• fjanten

Folsyra när?

Justgotpreg skrev 2018-02-08 14:04:17 följande:

Hm .. Jag har ett inbokat hälsobesök den 22 feb. Då beräknas jag vara i v.8. Jag har alltså inte tagit några blodprover ännu och vet därför inte hur mina värden ser ut  Folsyra läste jag om och förmodade att det var något som SKA intas även nu i v.5. Har jag fel?

Just folsyra rekommenderas ju att ha ätit tre månader innan man ens blivit gravid, och sedan fortsätta när man är gravid...
  • fjanten

Från livsmedelsverket:

"När ska man äta folsyra?

Gravida rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till tolfte graviditetsveckan, för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att fortsätta äta mat som är rik på folat/folsyra under hela graviditeten. Det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning."

• fjanten

Även detta från livsmedelsverket:

"Många får i dag i sig för lite folat från maten och genom att ta folsyratillskott i god tid före graviditeten kan man minska antalet barn som föds med, eller foster som aborteras på grund av, ryggmärgsbråck. Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderas alla som kan tänkas bli gravida att ta folsyratillskott."

• fjanten
    Hermioney skrev 2018-02-08 15:07:08 följande:

Nu är ju TS redan i vecka 5

Ja?
Svar på tråden Folsyra när?