Cansu skrev 2018-01-29 21:48:26 följande:
Mina sover ungefär kl. 21.30- 22.00 och vaknar kl. 07.00. De har mycket svårt att somna tidigare men jag tycker att de borde sova senast kl. 21.00.
Jag vill att de ska vara hemma vid 18.00 för att varva ner efter dagen och ta det lugnt hemma och helst äta middagen hemma.
Deras vänner brukar dock vara hos oss till 19.30 och ibland 20.00 vilket jag tycker är jättesent.
Vad har ni för tider för era barn/ungdomar?
Min 12-åring ska som din helst vara i säng kl 21 men somnar sällan före 21.30-22. Upp kl 06.30 men ligger och drar sig till kl 07 oftast.
Han får komma hem vid senast kl 20 vardagar och 21-22 på helger (beroende på vart han är, senare tiden om han är hemma hos någon, tidigare om han är på tex fritidsgården). Vänner får vara kvar hos oss ungefär samma tider om de inte har egna tider att förhålla sig till.
Middagen serveras hos oss ca 18 och då måste han komma hem och äta om han inte erbjuds mat hos en kompis, sen får han gå tillbaka till kompis eller gå ut om han vill.
Han har en kompis som har väldigt strikta tider; han får bara vara med kompis en dag i veckan och då bara till kl 20, alla andra dagar ska han vara hemma på eftermiddagen och göra läxor från skolan slutar ca 15 till när de äter middag kl 18. Det leder till att den här kompisen ljuger för sina föräldrar, han är ofta ho oss på eftermiddagen och sticker hem strax innan hans föräldrar kommer hm och låtsas att han varit hemma och läst läxor. Jag har lite mer inställningen att kompisar är viktiga i den här åldern och ibland tom viktigare än läxor.
Min 9-åring får vara hos kompis eller ha kompis hemma till 18.30, ibland 19. Han ska vara i säng kl 20 och försöka sova senast 20.30-21.