• Anonym (Mamma)

Vad har har för rätt?

Jag och sambon ville ha barn och använde en privat spermadonator. Ja dumt gjort inser vi såhär i efterhand. Nu har han hört av sig och hävdat att han är pappa till barnet (barnet är 2 år). Han tog kontakt med familjerätten som trodde på hans linje och nu blir det faderskapstest mot vår vilja. Min sambo har alltså skrivit på papper om faderskap när barnet föddes.

Det kommer ju visa att donatorn är pappa. Vad händer då? Kommer faderskapsbekräftelsen rivas automatiskt eller inte? Min sambo vill inte sluta stå som pappa och förlora sitt/vårt barn och vårt barn ser ju honom som pappa. Kan han vägra? Blir det rättstvist då eller kommer det bara rivas direkt?

Betyder detta att på sikt får donatorn varannan vecka och dela vårdnad med mig? Det var ju inte såhär det skulle bli :( Sambon är dessutom förmögen och jag vill att barnet får ärva honom och inte donatorn som går på bidrag.

Hörde av oss till donatorn och frågade om han kunde tänka sig att sambon adopterar barnet men det vägrar han. Han vill ha varannan vecka och alltihopa nu.

• Svar på tråden Vad har har för rätt?
  • Långbenopluto

Är han pappan så kommer han ha rätt till umgänge och hela biten.

Barnet har rätt till sin pappa.

Barnet kan ärva din sambo ändå om han skriver ett testamente.

• Anonym (Mamma)

Men har barnet ingen rätt till den pappa som varit hans pappa under hans liv hittills? Säg att vi separerar. Då får ju aldrig barnet träffa honom längre.

Är biologi så mycket viktigare än vem barnet ser som sin pappa?

• Långbenopluto
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-28 18:29:12 följande:
    Men har barnet ingen rätt till den pappa som varit hans pappa under hans liv hittills? Säg att vi separerar. Då får ju aldrig barnet träffa honom längre.

Är biologi så mycket viktigare än vem barnet ser som sin pappa?
    Du bestämmer ju fortfarande över barnet och vill din sambo fortfarande träffa barnet om ni separerar så får han väl det.

Men biologiska pappan har också rätt till umgänge.
  • Anonym (Anna)

När du skriver "privat spermadonator" - är det liksom en privat som ni har hittat själva och som har donerat eller har ni gjort det via klinik? För om det är via klinik så får man väl inte träda in i någons liv hur som helst? Då har man väl donerat precis som en annan donerar blod eller bröstmjölk. (Väldigt konstig jämförelse men du förstår vad jag menar) Min kompis lever ihop med son fru och dom använde spermadonator (klinik IVF) och den donatorn får inte söka upp dem eller ens se vem som har tagit utav hans donation.

Om det nu är en bekant som är den "privata spermadonatorn" - har han då alltså ångrat sig och vill bli delaktig efter 2 år?

• Anonym (mimmi)
    Anonym (Anna) skrev 2018-01-28 18:58:56 följande:

När du skriver "privat spermadonator" - är det liksom en privat som ni har hittat själva och som har donerat eller har ni gjort det via klinik? För om det är via klinik så får man väl inte träda in i någons liv hur som helst? Då har man väl donerat precis som en annan donerar blod eller bröstmjölk. (Väldigt konstig jämförelse men du förstår vad jag menar) Min kompis lever ihop med son fru och dom använde spermadonator (klinik IVF) och den donatorn får inte söka upp dem eller ens se vem som har tagit utav hans donation.

Om det nu är en bekant som är den "privata spermadonatorn" - har han då alltså ångrat sig och vill bli delaktig efter 2 år?

Vad är det egentligen för skillnad rent moraliskt med en "privat" och icke-privat spermadonation. Barnet är ju biologiskt barn till spermadonatorn i båda fallen. Och i båda fallen har han samtyckt till att skänka sperma utan några krav. Känns som det kvittar.
  • Anonym (.)
    Anonym (mimmi) skrev 2018-01-28 19:06:06 följande:

Vad är det egentligen för skillnad rent moraliskt med en "privat" och icke-privat spermadonation. Barnet är ju biologiskt barn till spermadonatorn i båda fallen. Och i båda fallen har han samtyckt till att skänka sperma utan några krav. Känns som det kvittar.

Fast det är en jävla skillnad på vad som är moraliskt rätt och vad som är juridiskt rätt.

Och rent juridiskt är det stor skillnad på en privat donation och insemination som skrev på en klinik
  • Anonym (Knepigt)

"Moraliskt" är det väl samma sak... Men rent praktiskt som det kan bli i verkligheten, så finns ju en mkt god anledning till att gå just via klinik, för kliniker går att reglera lättare genom bestämmelser Etc, som förebygger en sån extremt tragisk sits som uppstått i TS. En donator från klinik är bedömd av läkare och har skrivit på papper, m.m. m.m. Det går helt enkelt inte att reglera "privata donationer från en bekant" på samma sätt. (För då skulle ju t.ex. vilken kvinna som helst kunna mena på att hennes barns pappa bara var en donator och inte borde ha umgängesrätt etc. Massa andra svåra situationer kan uppstå. Det skulle bli för mkt krångel).
  • Anonym (Anna)

Fast tydligen så gör det ju det. Går du till klinik så får inte donatorn kontakta dig eller rättare sagt han kan inte för han vet inte vem eller vart sperman har gått. Sen kan du även välja på klinik om donatorn får kontakta. Min fråga var om dem hade gått via klinik eller gjort det privat - alltså frågat en bekant om denne kan ha hjälpt till med donation i utbyte av annat. Och i efterhand har denne "privata" ångrat sig och vill nu ha kontakt med barnet. Finns då inget som kan stoppa denne "privata" att ta kontakt men om du har gjort det på klinik så kan man då alltså välja att donatorn inte får ta kontakt
  • Anonym (ms)

Ja, det är lätt att vara efterklok.

• Anonym (Man)

Ja, det var inte barnets bästa man hade i åtanke när man gjorde detta. 

• BurningDiamond

Om/när sin sambo lämnar så kan han stämma på umgänge och ange anknytning. Om det skulle gå igenom vet jag inte, men det finns vägar att gå. Sedan vet jag inte hur umgänget skulle se ut, delat på tre personer.

Svar på tråden Vad har har för rätt?