• Tjifas

Snälla hjälp!

Hejsan allesammans! Ska försöka förklara detta så enkelt som möjligt för att förhoppningsvis få lite råd här på FL.

Jag är gravid i vecka 28 och har sedan vecka 12 haft foglossning som nu blivit hemsk. Jag har jobbat ca 75% på en förskola men är enbart timvikarie. Dock går jag på schema, hur länge detta schema gäller finns det inga papper på. Mina anställningspapper gick ut vid årskiftet men jag har fortsatt jobba 75%, alltså utan att ha skrivit på nya papper. Nu vet min chef att jag ska till läkaren (och förhoppningsvis bli sjukskriven) och kommer inte skriva nya papper. Detta betyder alltså att jag är arbetslös. Kan jag ändock bli sjukskriven och få ersättning från FK?

Ni som blivit sjukskrivna för foglossning, vad sa ni till läkaren? Jag är så orolig att jag inte blir sjukskriven. Känner att jag inte orkar längre. Kroppen värker konstant och jag har dessutom sammandragningar majoriteten av gångerna jag reser mig upp. Lägg till halsbränna, förlossningsrädsla, ångest och medicinering för detta. Jag vet att det inte är synd om mig och jag söker ingen sympati, men inte heller pekpinnar, bara ärliga råd.

Hur vanligt är det att FK nekar en ersättning för foglossning, framförallt nu när jag blivit arbetslös? Hur går jag till väga efter jag varit hos läkaren och förhoppningsvis blivit sjukskriven? Ska jag be läkaren om något speciellt? Ungefär hur lång tid tar det innan man får svar från FK? Skrev ni brev till fk och berättade om er situation?

Jag ber om ursäkt för lång text och många frågor. Hoppas någon har tid och lust att hjälpa mig. Känner mig helt knäckt av denna oro. Tack snälla ni på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-29 20:46
    Jag vet inte om det spelar någon roll men jag har även åkt in några gånger för kraftiga blödningar. Varför jag blödde vet man dock inte. Kan detta vara ytterligare en anledning till sjukskrivning?

• Svar på tråden Snälla hjälp!
  • Anonym (Kanske)
    Tjifas skrev 2018-01-29 21:28:10 följande:

Så kan det nog mycket väl vara. Hur blev det för dig med FK?

Det godkändes utan problem. Läkaren frågade mig ingenting om foglossningen, men hade skrivit vad jag misstänker var ett standardutlåtande. Fick sjukpenning i god tid iallafall, minns inte exakt hur lång tid det tog.
  • Tjifas
    Mittiprick skrev 2018-01-29 22:43:02 följande:

Ja ibland tycker som det räknas till det normala...

Det är ju helt sjukt! ????
  • Tjifas
    Anonym (Kanske) skrev 2018-01-30 11:00:45 följande:

Det godkändes utan problem. Läkaren frågade mig ingenting om foglossningen, men hade skrivit vad jag misstänker var ett standardutlåtande. Fick sjukpenning i god tid iallafall, minns inte exakt hur lång tid det tog.

Vad skönt att det gick bra för dig! Det verkar ju inte vara så vanligt. Jag är ju född med en nitlott i arslet så jag lär få avslag. Åh vad jobbigt det här är!
  • Tjifas
    Mittiprick skrev 2018-01-29 21:00:10 följande:

Blödningen har inget med foglossningen att göra. Det är vanligt, normalt och inget man sjukskrivs för.

Och ja, det är väldigt vanligt att bli nekad sjukpenning av FK bör det gäller åkommor som är normala i graviditet. Sjukskriven blir du garanterat men det är ofta meckigt med just foglossning eftersom det inte är en sjukdom på det sättet. Läkaren måste skriva noggrant varför du inte klarar av att utför ditt jobb.

Det brukar ta ca 30 dagar om allt är korrekt ifyllt. För mig fattades ett par punkter som läkaren missat. Tex adress till dom och sånt trams. Så det tog ännu längre tid men det gick igenom till sist.

Vad blev du sjukskriven för förresten?
  • Anonym (Kanske)
    Tjifas skrev 2018-01-30 11:25:10 följande:

Vad skönt att det gick bra för dig! Det verkar ju inte vara så vanligt. Jag är ju född med en nitlott i arslet så jag lär få avslag. Åh vad jobbigt det här är!

Nej, man ska nog ha lite tur, tyvärr.. :/ Håller iallafall tummarna för dig!
  • Sdy1

Jag var också orolig för att läkarna eller fkassan skulle vara på tvären.

Läkaren på vårdcentralen var mycket tillmötesgående. Det handlar om att beskriva varför du inte klarar ditt jobb pga foglossningen. Det spelar ingen roll egentligen att du sover dåligt eller har ont, beskriv vad i arbetet begränsas av ditt tillstånd. Jag har kontorsjobb och klarade varken att sitta eller stå vid skrivbordet en hel dag längre pga smärtor. I verkligheten så var jag knäckt och led redan efter cykelturen till kontoret. Begärde 25% men läkaren var absolut villig att sjukskriva längre.

Försäkringskassan ringde upp och kollade av lite detaljer, jag hade lyckats göra allt fel i ansökan men det redde handläggaren upp.

Var saklig och stå på dig.

• Sdy1

Ja, och just det! Jag hade varit hos sjukgymnast flera veckor tidigare och fått hjälp samt kämpade med min styrketräning för smärtlindring. Det kan hjälpa att visa att du har gjort vad du kan, samt anpassat arbetsplatsen i den mån det går.

• Mittiprick
    Tjifas skrev 2018-01-30 11:27:26 följande:

Vad blev du sjukskriven för förresten?

