Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Börja brinna i ugn?

Louisee04 skrev 2018-02-07 18:50:28 följande:

Jag har skrivit två inlägg efter att min lägenhet var nära att brinna upp. Kanske inte jättekonstigt att man undrar då.

Nja, alltså, det började brinna i ett bakplåtspapper. Förmodligen hade lägenheten inte ens börjat brinna om pappret flög ner på golvet......

Jag fattar att du är skärrad, TS, men du behöver lugna ner dig och inse att olyckor händer och du kanske behöver lära dig lite hur man hanterar olika köksolyckor.

Det småbrinner ofta i proffskök. Olja fattar eld, handdukar och klädesplagg kommer åt gaslågor, papper och folie hamnar på knäppa ställen,  Om alla kockar fick panik för det så skulle inget funka. Det är sånt man får lära sig hantera.

Du fick uppenbarligen pappret att sluta brinna, förmodligen väldigt snabbt och enkelt. Se det som ett win för din egen kunskapsbank.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Pentra skrev 2018-02-07 22:57:12 följande:

Måste tyvärr erkänna att otaliga matrester har hamnat i ugnens botten, och legat till nästa körning. Aldrig någonsin har de tagit eld. Förkolnat allt eftersom, men aldrig brunnit. Om något någon gång skulle börja brinna i ugnen så stäng luckan och håll den stängd! Eld behöver och förtär syre; och ser man till att blockera syretillförseln så kan det inte brinna. Men det verkar här som att TS dragit ut det brinnande ur ugnen, ist för att skjuta in det i ugnen och stänga luckan, och det förfarandet är ett alldeles utmärkt sätt om man vill sätta eld på hemmet. o_O ... Med vänlig hälsning, Pentra

De flesta moderna ugnar är inte tätslutande, de har ventiler och ofta är luckan inte ens tät, så det hjälper inte ett dugg att slänga igen den. Om TS drog ut det som brann och slängde ner det i vasken så gjorde hon helt rätt.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Börja brinna i ugn?