Etunabo skrev 2018-01-28 21:11:07 följande:
Vi har alltid stängt på mitt jobb, samma veckor under sommaren. Då vill min chef att vi naturligtvis ska ha vår semester vilket min ex vet. Tyvärr så måste jag ha minst tre sammanhängande semester men så klart är min chef schysst så kan jag kanske få ta två veckors semester. Jag har frågat om exet kunde tänka sig att låta mig få vara med dottern i två veckor i stället för tre veckornsom jag först föreslog men det ville han inte för det blir för svårt att få tillbaka ojv och jv. Anledningen var att bonusbarnens pappa och jag har inte våra semestrar samtidigt. Så klart är det ju optimalt att vi skapar tradition över hur vi ska göra över sommaren. Men det är svårt om jag ska enbart gå efter de andra som kan ta ut sina semesterveckor när de vill.
Tidigare hade vi två veckor åt gången under hela sommaren men sedan han träffade sin nya ville han ha varannan vecka. Ja jag ändrade faktiskt veckorna förra sommaren för att det skulle passa dem och så att barnen kunde få vara tillsammans. Det som hände var att de skulle till Gotland samma vecka som jag och dottern skulle till Skåne, medan vi var där skickade de en massa kort på allt de gjorde där borta. Inte så konstigt att hon blev ledsen då. Utöver det så fick dottern naturligtvis gå över till sin pappa när de skulle göra något med bonussyskonen. Bonussyskonen är tre tjejer som är 11 och 9 år
Jag tror du får släppa tre veckor i sträck - precis som ditt ex skriver blir det lång tid att vara utan barnet. Dessutom svårt att få ihop familjesemester. Har bonussyskonen ingen pappa de är hos på sommaren?
Kör ni två veckor kommer ni ju automatiskt komma tillbaka till samma veckor (varannan) som innan.
Sedan tycker jag väl att du förutsätter att de VILL ta ut sina semesterveckor "lite när de vill" - de vill väl förmodligen även de ha en sammanhängande semester.
Föreslå ett samtal i familjerätten där ni beslutar gällande sommaren. Varken du ELLER han har rätten att enväldigt bestämma - och det verkar vara vad som sker här..
Vi hade en liknande situation som er - fast vi var i pappans sits. Mamman hävdade att hon enbart fick ta tre veckor på sommaren (vi har en lag gällande detta i Sverige och man har rätt till fyra sammanhängande veckor) samt att hon varje år hade första tjing på att bestämma. Vi fick "rätta oss". Och ja - både jag och min man har möjlighet att flytta vår semester lite MEN det passar inte alltid. Och helt ärligt blir det jäkligt svårt att få ihop med övrig familj som man vill träffa på semestern. Efter flera är av att mamman fått bestämma krävde vi ett mer rättvist system. Vi gjorde så att vartannat år valde vi två fasta veckor som passade vår familj. Sedan valde mamman två veckor som passade henne. Resterande sommarlovsveckor delade vi upp utan konflikter. Året efter var det mammans tur att välja sina två veckor först. Det kanske vore ett förslag?
Tycker du det hade varit bättre om de inte hört av sig till dottern på sin semester? Jag förstår att det är tråkigt MEN - du hade dottern en månad i sträck, de kan ju knappast sitta och vänta...