• student2018

Hjälp med studierna. Hur ser era barns dagar ut?

Jag studerar barn och fritid och vi har fått olika skolprojekt som vi ska skriva om.

Jag själv har fått tilldelat att jag ska skriva om hur olika småbarns dagar och rutiner kan se ut. ( Detta för att vi skall kunna lära oss att arbeta med småbarn och lära oss hur olika barn har det.)

Då jag själv inte har småbarn så tänkte jag höra med er här om ni skulle kunna hjälpa mig lite med detta skolarbete.

Genom att förklara lite hur era barns dagar kan se ut med deras rutinerna ut med måltider , kläder ,  eventuell förskola, lekar sysselsättning , blöjbyten  . vila mm.

Ja lite enkelt en dagbok för en dag så jag kan jobba vidare och göra en bra uppsats som då visar hur ett barns dag ungefär ser ut.

Tack på bästa förhand.

Exempel som jag hittade i en av skolböckerna men vill veta hur det ser ut i verkligheten för er för att kunna skriva en så bra uppsats som möjlig och lära mig så mycket som möjligt:

Pelle 2 år vaknar kl 06,30 då får han frukost smörgås och juice.

Sen vid 7 så borstar vi tänderna på och sätter på Pelle ny blöja och rena kläder innan förskolan. Pelle leker fram till ca 8 då vi går till förskolan.

Hämtar Pelle vid 14 på förskolan då brukar vi träffa andra kompisar i lekparken . 

Sen går vi hem och Pelle vilar sover 1 timme medan vi lagar mat.

Byter på Pelle innan mat vid 16-17 sen leker Pelle lite och tittar på Tv med oss .

Vid 20 tiden så får Pelle kvällsfika eller välling och efteråt borstar vi tänder och tar på ny blöja och tar på pyjamas.

Pelles favorit mat är makaroner och korv.

Pelles favorit leksak är bilar.

Pelle skulle aldrig kunna sova utan sin nalle och napp.

Pelle är 2 år och har inga syskon.

• Svar på tråden Hjälp med studierna. Hur ser era barns dagar ut?
  • Annelie 76

Ungefär så fast utan sovandet. Mina barn har bara sovit en gång vid lunch från strax innan ett års ålder. Sov de nåt på eftermiddagen var de omöjliga att lägga på kvällen.

• Guldbarb

2,5år

6-7 vaknar. Ligger ibland och gosar i vår säng annars upp och kissa och byta från blöja till kalsonger. Frukost och lek samt tandborstning. Eventuellt ett toabesök till innan vi åker till förskolan.

På förskolan 8.30-14/16. De försöker få honom att sova vilket funkar ibland 1-2 timmar.

Hämtar (toabesök), eventuellt handla eller åka hem/vara ute och leka. (Eventuellt något mellanmål)

Runt 18 kommer pappan hem, eventuellt toabesök och sedan mat. Efter maten borsta tänderna och byta från kalsonger till blöja (+toa)

Ca 19.00 grötklämmis, napp sova.

Äter allt på förskola men matvägrar stundtals hemma.

Favvo leksaker är bilar.

Har napp.

Inga syskon.

Hund och katter.

• student2018

Tackar för ni hjälper  mig och delar med er.

Skulle vara super glad om fler kunde dela med sig och gärna i olika åldrar.

Ni är hjältar som hjälper  mig så jag kan skriva en bra uppsats .

• elyse

Såhär kan en vardag se ut för min treåring:

07:45: Blir väckt. Går till vardagsrummet och ser på TV medan jag gör frukost. Oftast äggröra och äppeljuice till. Äter medan lillasyster (7 mån) blir matad i köket.

08:15: Borstar tänderna. Byter blöja, borstar håret (Gör ibland någon frisyr med tofsar eller bara ett hårspänne i luggen) och klär på kläderna. När lillasyster är helt färdig med ytterkläder etc kläs ytterkläderna på. Hon får välja mellan overall eller tvådelat. Vi tar syskonvagnen till förskolan och är där ca 08:50.

15:00: Hämtas på förskolan. Ibland går vi till en lekplats i närheten. Oftast går vi en promenad så att hon får sova en stund. Hon sover inte på förskolan, deras vila är för tidig. Om hon är trött vid hämtning tar det bara 10-15 minuter att somna och sedan sover hon 60-90 min.

16:30/17: Hemma. Leker på sitt rum/i vardagsrummet medan jag förbereder middagen.

18:00: Middag. Äter gärna köttbullar, pannkakor eller soppa med vitlöksbröd. Gärna plock-grönsaker som oliver.

19:00: Bad i balja i duschkabinen.

19:30: Mer lek. Hjälper till att städa lite.

20:00: Borstar tänderna. Lägger sig i sängen och lyssnar på cd-saga medan lillasyster dricker välling. Sedan läser jag för båda barnen. 3-4 böcker brukar jag hinna med. Oftast är det samma böcker under långa perioder. Fyra böcker tar ca 40 min. Vid 21 brukar båda sova.

• sobrio88

Har en snart treåring (fyller i mars) och bebis 6 månader men antar att det bara är den äldre du vill veta?

Vaknar vid 7-8 och nu när jag är föräldraledig går vi sällan upp före 7.30 om han skulle vakna tidigare utan då myser vi i sängen.

Frukost vid ca 8 då brukar det bli macka, ägg eller yoghurt. Sen är.det blöjbyte, klädbyte och tandborstning.

