Inlägg från: Längtarefterdighelatiden |Visa alla inlägg
  • Längtarefterdighelatiden

BF oktober 2018

angel27 skrev 2018-04-10 21:14:44 följande:

Jag(39år) och min sambo(43år) har varit ihop i 9 år och försökt dom 2 senaste åren att bli med barn men aldrig riktigt lyckats få till de...

Gick till Gyn för att få medicinsk hjälp...

Inte ens de hjälpte men ändå var jag grön och hade ett stort friskt ägg. Sambon vägrade inse att de kunde va han, men vi kämpade på och försökte leva som vanligt och jag mer el mindre gett upp om att få fler barn...

Har en dotter på snart 14 år och tänkte de får väl räcka. Jobbar och tänker på annat och ingen mer hjälp ifrån gyn...

Senaste mensen var i Jan, Feb kommer och går över 4 dar och tänker inte så mycket på de...

Tänker en extra gång, kan jag vara...

Går till apoteket och köper mig ett grav test...

Visar ett starkt + Så idag är jag i V 11 och hoppas på de bästa att det ska gå hela vägen till 9 mån... Sambon och dottern som ska bli stora syster är glada och dom är mer lyriska än mig.

Mår bra för övrigt. Bara illamående, ömma bröst. Lite smärta i magen mer som mensvärk liknande.

Nån mer som känner igen sig... Bor du inom Östergötland, helst Motala... ????

BF 31 Okt.

Grattis! Spännande!

Vi försökte bli med barn under ca två år och hann då även med två försök med ivf. Inga barn blev det. På kliniken visade inte undersökningarna på varken mig eller sambon att nåt var fel.

Så i januari plussade jag helt plötsligt! En fantastisk känsla! 14+3 idag och mår egentligen ganska bra.

Håller tummarna för oss!
    PassionE skrev 2018-04-30 14:10:29 följande:

Det var längesen jag skrev här, det tog nog ett tag för allt att sjunka in för mig. jag och min man valde dessutom bort kub-test, vilket har gjort att jag varit orolig för MA. Var hos barnmorskan nyligen och fick höra fina hjärtslag så nu känns det väldigt mycket på riktigt. Är i vecka 18 så hoppas på att få känna bebisen snart. 

Nu börjar det närma sig ultraljud, är ni spända? Jag är sååå taggad, har bara gjort ett tidigt i 7+4, och då syntes bara en klump. Ska ni ta reda på kön? Vi ska inte. Min svärmor sa att vi ska nog inte titta så noga om vi inte vill veta, men ser vi så är det inte hela världen, mest bara att vi inte ska be om att få veta. 

Hur gör ni andra med träning och sånt? Jag är så glad att jag mått bra hittills så att jag kunnat träna typ som jag velat. Det första tre månaderna fick jag avstå från hot yoga men nu kör jag på som vanligt, det känns skönt både för kroppen och knoppen att få känna att min kropp är min fortfarande. Även om jag gärna delar med mig av den ;) Kände dock när jag låg i en position på magen häromdagen att det börjar bli hårdare där under naveln. 

Hoppas ni njuter av era graviditeter :) 

Jag har rutinultraljud på måndag 7/5, längtar ihjäl mig! Är då på 18+1 (får se om det är samma efteråt!). Vi gjorde kub i v13 och det var så härligt att se den lille fara runt och busa där inne. Vi fick se den en hel timme för den ville inte lägga sig så som barnmorskan ville för att kunna mäta. Vi fick väldigt bra resultat vilket kändes skönt. Efter det slappnade jag av med oron. Vågade tro på att det ska gå bra den här gången. Nu när ultraljudet närmar sig så börjar det gnaga lite igen.

Vi tänker inte ta reda på kön. Mest för att det verkligen inte spelar någon roll alls. Men jag märker nu när jag tittar på bebiskläder att det hade varit lättare att veta! Men nej, den överraskningen vill vi ha :)

Ni som tar reda på könet, är det mest av nyfikenhet eller tänker ni nåt praktiskt med det också?

Jag är gravid för första gången, 17+3 idag, så det är tidigt att känna bebisen men jag har känt ett fladder två gånger! Det går så snabbt men efteråt sitter jag där med ett fånleende och bara längtar efter mer!

