• Iowhannah

Exsambo låter 11 årig tjej gå hem själv på kvällar

Om barnet själv inte ens vill gå hem i mörkret så borde du kunna ha det som utgångspunkt. Hon ska inte behöva ringa dig på pappans vecka bara för att han vägrar.

• Iowhannah
    Jclinda skrev 2018-01-25 21:49:15 följande:

Tack. Det borde vara en god utgångspunkt men pappan menar att ?han minsann ska lära dottern att vara självgående då jag inte gör detta?. Han menar att dottern måste ta ansvar och gå hem från kompisen vid 16 tiden för att inte hamna i detta dilemma. Hon ska själv ta ansvar och planera sin tid. Så om hon inte önskar gå hem själv i mörkret så får hon gå hem innan det blir mörkt.

Men vad är det för nåt resonemang? Hon är ELVA år! Inte hade jag ett så utvecklat konsekvenstänkande när jag var elva. Man fastnar i någon lek eller vad som helst och, vips, så har klockan sprungit iväg. Hade hon varit 17 år så hade jag förstått honom, men en elvaåring som inte vill gå hem ensam i mörkret borde inte vara så mycket att diskutera om. Speciellt inte om han har tid och möjlighet att hämta henne. Har han sagt det där till henne också, att hon måste lära sig ta ansvar?
Svar på tråden Exsambo låter 11 årig tjej gå hem själv på kvällar