Det var också foglossning och smärta i rygg.
    Tells it the way it is.
  • Tjifas
    Sdy1 skrev 2018-01-30 12:39:39 följande:

Jag var också orolig för att läkarna eller fkassan skulle vara på tvären.

Läkaren på vårdcentralen var mycket tillmötesgående. Det handlar om att beskriva varför du inte klarar ditt jobb pga foglossningen. Det spelar ingen roll egentligen att du sover dåligt eller har ont, beskriv vad i arbetet begränsas av ditt tillstånd. Jag har kontorsjobb och klarade varken att sitta eller stå vid skrivbordet en hel dag längre pga smärtor. I verkligheten så var jag knäckt och led redan efter cykelturen till kontoret. Begärde 25% men läkaren var absolut villig att sjukskriva längre.

Försäkringskassan ringde upp och kollade av lite detaljer, jag hade lyckats göra allt fel i ansökan men det redde handläggaren upp.

Var saklig och stå på dig.

Okej, jag förstår. Ska man skriva ett brev till FK själv? Vad brukar det stå i läkarens utlåtande? Det ska jag försöka vara..

Jag var hos sjukgymnasten redan i vecka 12 och fick övningar samt foglossningsbälte men inget har hjälpt. Det kanske kan vara bra att FK får veta att jag provat men att det ej hjälper.
  • Tjifas
    Mittiprick skrev 2018-01-30 12:43:52 följande:

Det var också foglossning och smärta i rygg.

Okej. Om du ids får du hemskt gärna beskriva hur du gick tillväga med allt. Från det att du gick till läkaren, vilka intyg du fick, skrev du ett brev till FK, och till beslutet från fk. Jag känner mig så himla lost att jag knappt vet hur jag ska gå tillväga..
  • Tjifas
    Anonym (Kanske) skrev 2018-01-30 12:19:47 följande:

Nej, man ska nog ha lite tur, tyvärr.. :/ Håller iallafall tummarna för dig!

Tack snälla! Det uppskattas!
  • Mittiprick
    Tjifas skrev 2018-01-30 13:15:07 följande:

Okej. Om du ids får du hemskt gärna beskriva hur du gick tillväga med allt. Från det att du gick till läkaren, vilka intyg du fick, skrev du ett brev till FK, och till beslutet från fk. Jag känner mig så himla lost att jag knappt vet hur jag ska gå tillväga..

Skrev inget till fk och läkaren skrev inget speciellt mer än att jag inte kunna jobba på mitt fysiskt tunga arbete (ssk på akut) pga min smärta samt att man inte själv kan bestämma när man ska vila. Han skrev var jag hade ont. Så jag hade nog tur som fick det godkänt till sist efter alla kompletteringar.
    Tells it the way it is.
  • Sdy1
    Tjifas skrev 2018-01-30 13:12:04 följande:

Okej, jag förstår. Ska man skriva ett brev till FK själv? Vad brukar det stå i läkarens utlåtande? Det ska jag försöka vara..

Jag var hos sjukgymnasten redan i vecka 12 och fick övningar samt foglossningsbälte men inget har hjälpt. Det kanske kan vara bra att FK får veta att jag provat men att det ej hjälper.

Det är bra, då har du det att lyfta fram.

Jag fick en ung manlig läkare på vårdcentralen och han skrev ett intyg. Han var oerhört förstående och ursäktade sig flera gånger för att han var tvungen att skriva på ett visst sätt i intyget. Om läkaren inte är helt tappad, så kommer de skriva det som krävs. I detta fall så hade ju läkaren knappast någon egen erfarenhet men foglossningssmärtor är en erkänd diagnos. Han undersökte mig också, men jag tror att det också hjälpte att sjukgymnasten fastslagit foglossning sen tidigare.

Det hela var inte alls så jobbigt som jag föreställt mig och jag önskar jag gått dit tidigare istället för att må så himla dåligt på kontoret och kämpa mig fram på cykeln i alla väder.
  • Tjifas

Läkaren sjukskrev mig 100% fram till förlossningen. Känns skönt men är så himla rädd att FK ska neka.

• Sdy1
    Tjifas skrev 2018-01-31 09:42:03 följande:

Läkaren sjukskrev mig 100% fram till förlossningen. Känns skönt men är så himla rädd att FK ska neka.

Vad bra! Det handlar om tre månaders sjukskrivning för FK, jag tror inte de kommer att bråka. Försök ta det lugnt hemma. De kommer höra av sig till din arbetagivare för att fastställa SGI.
  • Gina43

Tänk på att från v38 brukar FK tycka att man ska ta FP istället för sjukpenning, så räkna med det.

Tror att det löser sig gör dig!

Sjukskriven när man är arbetslös blir man mot arbetsmarknaden i stort och från att söka arbete (har man jobb är det i relation till de arbetsuppgifter man har eller kan ha med anpassningar, om det går). Jag tycker att din arbetsgivare har gjort fel men förstår om du inte orkar slåss för tjänsten! Dåligt att behandla dig så. Sök nytt jobb under föräldraledigheten!

Glöm inte att kolla när din "sista arbetsdag" är med din arbetsgivare och kolla med FK om att skydda din SGI! Har för mig att du av rent formella skäl borde anmäla dig till arbetsförmedlingen på första dagen då du är arbetslös? I fitt fall lite märkligt eftersom du blev förlängd utan formells papper. Viss uppsägningstid (om än på pappret) borde du därför ha rätt till (och egentligen, sjuklön). Red ut detta och se till att det blir rätt!

Svar på tråden Snälla hjälp!