Snälla hjälp!
Hejsan allesammans! Ska försöka förklara detta så enkelt som möjligt för att förhoppningsvis få lite råd här på FL.
Jag är gravid i vecka 28 och har sedan vecka 12 haft foglossning som nu blivit hemsk. Jag har jobbat ca 75% på en förskola men är enbart timvikarie. Dock går jag på schema, hur länge detta schema gäller finns det inga papper på. Mina anställningspapper gick ut vid årskiftet men jag har fortsatt jobba 75%, alltså utan att ha skrivit på nya papper. Nu vet min chef att jag ska till läkaren (och förhoppningsvis bli sjukskriven) och kommer inte skriva nya papper. Detta betyder alltså att jag är arbetslös. Kan jag ändock bli sjukskriven och få ersättning från FK?
Ni som blivit sjukskrivna för foglossning, vad sa ni till läkaren? Jag är så orolig att jag inte blir sjukskriven. Känner att jag inte orkar längre. Kroppen värker konstant och jag har dessutom sammandragningar majoriteten av gångerna jag reser mig upp. Lägg till halsbränna, förlossningsrädsla, ångest och medicinering för detta. Jag vet att det inte är synd om mig och jag söker ingen sympati, men inte heller pekpinnar, bara ärliga råd.
Hur vanligt är det att FK nekar en ersättning för foglossning, framförallt nu när jag blivit arbetslös? Hur går jag till väga efter jag varit hos läkaren och förhoppningsvis blivit sjukskriven? Ska jag be läkaren om något speciellt? Ungefär hur lång tid tar det innan man får svar från FK? Skrev ni brev till fk och berättade om er situation?
Jag ber om ursäkt för lång text och många frågor. Hoppas någon har tid och lust att hjälpa mig. Känner mig helt knäckt av denna oro. Tack snälla ni på förhand!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-29 20:46
Jag vet inte om det spelar någon roll men jag har även åkt in några gånger för kraftiga blödningar. Varför jag blödde vet man dock inte. Kan detta vara ytterligare en anledning till sjukskrivning?