• cosinus

Exsambo låter 11 årig tjej gå hem själv på kvällar

Jclinda skrev 2018-01-25 21:49:15 följande:

Tack. Det borde vara en god utgångspunkt men pappan menar att ?han minsann ska lära dottern att vara självgående då jag inte gör detta?. Han menar att dottern måste ta ansvar och gå hem från kompisen vid 16 tiden för att inte hamna i detta dilemma. Hon ska själv ta ansvar och planera sin tid. Så om hon inte önskar gå hem själv i mörkret så får hon gå hem innan det blir mörkt.

Det kan jag iofs tycka att en 11-åring ska kunna räkna ut.

Är det klart innan att hon ska gå hem själv och hon inte vill gå hem i mörkret (men tycker det går ok när det är ljust) så får hon ju gå den tiden.

Annars kan han väl under en period möta henne halvvägs.

11-åring och mörker är ju per definition inte en dålig kombination. Det avgörs ju helt av omgivningarna. Finns gott om ställen min 11-åring skulle få gå i mörker och det finns ställen jag inte skulle släppa ut 13-åringen i dagsljus.
  • cosinus
    Jclinda skrev 2018-01-25 22:17:07 följande:

Vår elvaåring är en mogen och väldigt ansvarsfull tjej. Visst kan hon räkna ut konsekvenserna. Konsekvensen är att hon inte kan gå hem till kompisar såvida hon endast stannar i max 45 minuter då det sedan är dags att gå hem. Hon är rädd för att gå i mörker för att hon målar upp ev konsekvenser av vad som kan hända då samhället ser ut som det gör. Vilket hon är väl medveten om. Det tyder på insikt och en god medvetenhet. Jag är glad att vår dotter ringde mig. Pappan har sagt allt om ansvarstagande till henne.

Mörkret i sig är ju inte farligt om man inte går där man ser väldigt dåligt så man riskerar att ramla och slå sig.

Den tiden det handlar om borde det ju vara fullt med folk i rörelse. Hade varit en annan sak om vi pratat 20-21-tiden men runt 17-18 borde många vara på väg hem från jobb.

Där jag bor blir barnen så illa tvugna att gå i mörker om de alls vill till/från skolan i dec och halva jan. Å andra sidan blir det aldrig mörkt alls maj-juli men det innebär ju inte att det är lämpligt springa ute 03 på natten för att det är ljust.
Svar på tråden Exsambo låter 11 årig tjej gå hem själv på kvällar