Jag njuter av graviditeten än så länge i alla fall men längtar tills oktober när det är dags att se vem det är som jag bär runt på :))

Åh vad roligt det är att läsa om alla RUL!

Jag gjorde mitt i förrgår och oj vad häftigt det är att alla organen finns och sitter på rätt plats! Och så skönt att den är som den ska i storlek och verkar helt frisk, man blir ju så lycklig. Vi ville inte veta kön men jag tror barnmorskan såg för hennes fråga kom så plötsligt om vi ville veta. Där och då ville jag säga ja men vi hade kommit överens om att inte veta och nu är jag glad för det. Det får bli en överraskning! Vi fick behålla bf som är 7 oktober, längtar så!!

Jag har också känt bebisen lite grann. Några små buffar ibland, speciellt om jag ligger på rygg. Så häftigt det är!

Jag har haft så svårt att hålla tyst om graviditeten så nu vet vänner, familj och arbetskamrater. Ganska skönt att de på jobbet vet så att de inte tror att jag smiter när vissa saker ska göras (jobbar i vården).

En fråga: mina ben och fötter svullnar rejält på en dag om jag inte har stödstrumpor. Nu kommer sommar och värme, snyggt med shorts och stödstrumpor!?!? Tips?

Anonym (J) skrev 2018-05-09 19:28:13 följande:

Gud vad glad jag blir av att höra att ditt RUL gick bra och att du börjat känna rörelser! Det är så mysigt!

Jag minns dig från en annan tråd jag var i eftersom du går på 160mg trombyl/dagen som jag, va?! Fast jag går på 150mg/dagen. Kul att du också är BF Oktober-18! :D

Hmmm angående svullnaden vet jag inte.. Jag har själv inte blivit svullen än så länge men det kommer nog för jag samlar på mig vätska väldigt enkelt. Jag har läst att det är bra att bada (badkar eller sjö/hav) om man har svullnader men det hjälper ju inte dig på torra land i och för sig.. Sen typ att äta mindre salt och dricka mycket vatten för att driva vätskan runt. Det sista känns lite som en pina dock.. Som om vi gravida inte kissar tillräckligt ofta, hihi.

Nämen hej är det du! Ja vad kul att vi båda har bf i oktober!

Nej den där vätskan kommer nog att bli en plåga. Tack för tipsen ändå. Det där med att dricka... Som du också säger, man kissar ju som det är! Bara att stå ut och tänka på det mysiga som kommer <3
    Migas skrev 2018-05-09 19:53:59 följande:

Vad härligt att allt såg bra ut. ????

Ang. stödstrumpor i sommar så kanske sådana här stödstrumpor eller stödstrumpbyxor i nylon kan vara ett alternativ: www.minfot.se/stodstrumpor/nylon

Tack för tips om nylonvarianten på stödstrumpor, de bör ju vara betydligt skönare än de vanliga!
    Anonym (J) skrev 2018-05-11 11:35:05 följande:

Är det någon här som läcker mycket förmjölk redan? Jag har läckt hur mycket som helst sen vecka 14-15 och speciellt från höger bröstvårta.. Vaknade upp i en pöl idag igen.. Hitills har jag använt bomulls-pads i BH:n men det är sååå jobbigt att ha på sig BH hela tiden.

Oj, nej det visste jag inte att man kunde göra så tidigt! Förstår att det blir jobbigt på natten för då vill man ju verkligen slippa bh:n.

Har tyvärr inga tips...
    Anonym (J) skrev 2018-05-12 12:01:50 följande:

Åkte in till förlossningen igår för att jag tyckte mig ha sammandragningar och en obehagskänsla i tappen.. Det gick över men en läkare tittade på bebisen via UL (bonus!) och min sambo fick honom att kolla efter könet, haha.. Läkaren kunde bekräfta en flicka den här gången för att han såg blygdläpparna tydligt. Lite kul!

Sen kollade läkaren tappen via VUL och den var 38mm-40mm lång och sluten så det var normalt också. 

Vaknade idag och gick upp och kissade. Allt lugnt. Andra gången jag kissade kom det kanske 1 droppe färskt blod på pappret. Kollade om det var något blod uppe i slidan men mina flytningar var mjölk-färgade som vanligt. Ringde FL och de sa att de kunde vara så efter ett VUL och diverse undersökningar. Skulle ringa tillbaka om det kommer mer blod/smärta. Har hört på dopplern att lilltjejen mår bra så jag har ingen aning varför det kom blod men jag hoppas på att det är lugnt. Jag har inte blödit sen vecka 8 så det var lite av en överraskning. 

