Fnollet skrev 2018-02-01 02:28:21 följande:
Det är jättesvårt att gissa exakt vad det kan röra sig om då magproblemen oftast är ett symptom på en annan sjukdom/problem. Jag har två birmahanar som har riktiga problemmagar och har spenderat så mycket tid hos veterinären av liknande anledningar som din katt. Nu efter gastroskopi/endoskopi undersökning har de fått konstaterat att de lider båda av kronisk maginflammation som kommer i skov, men de har även varit som din katt för att en hårboll fastnat, förstoppning, svalt främmande objekt, förkylning, onormaliteter i gallgångarns, magsäcksinflammation etc etc. Dock brukar de oftast kräkas med i samband med de olika symptomen.
Hursomhelst tror jag att det är bra att du kontaktar veterinär då det kan bero på så många saker. Min yngsta birma har från och till förstoppning så jag fick utskrivet laktulos meda 670 mg/ml (jag tror det finns receptfritt på apoteket) att behandla med vid behov när han verkar förstoppad. Det funkar bra och han blir oftast bra efter ett par dagar med hjälp av medicinen. Jag ger honom även då skonkost såsom hills I/D för att han ska få i sig tillräckligt med näring och inte irritera tarmarna i onödan. Det finns att köpa hos de flesta veterinärer men om du orkar kan du göra egen skonkost av kokt vit fisk blandat med överkokt ris.
Vet du förresten om din katt kräkts något under denna tiden?
Det kan också vara så simpelt att din katt dricker sig mätt på vatten och därför äter mindre/bajsar mindre. Om han dricker ovanligt mycket bör du dock kolla upp det då det kan vara ett tecken på förminskade njurar. Det behöver inte vara farligt i sig, men det kan vara bra att då regelbundet kolla njurvärdena för att undvika framtida njurproblem.
Hoppas något jag skrev kan vara till hjälp :)
Laktulos fick vi utskrivet när han var inne för förstoppning, vilket vi använt ett antal gånger men verkar inte fungera jättebra just nu. Han brukar oftast äta upp blötmaten han får på natten så fatet brukar vara tomt på morgonen men nu har inte nästan inte rört det. Dessutom känns han lite mer tillbakadragen, då han oftast brukar ligga i närheten av oss men har nu hittat en plats bakom en tvättkorg i ett hörn...
Han kräktes för några veckor sedan och jag har för mig att det var under den tiden han verkade förstoppad. Men han har inte kräkts något mer. Vi har fått en tid hos veterinären på måndag så det känns bra att få det kollat, men man är ju så orolig :(
Tack för svaret! :)