Djurälskaren123 skrev 2018-02-01 09:50:04 följande:
Laktulos fick vi utskrivet när han var inne för förstoppning, vilket vi använt ett antal gånger men verkar inte fungera jättebra just nu. Han brukar oftast äta upp blötmaten han får på natten så fatet brukar vara tomt på morgonen men nu har inte nästan inte rört det. Dessutom känns han lite mer tillbakadragen, då han oftast brukar ligga i närheten av oss men har nu hittat en plats bakom en tvättkorg i ett hörn...
Han kräktes för några veckor sedan och jag har för mig att det var under den tiden han verkade förstoppad. Men han har inte kräkts något mer. Vi har fått en tid hos veterinären på måndag så det känns bra att få det kollat, men man är ju så orolig :(
Tack för svaret! :)
Ingen fara :)
Jag förstår att du är orolig, han låter ju onekligen hängig. Min äldsta katt slutade äta helt när han blev förkyld och inte kunde känna doftmaten. Det ska tydligen vara rätt vanligt att katter inte vill äta när de inte har något luktsinne. Då fick han läggas in med dropp och sondmatning. Det var min yngsta katt som bar drog med sig förkylningen från ditt uppfödningshem och smittade min äldre, men han åt bra och frisknade till efter några dagar. Det kan vara så indviduellt hur en katt reagerar och jag önskar ofta att man kunde kommunicera med dem på något vis för att veta vad som är fel. Min äldsta hade kunnat undvika att bli inlagd och så sjuk om han bara hade ätit och druckit, men han totalvägrade och valde hellre att svälta ihjäl än att äta man som han inte kunde dofta på. Han är rätt dramatisk antar jag :) hursomhelst lärde det mig att tvångsmata mina katter när de slutar äta då de behöver äta många små portioner varje dag och snabbt blir riktigt dåliga om de inte äter. Eftersom din katt inte kräks så tänkte jag att du kanske kan prova att tvångsmata han lite grann under dagen för att undvika näringsbrist och dylikt. Det är ju 4 dagar tills han ska besöka veterinär, så det är nog viktigt att han får i sig näring för att inte bli såpass dålig att man får åka in akut och lägga in katten (såsom jag blev tvungen att göra). Jag brukar blanda lite mousseblötmat (ofta skonskost eller allergikost som de äter för tillfället) med lite ljummet vatten som jag drar upp i en stormunstyckad spruta och därefter försiktigt och långsamt spruta in lite i kattens mun. Jag gör detta även när de är kräkts mycket (utan synbar hårboll) eller har diarre och de brukar oftast bli märkbart bättre efter ett par timmar. Det kan snabbt gå neråt i kattens mående om de inte äter så jag tror det kan vara bra om ni tvångsmatar er kille om han inte äter.
Jag hoppas det ordnar sig för er och att er katt snart mår bättre :) är det er första ragdoll katt? Birmor och ragdolls är rätt lika och kan ofta få hårbollar som stör i magsäck och tarmarna. Visserligen brukar de ofta kräkas en del i samband med fastnad hårboll, så i ert fall rör det sig nog inte om det.