Bra att du åkte in och fick det kollat. Och vilken härlig bonus att få det bekräftat att det är Alice som är därinne och stökar runt :)

Jag kände också vad jag tror är sammandragningar igår när jag var ute och gick en liten promenad (inte speciellt snabbt). Idag kände jag lite imorse. Men hur kände du att du trodde att livmodertappen var påverkad? Hur var den känslan? Jag tänker att jag nog inte skulle fatta det...
    PassionE skrev 2018-05-12 14:55:37 följande:

Oj så obehagligt, men skönt att allt såg bra ut.

Med blodet så förstår jag att du blir fundersam men eftersom det var så lite så är det ju ändå bra, känns ju som att det bara skulle kunna vara nån skör slemhinna som det gått lite hål på eller så :) 

Men kul att ni fick se Alice igen (jättefint namn med!) och fick bekräftat att det var en flicka :) 

Själv håller jag på att sy ihop min uppsats så när den är inlämnad ska jag ge mig själv tid att ägna mig helt åt graviditeten i alla fall en stund, känns som jag inte får tänka för mycket på det nu utan bara får tänka på uppsatsen- och den är inte lika rolig att ha i skallen som min bebis ;) 

Lycka till med uppsatsen! Förstår att det blir skönt att ha den avklarad!
    FochP skrev 2018-05-12 19:45:35 följande:

Vi ska gå på RUL på torsdag. Som vi längtat!

Nervöst också såklart. Senaste veckan har jag börjat känna små buffar.

Dom känns även på utsidan av magen.

Så häftigt! 

Men när jag inte känner något blir jag så orolig, låg vaken flera ggr i natt, fast jag vet att det kan vara långa uppehåll innan man känner något igen.

Jag blir likadan när jag inte känt nåt på ett tag, då måste jag känna och putta på magen och då rör sig bebisen. Även om jag vet att rörelserna inte känns tydligt ännu så blir jag lite nervös. Det hör nog till!

Jag gjorde mitt RUL i måndags och det var så mysigt att få se bebisen igen!
    Anonym (J) skrev 2018-05-17 17:22:31 följande:

Hej, hur går det för er? :)

En fråga; har ni gått upp något än och isåfall hur mycket (om ni håller koll)?

Jag var överviktig innan jag blev gravid och har gått upp.. ah, inte mer än 1,5kg iallafall. BM säger att jag ska gå upp 6kg ungefär. Känns ändå lite!

Jag har gått upp 8 kg! Unnar mig en del så jag kan verkligen inte skylla allt det på bebisen. Undrar hur många fler kilon det kommer att bli...??

Hur har ni det i värmen allihopa? Jag tycker om värme men nu i v22 tar den kål på mig! Benen och fötterna svullnar hur jag än gör och jag svettas ständigt. Det bästa är att åka bil och ha full och iskall AC på! Haha!!

Hur gör ni?

malino skrev 2018-05-31 22:22:18 följande:

Det låter jobbigt :/ Själv njuter jag så himla mycket av värmen och att händer och fötter för en gång skull är värma. Mådde så illa de första 13 veckorna och frös konstant så skulle lätt kunna ha den här värmen jämt ????????

Åh som jag önskar att jag vore mer som du!!!
    Anonym (J) skrev 2018-06-12 20:26:26 följande:

Vill inte ha mer högsommarvärme! Faan vad svettigt det är, haha.. Sitter mest bara inne med takfläkt och bordsfläkt. 

Gick in i vecka 23+0 idag och jag känner bebisen varje dag. Ganska ofta men oregelbundet. Hon har trötta dagar och pigga dagar och så ligger ju moderkakan fram som sagt och den dämpar ju. Men jag känner henne starkt iallafall. :) Ibland vandrar hon med fingrarna eller tårna längs blygdbenet och det känns som om hon vill krafsa sig ut.. Sjukt obehagligt! Föredrar de regelrätta sparkarna för sprattlet kittlas ibland, hihi.

Sånt där kittelsprattel känner jag också en del. Fnissar en hel del åt det! Haha!!
Svar på tråden BF oktober 2018