• cb66

Hur delar man på en 40-års present

Detta kanske inte är så stor fråga men det vore roligt att se hur ni tänker. Vi är tre kompisar som är bjudna på en barndomsväns 40'års fest. Vi ska ge henne en gemensam present och nu är frågan hur vi delar på kostnaden. Två av oss är gifta och har man varav en man skall gå på festen, han känner 40-åringen lite mer än den andre mannen.

Första tanken var att dela presenten på 3 men så insåg vi att det skulle vara 5 som stod bakom presenten så vi tänkte dela den på 5. Eftersom en man inte går på festen och inte umgås så mycket med 40-åringen så kanske vi skall dela på 4.

Så hur gör man, delar vi på 3, 4 eller 5?

• Svar på tråden Hur delar man på en 40-års present
  • K Kalle
    Waddafukz skrev 2018-01-23 14:02:46 följande:

Per hushåll såklart. Allt annat vore konstigt. Vill inte den som är singel gå med på det så får singeln köpa en egen present.

Ett par har inte alltid två inkomster och ofta har man delad ekonomi.

Såvida inte en i paret är hemmafru har båda var sin lön. Herre gud! När jag fyller år får jag en egen present. När maken fyller år får han en egen present. Men vi ska bara ge en? Schysst...NOT
  • Duckan

K Kalle, menar du att om ni som par går på kalas hemma hos en kompis eller en släkting för den delen, så har ni med er varsin present? Så har jag aldrig hört talas om nån som gör.

• honutannick
    K Kalle skrev 2018-01-23 13:55:44 följande:

Få ni presenter som par också eller får ni var sin present? När ni fyller år till exempel?

Man ger ju oftast presenter bara till den som fyller år men det är inte helt ovanligt att få presenter som är menat för båda
  • nirakanna2

I vårt umgänge delar vi på antal vuxna givare, alltså alla som är med på presenten räknas som 1 oavsett om man är ensam eller del i ett par. Barnen räknas inte in.

• QueenIsis82

I mina kretsar hade vi delat det på 3. Alltså varje hushåll betalar en del, varje par räknas som en. Är ju inte alla par som har två inkomster, och vi räknar inte på inkomster eller i procent vem som betalar... Vi tycker bara det mest naturliga är att paren står som gemensam avsändare. Glad

Och är det jul eller så, så köper vi en gemensam present. Vanliga födelsedagar köper vi inte så mycket presenter. Jämna år är så sällan att jag aldrig skulle börja räkna på delar för millimeterrättvisa ekonomiskt. Nej, vi hade delat på 3, punkt.

• K Kalle
    Duckan skrev 2018-01-24 08:44:17 följande:

K Kalle, menar du att om ni som par går på kalas hemma hos en kompis eller en släkting för den delen, så har ni med er varsin present? Så har jag aldrig hört talas om nån som gör.

Nej, men vi betalar lika mycket var och köper en dyrare present än singlarna.
  • nevermind
    honutannick skrev 2018-01-23 13:42:49 följande:

Jag hade delat på 3, jag tycker att respektive liksom är inbakade :) när jag och min man går någonstans så köper vi ju en present och ger tillsammans inte en var, däremot verkar ju alla ha delad ekonomi nu för tiden så då kanske det blir krångligare

"Alla"...
  • nevermind
    Duckan skrev 2018-01-24 08:44:17 följande:

Det är svårt för dig att räkna ut hur man gör då eller..?

Man lägger dubbelt så mycket såklart.
Svar på tråden Hur delar man på en 40-års present