomar. Barn med föräldrar som har rasistiska föreställningar har en tendens att föra över dessa på sina barn.

• enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 11:52:06 följande:
    Nu pratar jag väl om intressen och inte åsikter. Även om åsikter också beror på hur man är som person och är potentiellt ärftliga, men kanske är dom inte det. Det är en annan diskussion. Om du vill läsa mer om detta:

mobile.nytimes.com/2014/07/09/opinion/thomas-edsall-how-much-do-our-genes-influence-our-political-beliefs.html

Jag tror däremot att folk innerst inne vet vad dom egentligen gillar oavsett vad dom har för åsikter eller ideologi. Sen att dom förnekar det för sig själva och mår dåligt pga detta är väl en annan sak. Detta är dessutom ganska synligt och märks av omgivningen för eller senare.
    Ja, men för att få veta vad man har för intressen bör man väl få prova på dem eller hur? Hur ska man veta att man tycker om att spela gitarr om man aldrig får prova? Det är det jag menar med yttre påverkan och att ge möjligheter till barn. Min filosofi är att ge mitt barn möjligheterna, och aldrig begränsa hennes vyer. Hon kommer ju välja det hon gillar. Men att undanhålla vissa saker, eller att medvetet vilja styra in henne på något som passar min världsbild, det är det som är problematiskt menar jag.
  • enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 12:03:17 följande:
    Jag har aldrig påstått att man ska hindra eller styra. Det är vad föräldrarna i citaten ovan har sagt att dom gör.

Jaha ok. Jag var osäker på vad du ville leda i bevis med hela den här tråden bara. 

• enmanmedskägg
    All makt åt familjerna skrev 2018-02-09 15:10:55 följande:
    Jag försökte inte bevisa något. Jag sa att det inte var bevis för det ena eller det andra. Det var mest en intressant att vissa "genusföräldrar" tyckte det var ett problem att deras söner lekte med bilar. För mig så låter det som hyckleri.

Jaha då förstår jag. Jag uppfattade hela tråden som ett i raden av "genus är trams, pojkar ska vara pojkar bla bla"-tramset. 

Men då är jag helt med dig. Att bli upprörd för att ens barn gillar bilar låter illa.

• enmanmedskägg
    Port II skrev 2018-02-12 11:14:46 följande:
    Om nu ett barn råkar komma in på konståkning istället för fotboll pga föräldrarna lett in barnet på den vägen så kommer det få negativa konsekvenser för barnet eftersom denne gör saker som inte är norm och kommer att utvecklas efter det med alla sociala "bestraffningar" från omgivningen som det innebär.

Det handlar om att du som förälder ska erbjuda alternativ som är positiva för barnets utveckling, inte negativa.

Om jag introducerar mitt barn för marijuana så har jag erbjudit fler aktiviteter men eftersom det rör sig om destruktiva aktiviteter har jag gjort barnet en björntjänst.

Det är kvaliteten på och konsekvenserna av aktiviteterna det handlar om som är det viktiga, inte mängden aktiviteter.
    Tanken är väl att man inte ska LEDA in barnen på någon väg? Man ska visa vägarna, och förklara var de kan föra dem. Om min dotter vill hålla på med styrkelyft istället för jazzdans. för att hon tycker att det är ROLIGT och givande så ska ju jag inte hindra henne för att hon inte passar in i normen. Normer ska ju inte bestämma vad vi vill göra med våra liv. Om normer hade fått bestämma hade ju jag stannat kvar i min hemby och arbetat på bruket istället för att följa mina egna ambitioner.
Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?