• Etunabo

Hjälp ska jag ta hänsyn till min dotters bonussyskon?

Jag och mitt ex har en dotter på 12år och vi har gemensam vårdnad. Förra året flyttade han ihop med en kvinna (som i sin tur har tre barn) efter en tids otrohet. Efter att ha berättat för barnen att deras livssituation ska förändras flyttar de ihop efter tre månader. Den första sommaren så bestämde jag och mitt ex att jag skulle få ha min dotter en månad medan han tog bara varannan vecka. Vilket tydligen ställde till det enligt honom. Hos dem hade det blivit kaos. Att barnen blev ledsna när det gjordes saker när alla inte var med. Så i sommar så står vi nu inför samma kaos som exet vill slippa. Jag har nämligen bett få ha dottern under mina tre semesterveckor Jag kan ju tillägga att jag har väldigt svårt att ta enstaka semesterdagar när det är lov medan mitt ex och hans nya är hemma varje lov med barnen. Jag har pratat med min dotter och förklarat hur det ser ut när man har två familjer. Jag har även frågat dottern hur hon vill göra i sommar om hon kan tänka sig att vara med mig i tre veckor och det vill hon. Vilket har gjort mitt ex arg över för han vill att jag pratar med honom först om sådant. Så vad tycker ni, ska jag ta hänsyn till mitt ex familjeliv? Det är väl ändå deras jobb att förklara hur det är när man har bonussyskon/ två familjer?

• Svar på tråden Hjälp ska jag ta hänsyn till min dotters bonussyskon?
  • Etunabo

Han har varit tydlig med att han tycker det är jätte dåligt. Vi pratar inte ens med varandra utan det är endast sms kontakt vilket kan vara bra för då har jag allt som han skriver på papper.

Detta är vad jag fick till var när jag bad om tre samma hängande veckor.

"Hej När det gäller sommaren vill jag göra allt för att undvika reaktionerna från förra sommaren. Jag har svårt att se hur vi skall få till det med byte av veckor och jag klarar inte av att inte träffa ------ på tre veckor eller det kaos som var förra sommaren.

Enligt mig är det betydligt bättre att -- barnets namn-- är med dig jämna veckor och med mig udda veckor. Behöver ni någon extra dag eller liknande ordnar vi det bara vi pratar om det innan.

Jag hoppas att du förstår mina tankar och att vi kan köra udda/jämna veckor i sommar."

• Etunabo

Tyvärr så är det faktiskt bonusbarnen som har det jobbigast. Ja jag har ju bara tänkt att ha dottern under tre veckor men har faktiskt erbjudit två veckor. Men jag har ju inte skrivit tidigare att dottern kommer åka bort med familjen och då är hon borta under min vecka så varför skulle jag då inte kunna ha dottern då i två veckor i streck? Varför ska det bara gå åt ene hållet?

• Etunabo

Vi har alltid stängt på mitt jobb, samma veckor under sommaren. Då vill min chef att vi naturligtvis ska ha vår semester vilket min ex vet. Tyvärr så måste jag ha minst tre sammanhängande semester men så klart är min chef schysst så kan jag kanske få ta två veckors semester. Jag har frågat om exet kunde tänka sig att låta mig få vara med dottern i två veckor i stället för tre veckornsom jag först föreslog men det ville han inte för det blir för svårt att få tillbaka ojv och jv. Anledningen var att bonusbarnens pappa och jag har inte våra semestrar samtidigt. Så klart är det ju optimalt att vi skapar tradition över hur vi ska göra över sommaren. Men det är svårt om jag ska enbart gå efter de andra som kan ta ut sina semesterveckor när de vill.

Tidigare hade vi två veckor åt gången under hela sommaren men sedan han träffade sin nya ville han ha varannan vecka. Ja jag ändrade faktiskt veckorna förra sommaren för att det skulle passa dem och så att barnen kunde få vara tillsammans. Det som hände var att de skulle till Gotland samma vecka som jag och dottern skulle till Skåne, medan vi var där skickade de en massa kort på allt de gjorde där borta. Inte så konstigt att hon blev ledsen då. Utöver det så fick dottern naturligtvis gå över till sin pappa när de skulle göra något med bonussyskonen. Bonussyskonen är tre tjejer som är 11 och 9 år

• Etunabo

Jodå de har en pappa men tydligen ska han ha sina barn varannan vecka. Nej så klart är det ok att man hör sig men jag syftade bara på alla foton som de skickade. Jag skulle inte göra så om jag skulle åka till hennes moster. Utan då ringer vi varann eftersom jag vet att hon blir ledsen.

Jag har släppt det där med tre veckor men jag förstår inte egentligen det är ju bara en vecka som det skulle bli kaos då när bonussyskonen inte är tillsammans och det blir inte krångligt som det skulle bli om vi hade två veckor var. Men nu sa han nej till mitt förslag till att ha två veckor eftersom det blir precis som jag skrev tidigare krångligt att gå tillbaka till varannan vecka, anledningen var att jag och den andra pappan inte hade semester samtidigt????. (Så klart det är jobbigt att aldrig vara barnfri). Nej och så kommer det aldrig bli. Det är trist att man inte kan komma överens och det är för många kockar att ta hänsyn till. Det är även trist att behöva be om lov att få träffa sitt barn. Nej vi skulle behöva sätta oss ner alla och prata genom alla storhelger osv. Fasar bara inför påsken????

• Etunabo

Brumma: Men om de nu vill ha sammanhängande semester varför säger man inte det då? De kan ta semester hur de vill för de är egenföretagare och arbetar oftast hemifrån. Ja jag håller med dig vi får blanda in familjerätten för vi behöver hjälp att fixa det så att det blir bra för barnen.

• Etunabo

Brumma: Jag gillar ert upplägg hur ni lägger upp sommaren. Men hur gjorde ni med storhelgerna?

Svar på tråden Hjälp ska jag ta hänsyn till min dotters bonussyskon?