• cb66

Hur delar man på en 40-års present

Detta kanske inte är så stor fråga men det vore roligt att se hur ni tänker. Vi är tre kompisar som är bjudna på en barndomsväns 40'års fest. Vi ska ge henne en gemensam present och nu är frågan hur vi delar på kostnaden. Två av oss är gifta och har man varav en man skall gå på festen, han känner 40-åringen lite mer än den andre mannen.

Första tanken var att dela presenten på 3 men så insåg vi att det skulle vara 5 som stod bakom presenten så vi tänkte dela den på 5. Eftersom en man inte går på festen och inte umgås så mycket med 40-åringen så kanske vi skall dela på 4.

Så hur gör man, delar vi på 3, 4 eller 5?

• Svar på tråden Hur delar man på en 40-års present
  • Persikaplommon
    Duckan skrev 2018-01-24 08:44:17 följande:

K Kalle, menar du att om ni som par går på kalas hemma hos en kompis eller en släkting för den delen, så har ni med er varsin present? Så har jag aldrig hört talas om nån som gör.

Det är väl en helt annan situation också , när 2 personer som är tillsammans köper någonting tillsammans jämfört med att vissa betalar x kr och andra dubbelt så mycket beroende om de är singlar eller ej.
  • Persikaplommon
    K Kalle skrev 2018-01-24 08:32:22 följande:

Såvida inte en i paret är hemmafru har båda var sin lön. Herre gud! När jag fyller år får jag en egen present. När maken fyller år får han en egen present. Men vi ska bara ge en? Schysst...NOT

Haha. Vissa kanske äter ur en tallrik också med en besticksätt när de är på födelsedagsfesten...

Om de nu ser sig själva som 1 person...
  • PH76

Givetvis så skall denna summa delas mellan dig och dina kompisar (3), att respektive ska blandas in är jäkligt skumt.

Jag tycker att hela diskussionen är väldigt småaktig
    .

• Duckan
    Det är svårt för dig att räkna ut hur man gör då eller..?

I det här fallet tyckte jag att K Kalle uttryckte sig oklart, varpå jag missförstod och tolkade det som att de ger varsin present då det hela tiden nämndes, "ger ni bara en present, får ni bara en present när ni fyller år" osv.
    Jag har inga problem med plus och minus Nevermind.
  • pallazathena

Alla som ska med och uppvakta står för sin del. Par ska inte betala halva priset och åka snålskjuts på singlar för att de har en respektive.

• IsadoraW1

Intressant att se hur olika man resonerar kring detta!

I min umgängeskrets läggs samma summa av varje namn på kortet. Går man på vanlig middagsbjudning köper man en dyrare värdinnegåva om ens respektive följer med än om man går själv.

Sedan finns det ju även alternativa lösningar. När min närmsta väninna fyllde 40 gav jag henne en långhelg i storstad. Det kändes inte rimligt att min dåvarande skulle betala hälften, det finns ju trots allt en smärtgräns för hur mycket man ger till någon man inte står nära. Vi löste det så att jag gav resan och han gav en flaska halvfin champagne, blommor från oss båda.

• pallazathena

Tycker Magdalena Ribbing hade ett helt underbart svar på en liknande fråga en gång. Hon sa att så länge paret inte sitter på samma stol, äter från samma tallrik och typ andas samma luft så är det (oavsett hur tajt paret själva tycker de är) två enskilda individer och ska båda ge present/betala kuvertavgift/etc.

• Alexi

Alltså jag vetatt det är pk att dela per person, även enligt Ribbing.

Men i det här fallet är det ju tre som är bjudna och deras respektive får bara följa med just för att de är respektive. Därför tycker jag det är logiskt att de tre vännerna delar på kostnaden.

• K Kalle
    pallazathena skrev 2018-01-26 06:37:17 följande:

Tycker Magdalena Ribbing hade ett helt underbart svar på en liknande fråga en gång. Hon sa att så länge paret inte sitter på samma stol, äter från samma tallrik och typ andas samma luft så är det (oavsett hur tajt paret själva tycker de är) två enskilda individer och ska båda ge present/betala kuvertavgift/etc.

Hon var klok Ribbing, salig i åminnelse.
  • K Kalle
    Alexi skrev 2018-01-26 07:26:20 följande:

Alltså jag vetatt det är pk att dela per person, även enligt Ribbing.

Men i det här fallet är det ju tre som är bjudna och deras respektive får bara följa med just för att de är respektive. Därför tycker jag det är logiskt att de tre vännerna delar på kostnaden.

...och då är det också bara deras namn som ska stå på kortet såklar.
  • Duckan

Ang huruvida vilka som betalar och vilka som ska stå på kortet:
    Vi hade det där dilemmat inför en bröllopsgåva en gång. Alla tjejer kände bruden, men ingen hade väl nån relation till brudgummen. Alla par la lika mycket utom en tjej som vägrade för att hennes kille inte kände mannen. Då lackade vi ur och skrev inte hennes killes namn på kortet. Löjligt, men samma visa varje gång med henne, hon ska alltid lägga mindre än alla andra.

• PH76

Maken till småaktighet i denna tråd.  Jag har aldrig träffat några människor som många  i denna tråd i verkligheten. "då får inte deras namn vara med på presenten, osv....".

Skrämmande!

• Cooky

Per person som går på festen förstås. Lustigt att partnern tydligen känner festföremålet tillräckligt väl annars för att gå på kalas och äta och dricka på personens bekostnad men när det gäller att lägga ett par hundringar på en present då är man plötsligt främlingar...

Och jag fattar inte dessa parhalvor här som sitter och tycker att det är löjligt att bry sig. Men det är klart det är ju inte ni som måste betala dubbelt så mycket!

• Alexi
    K Kalle skrev 2018-01-26 13:15:24 följande:
    ...och då är det också bara deras namn som ska stå på kortet såklar.
    Nej det tycker jag inte.
  • Duckan

PH76 ja jag sa att det var löjligt av oss, men ibland tröttnar man på de som alltid vill komma billigare undan.

• PH76
    Cooky skrev 2018-01-26 17:21:09 följande:

Per person som går på festen förstås. Lustigt att partnern tydligen känner festföremålet tillräckligt väl annars för att gå på kalas och äta och dricka på personens bekostnad men när det gäller att lägga ett par hundringar på en present då är man plötsligt främlingar...

Och jag fattar inte dessa parhalvor här som sitter och tycker att det är löjligt att bry sig. Men det är klart det är ju inte ni som måste betala dubbelt så mycket!

Precis som jag så resonerade dom troligen precis likadant mär dom var singlar. Delar du upp notan exakt när du går ut och äter med vänner också? (Du det, du tog en förrät, ni drack en flaska vin, osv..)
Svar på tråden Hur delar man på en 40-års present