Vad har har för rätt?
Jag och sambon ville ha barn och använde en privat spermadonator. Ja dumt gjort inser vi såhär i efterhand. Nu har han hört av sig och hävdat att han är pappa till barnet (barnet är 2 år). Han tog kontakt med familjerätten som trodde på hans linje och nu blir det faderskapstest mot vår vilja. Min sambo har alltså skrivit på papper om faderskap när barnet föddes.
Det kommer ju visa att donatorn är pappa. Vad händer då? Kommer faderskapsbekräftelsen rivas automatiskt eller inte? Min sambo vill inte sluta stå som pappa och förlora sitt/vårt barn och vårt barn ser ju honom som pappa. Kan han vägra? Blir det rättstvist då eller kommer det bara rivas direkt?
Betyder detta att på sikt får donatorn varannan vecka och dela vårdnad med mig? Det var ju inte såhär det skulle bli :( Sambon är dessutom förmögen och jag vill att barnet får ärva honom och inte donatorn som går på bidrag.
Hörde av oss till donatorn och frågade om han kunde tänka sig att sambon adopterar barnet men det vägrar han. Han vill ha varannan vecka och alltihopa nu.