Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Vad har har för rätt?

När du skriver "privat spermadonator" - är det liksom en privat som ni har hittat själva och som har donerat eller har ni gjort det via klinik? För om det är via klinik så får man väl inte träda in i någons liv hur som helst? Då har man väl donerat precis som en annan donerar blod eller bröstmjölk. (Väldigt konstig jämförelse men du förstår vad jag menar) Min kompis lever ihop med son fru och dom använde spermadonator (klinik IVF) och den donatorn får inte söka upp dem eller ens se vem som har tagit utav hans donation.

Om det nu är en bekant som är den "privata spermadonatorn" - har han då alltså ångrat sig och vill bli delaktig efter 2 år?

• Anonym (Anna)
    Anonym (mimmi) skrev 2018-01-28 19:06:06 följande:

Vad är det egentligen för skillnad rent moraliskt med en "privat" och icke-privat spermadonation. Barnet är ju biologiskt barn till spermadonatorn i båda fallen. Och i båda fallen har han samtyckt till att skänka sperma utan några krav. Känns som det kvittar.

Fast tydligen så gör det ju det. Går du till klinik så får inte donatorn kontakta dig eller rättare sagt han kan inte för han vet inte vem eller vart sperman har gått. Sen kan du även välja på klinik om donatorn får kontakta. Min fråga var om dem hade gått via klinik eller gjort det privat - alltså frågat en bekant om denne kan ha hjälpt till med donation i utbyte av annat. Och i efterhand har denne "privata" ångrat sig och vill nu ha kontakt med barnet. Finns då inget som kan stoppa denne "privata" att ta kontakt men om du har gjort det på klinik så kan man då alltså välja att donatorn inte får ta kontakt
Svar på tråden Vad har har för rätt?