Anonym (Beslutsångest och förvirring) skrev 2018-02-02 18:03:08 följande:
Åh, du fick alltså en rumskamrat. Det låter faktiskt trevligt. I mitt fall så kommer jag bo själv, men vad jag har förstått.
Tyvärr måste jag vara helt ärlig och säga att jag inte är särskilt förtjust i detta. Jag hade hoppats på att få en skyddad boende i samma stad. För det var vad de sa till mig att de kanske kunde fixa. Men samtidigt nöjer jag mig oerhört mycket att komma bort ifrån mitt hem som jag bor i nu.
Så jag är väldigt nöjd och samtidigt väldigt besvärad att komma bort ifrån mina vänner. Det känns väldigt tungt.
Hur var det exakt att bo på skyddad?
Stötte de dig, förstod de dig. Eller var det som om att bo i vilken lägenhet som helst?
Jag hoppas bara att ''hyresvärden'' kommer förstå mig. Att jag bodde är glad och uppskattar hjälpen, samtidigt som jag tycker att det är tungt av olika saker. Så som studierna, trafikskolan och framförallt kompisar som man kommer nu gå bort ifrån, mer eller mindre mot sin egna vilja.
Jag hoppas bara de inte missförstår mig och tycker jag är otacksam eller liknade. För jag verkligen tacksam för all hjälp jag äntligen får nu.
Jag har verkligen varit med i processen i väldigt lång tid, och många gånger har det berott på att andra akuta fall, har lyckats komma före mig.
Men nu, äntligen får jag hjälp. Och jag vet inte varför, men det känns bara tungt med alltihopa helt plötsligt.
Förstår att du ville vara helst i samma stad. Men oftast tycker de att det är tryggast att flytta kvinnan till en annan ort.
Tror inte det är någon tjej/kvinna som vill lämna sin gamla stad med alla vänner skola och allt men det är ändå tryggast att inte bo i sin hemstad när man har en hotbild.
Att bo på skyddat kan vara lite olika det beror på om de placerar dig tillsammans med någon annan kvinna eller ensam. Men om du placeras tillsammans med någon annan så kommer du att ha ett eget rum och det är i en vanlig lägenhet där det finns möbler och alla basartiklar som man behöver. Men man får inte ha sin telefon på alla boenden. Så telefonen tar dom isåfall. Det är så olika hur personalen lägger upp kontakten med den jourplacerade. Men det vanliga är att de besöker dig två gånger per vecka och övrig tid har ni tel kontakt. Men det har varit så i ett boende jag var i att en personal kom varje dag på besök förutom helgen. De stödjer dig och du får prata med dom om vad du vill. En socialsekreterare blir inkopplad för att ta hand om den ekonomiska biten. Henne får du också träffa iallafall en gång i månaden.
Du får all den stöd där du behöver men om du inte är nöjd med boendet så prata med din socialsekreterare så kan hon ordna boende åt dig annanstans.
Men det är som sagt skyddat boende och adressen hålls hemlig. Ändå bor man i ett vanligt hyreshus med vanliga grannar.
Så var inte orolig det kommer att gå bra!