• Sdy1

Snälla hjälp!

Jag var också orolig för att läkarna eller fkassan skulle vara på tvären.

Läkaren på vårdcentralen var mycket tillmötesgående. Det handlar om att beskriva varför du inte klarar ditt jobb pga foglossningen. Det spelar ingen roll egentligen att du sover dåligt eller har ont, beskriv vad i arbetet begränsas av ditt tillstånd. Jag har kontorsjobb och klarade varken att sitta eller stå vid skrivbordet en hel dag längre pga smärtor. I verkligheten så var jag knäckt och led redan efter cykelturen till kontoret. Begärde 25% men läkaren var absolut villig att sjukskriva längre.

Försäkringskassan ringde upp och kollade av lite detaljer, jag hade lyckats göra allt fel i ansökan men det redde handläggaren upp.

Var saklig och stå på dig.

• Sdy1

Ja, och just det! Jag hade varit hos sjukgymnast flera veckor tidigare och fått hjälp samt kämpade med min styrketräning för smärtlindring. Det kan hjälpa att visa att du har gjort vad du kan, samt anpassat arbetsplatsen i den mån det går.

• Sdy1
    Tjifas skrev 2018-01-30 13:12:04 följande:

Okej, jag förstår. Ska man skriva ett brev till FK själv? Vad brukar det stå i läkarens utlåtande? Det ska jag försöka vara..

Jag var hos sjukgymnasten redan i vecka 12 och fick övningar samt foglossningsbälte men inget har hjälpt. Det kanske kan vara bra att FK får veta att jag provat men att det ej hjälper.

Det är bra, då har du det att lyfta fram.

Jag fick en ung manlig läkare på vårdcentralen och han skrev ett intyg. Han var oerhört förstående och ursäktade sig flera gånger för att han var tvungen att skriva på ett visst sätt i intyget. Om läkaren inte är helt tappad, så kommer de skriva det som krävs. I detta fall så hade ju läkaren knappast någon egen erfarenhet men foglossningssmärtor är en erkänd diagnos. Han undersökte mig också, men jag tror att det också hjälpte att sjukgymnasten fastslagit foglossning sen tidigare.

Det hela var inte alls så jobbigt som jag föreställt mig och jag önskar jag gått dit tidigare istället för att må så himla dåligt på kontoret och kämpa mig fram på cykeln i alla väder.
  • Sdy1
    Tjifas skrev 2018-01-31 09:42:03 följande:

Läkaren sjukskrev mig 100% fram till förlossningen. Känns skönt men är så himla rädd att FK ska neka.

Vad bra! Det handlar om tre månaders sjukskrivning för FK, jag tror inte de kommer att bråka. Försök ta det lugnt hemma. De kommer höra av sig till din arbetagivare för att fastställa SGI.
Svar på tråden Snälla hjälp!