• Jclinda

Exsambo låter 11 årig tjej gå hem själv på kvällar

Jag och min sambo separerade för 8 månader sen. Vi har två flickor tillsammans. En på 7 och en på 11 år. Under vårt förhållande var vi sällan överens om varken barnuppfosan eller värderingar i livet. Fortsättningsvis har dessa skilda synsätt inte förändrats sen separationen. Vi tänker väldigt olika och skillnaden är nu att jag inte kan påverka det som jag anser vara fel med barnets bästa som utgångspunkt. Ikväll ringde min 11 åring till mig när jag satt i kvällsmöte runt 17.30 tiden på jobbet. Hon ville att jag skulle hämta henne hos en kompis och köra hem henne då pappa vägrar hämta henne med argumentet att hon ?måste bli självgående?. Det blir mörkt runt 17 och det är en bra bit att gå från kompisen till hemmet. Det finns inte en chans att jag tolererar att min dotter går hem själv i mörkret. Det går dessvärre inte att ha en god kommunikation med mitt ex då han inte kommer att ändra sitt synsätt. Jag känner mig maktlös. Det är inte bara denna situation som uppkommit men detta är en sak som jag aldrig kan acceptera. Någon som kan råda? Tack!

• Svar på tråden Exsambo låter 11 årig tjej gå hem själv på kvällar
  • Jclinda

Bestämmer helt över vad barnen får lov att göra och inte gör man väl aldrig ändå såvida man inte har ensam vårdnad. Det här handlar för mig om mitt barns säkerhet som jag inte kan råda över.

• Iowhannah

Om barnet själv inte ens vill gå hem i mörkret så borde du kunna ha det som utgångspunkt. Hon ska inte behöva ringa dig på pappans vecka bara för att han vägrar.

• Jclinda

Tack. Det borde vara en god utgångspunkt men pappan menar att ?han minsann ska lära dottern att vara självgående då jag inte gör detta?. Han menar att dottern måste ta ansvar och gå hem från kompisen vid 16 tiden för att inte hamna i detta dilemma. Hon ska själv ta ansvar och planera sin tid. Så om hon inte önskar gå hem själv i mörkret så får hon gå hem innan det blir mörkt.

• TillFlorida

Att tvinga barnet att gå hem själv tycker jag inte är bra. Däremot tycker jag det är helt ok at _låta_ barnet gå hem själv i mörkret så länge barnet inte måste gå längs trafikerade vägar (Dvs om det finns gång/cykelvägar hem).

• cosinus
    Jclinda skrev 2018-01-25 21:49:15 följande:

Tack. Det borde vara en god utgångspunkt men pappan menar att ?han minsann ska lära dottern att vara självgående då jag inte gör detta?. Han menar att dottern måste ta ansvar och gå hem från kompisen vid 16 tiden för att inte hamna i detta dilemma. Hon ska själv ta ansvar och planera sin tid. Så om hon inte önskar gå hem själv i mörkret så får hon gå hem innan det blir mörkt.

Det kan jag iofs tycka att en 11-åring ska kunna räkna ut.

Är det klart innan att hon ska gå hem själv och hon inte vill gå hem i mörkret (men tycker det går ok när det är ljust) så får hon ju gå den tiden.

Annars kan han väl under en period möta henne halvvägs.

11-åring och mörker är ju per definition inte en dålig kombination. Det avgörs ju helt av omgivningarna. Finns gott om ställen min 11-åring skulle få gå i mörker och det finns ställen jag inte skulle släppa ut 13-åringen i dagsljus.
  • Iowhannah
    Jclinda skrev 2018-01-25 21:49:15 följande:

Men vad är det för nåt resonemang? Hon är ELVA år! Inte hade jag ett så utvecklat konsekvenstänkande när jag var elva. Man fastnar i någon lek eller vad som helst och, vips, så har klockan sprungit iväg. Hade hon varit 17 år så hade jag förstått honom, men en elvaåring som inte vill gå hem ensam i mörkret borde inte vara så mycket att diskutera om. Speciellt inte om han har tid och möjlighet att hämta henne. Har han sagt det där till henne också, att hon måste lära sig ta ansvar?
  • Jclinda

Vår elvaåring är en mogen och väldigt ansvarsfull tjej. Visst kan hon räkna ut konsekvenserna. Konsekvensen är att hon inte kan gå hem till kompisar såvida hon endast stannar i max 45 minuter då det sedan är dags att gå hem. Hon är rädd för att gå i mörker för att hon målar upp ev konsekvenser av vad som kan hända då samhället ser ut som det gör. Vilket hon är väl medveten om. Det tyder på insikt och en god medvetenhet. Jag är glad att vår dotter ringde mig. Pappan har sagt allt om ansvarstagande till henne.

