Inlägg från: mockingbird |Visa alla inlägg
  • mockingbird

Börja brinna i ugn?

Tex matrester som runnit ner/över och ligger på botten i ungen kan säkert börja brinna efter ett inte för långt tag. Det skulle jag tippa på börjar brinna fortast och lättast. Sen tänker jag att bakverk, så som kakor och bullar kanske tar eld fortare än tex maträtter. Sen kan det såklart bli elfel också.

Men om din lägenhet höll på att brinna upp, har du inte redan "beviset" på att en ugn kan börja brinna då? För jag antar att det var den som orsakade problemet?

• mockingbird
    Pentra skrev 2018-02-07 22:57:12 följande:

Måste tyvärr erkänna att otaliga matrester har hamnat i ugnens botten, och legat till nästa körning. Aldrig någonsin har de tagit eld. Förkolnat allt eftersom, men aldrig brunnit. Om något någon gång skulle börja brinna i ugnen så stäng luckan och håll den stängd! Eld behöver och förtär syre; och ser man till att blockera syretillförseln så kan det inte brinna. Men det verkar här som att TS dragit ut det brinnande ur ugnen, ist för att skjuta in det i ugnen och stänga luckan, och det förfarandet är ett alldeles utmärkt sätt om man vill sätta eld på hemmet. o_O ... Med vänlig hälsning, Pentra

Nej det brukar ju nu inte oftast börja brinna av vanlig användning utan som du skriver så förkolnar det. Det är väl mest om mannglömmer ugnen på en längre tid och på hög temperatur det skulle finnas risk för brand isåfall
  • mockingbird
    Kjell2 skrev 2018-02-08 10:25:16 följande:

Förkolning och rejäl rökutveckling är nog största risken

Så med det ville du ha sagt, att det absolut inte under några som helst omständigheter kan börja brinna? Eller?
  • mockingbird
    Kjell2 skrev 2018-02-08 11:14:36 följande:
    Bara för att det är störst sannolikhet att något inträffar betyder det inte att det är noll sannolikhet att något annat inträffar.

Självklart kan det börja brinna i en ugn och sprida sig med rätt förutsättning.

Lått något koka över i ugnen, ha grillen på, något nära grillelementen med mycket fett och lämna luckan på glänt
    precis
Svar på tråden Börja brinna i ugn?