• Duckan

Vad är en bra bit? Vid 17-18 tycker jag hon borde försöka våga gå själv om det inte är nån enslig väg utan lysen och folk.
    Vår 11-åring går hem själv på kvällarna (vi bor i city), men om hon inte vågade det skulle vi självklart möta upp eller gå och hämta henne.

• Duckan

Tillgger, att vi kan möta upp hämta om det rör sig om senare på kvällen. 17.30 anser jag inte vara sent.

• cosinus
    Jclinda skrev 2018-01-25 22:17:07 följande:

Vår elvaåring är en mogen och väldigt ansvarsfull tjej. Visst kan hon räkna ut konsekvenserna. Konsekvensen är att hon inte kan gå hem till kompisar såvida hon endast stannar i max 45 minuter då det sedan är dags att gå hem. Hon är rädd för att gå i mörker för att hon målar upp ev konsekvenser av vad som kan hända då samhället ser ut som det gör. Vilket hon är väl medveten om. Det tyder på insikt och en god medvetenhet. Jag är glad att vår dotter ringde mig. Pappan har sagt allt om ansvarstagande till henne.

Mörkret i sig är ju inte farligt om man inte går där man ser väldigt dåligt så man riskerar att ramla och slå sig.

Den tiden det handlar om borde det ju vara fullt med folk i rörelse. Hade varit en annan sak om vi pratat 20-21-tiden men runt 17-18 borde många vara på väg hem från jobb.

Där jag bor blir barnen så illa tvugna att gå i mörker om de alls vill till/från skolan i dec och halva jan. Å andra sidan blir det aldrig mörkt alls maj-juli men det innebär ju inte att det är lämpligt springa ute 03 på natten för att det är ljust.
  • Klinnda
    Jclinda skrev 2018-01-25 21:34:00 följande:

Jag och min sambo separerade för 8 månader sen. Vi har två flickor tillsammans. En på 7 och en på 11 år. Under vårt förhållande var vi sällan överens om varken barnuppfosan eller värderingar i livet. Fortsättningsvis har dessa skilda synsätt inte förändrats sen separationen. Vi tänker väldigt olika och skillnaden är nu att jag inte kan påverka det som jag anser vara fel med barnets bästa som utgångspunkt. Ikväll ringde min 11 åring till mig när jag satt i kvällsmöte runt 17.30 tiden på jobbet. Hon ville att jag skulle hämta henne hos en kompis och köra hem henne då pappa vägrar hämta henne med argumentet att hon ?måste bli självgående?. Det blir mörkt runt 17 och det är en bra bit att gå från kompisen till hemmet. Det finns inte en chans att jag tolererar att min dotter går hem själv i mörkret. Det går dessvärre inte att ha en god kommunikation med mitt ex då han inte kommer att ändra sitt synsätt. Jag känner mig maktlös. Det är inte bara denna situation som uppkommit men detta är en sak som jag aldrig kan acceptera. Någon som kan råda? Tack!

Jag förstår inte varför inte barnet kan få gå själv vid kl 17-18 vid 11 års ålder. Jag tycker att pappan har rätt i det här. 

Vid vilken ålder tycker du att man kan få vara ute i mörker när det inte ens är kväll? Tänk om ni bott i Luleå där det är beckmörkt kl 14 på vintern, Skulle barnet inte få vara ute ensam då heller?

Du kan dessutom inte bestämma att pappan ska hämta utan du får hämta om du tycker att barnet ska hämtas. Du får släppa det här och låt din dotter växa upp och bli alltmer självständig utan att hämma henne i onödan. Se till att hon har reflexer så att hon syns om det finns trafik där hon ska gå.
  • Klinnda
    Jclinda skrev 2018-01-25 22:17:07 följande:

Det låter snarare som att du skrämmer upp henne med dina egna farhågor. Stärk henne istället att vara självständig och våga lite mer och lite mer. Konsekvensen är egentligen din konsekvens eftersom det är du som inte låter henne vara hos kompis om hon inte hämtas när det är mörkt. Du får stå för den. 
  • EmberEyes

Jag tycker det är fullt rimligt att ett barn på mellanstadiet ska kunna ta sig själv mellan skola, kompisar och ev fritidsaktiviteter fram till kl 18-19 (beroende såklart på avstånd, trafiksituation, miljö och andra faktorer).

Dock är det inte rimligt att vakna en dag och tycka att nu ska barnet klara detta, utan detta måste tränas fram.

Svar på tråden Exsambo låter 11 årig tjej gå hem själv på kvällar