Vid 8.45 åker vi till förskolan om det är dags för det annars brukar vi gå ut på promenad/cykeltur/öppna förskolan på förmiddagen. På förskolan äter dom frukt vid 9.30, lunch 11.30, vila 12-13 och så hinner dom med alla aktiviteter emellan där.

Hemma äter vi vid 12 (+ blöjbyte) och sen leker vi antingen ute eller inne på eftermiddagen. Nån gång på eftermiddagen vid hemmadagar brukar han slumra till en sväng (det funkar inte med schemalagd vila längre utan det blir när det blir).

Vid 16-17 tiden äter vi middag (pappan brukar komma hem då). Sen är det lek och lite TV fram till ca 19-20 beroende på hur han är i trötthet. Sen är det tandborstning, blöjbyte och pyjamas och i säng. Lyssnar på Bamse ljudsaga vid läggdags.

Är jättesvår att få att äta vanlig mat just nu så därför får han inga mellanmål, mer än fruktstunden på förskolan, för annars skulle han leva på frukost och mellis. Det som går ner är typ pannkakor, makaroner, köttbullar och korv (suck...).

Nappberoende kille som helst vill ha nappen dygnet runt så det skulle inte gå att sova utan.

• sobrio88
    sobrio88 skrev 2018-01-23 22:55:13 följande:

Har en snart treåring (fyller i mars) och bebis 6 månader men antar att det bara är den äldre du vill veta?

Vaknar vid 7-8 och nu när jag är föräldraledig går vi sällan upp före 7.30 om han skulle vakna tidigare utan då myser vi i sängen.

Frukost vid ca 8 då brukar det bli macka, ägg eller yoghurt. Sen är.det blöjbyte, klädbyte och tandborstning.

Vid 8.45 åker vi till förskolan om det är dags för det annars brukar vi gå ut på promenad/cykeltur/öppna förskolan på förmiddagen. På förskolan äter dom frukt vid 9.30, lunch 11.30, vila 12-13 och så hinner dom med alla aktiviteter emellan där.

Hemma äter vi vid 12 (+ blöjbyte) och sen leker vi antingen ute eller inne på eftermiddagen. Nån gång på eftermiddagen vid hemmadagar brukar han slumra till en sväng (det funkar inte med schemalagd vila längre utan det blir när det blir).

Vid 16-17 tiden äter vi middag (pappan brukar komma hem då). Sen är det lek och lite TV fram till ca 19-20 beroende på hur han är i trötthet. Sen är det tandborstning, blöjbyte och pyjamas och i säng. Lyssnar på Bamse ljudsaga vid läggdags.

Är jättesvår att få att äta vanlig mat just nu så därför får han inga mellanmål, mer än fruktstunden på förskolan, för annars skulle han leva på frukost och mellis. Det som går ner är typ pannkakor, makaroner, köttbullar och korv (suck...).

Nappberoende kille som helst vill ha nappen dygnet runt så det skulle inte gå att sova utan.

favoritleksaker är fordon. Helst traktorer och blåljusbilar (polis, ambulans och brandkår).

Har två syskon. Lillebror på 6 månader och storebror (halvbror) på 10 år.
  • Anonym (:))

10 månaders tjej :)

06.00 vaknar för dagen, vi går upp och byter blöja, borstar tänderna och byter pyjamasen mot byxa och tröja och ett par strumpor. Hon leker en stund medan jag förbereder frukost till oss båda.

07.00 frukost, gröt och smörgås (vitt bröd och smör) och d- vitamin. Efteråt går vi och leker.

09.00 mellanmål, ofta yoghurt och smörgås eller bitar av leverpastej. Ny blöja innan dags för vila.

09.30 sover ute i vagnen i ca en timme.

11.00 lunch (tex makaroner och korv så hon tränar på äta själv) går och leker, kanske ut en sväng!

13.30 mellanmål (tex frukt, yoghurt, smörgås etc)

14.30 sover ute i vagnen i ca en timme

16.00 middag (tex lax och potatis)

18.30 kvällsrutinerna börjar - gröt och smörgås eller äggröra tex.

19.00 bad och lek i badkaret. Luftar rumpan och smörjer med hudkräm. Leker lite, tar på blöja och pyjamas. Läser en bok

19.30 läser en bok i sängen, släcker, godnatt! Mamma eller pappa ligger kvar tills hon somnat :)

Vaknar en- fem ggr per natt.

Hennes favorit mat är smör och pålägg.

Hennes favorit leksak är vardagliga saker som mobil, fjärrkontroll mm.

Hon skulle aldrig kunna sova utan sin mamma :)

Hon är 10 månader och har inga syskon.

• sobrio88

Hämtas på förskolan kl 14 och leker inne eller ute tills middagen glömde jag skriva också

• student2018

Tackar för ni hjälper mig.

Prata med läraren idag det är ålder 6 mån - 5 år som jag ska skriva om.

• sobrio88
    student2018 skrev 2018-01-24 11:17:39 följande:

Tackar för ni hjälper mig.

Prata med läraren idag det är ålder 6 mån - 5 år som jag ska skriva om.

okej då kan du få 6 månadersen också Följer storebrors tider. När brorsan är på förskolan så brukar vi ta en barnvagnspromenad när vi kommer hem på 1-2h då lillen sover. Annars är det mat och leka under tiden som brorsan är borta.

Äter välling 2 ggr om dagen och ersättning 3 ggr. Ger mat efter BLW så när resten av familjen äter sitter han också med vid bordet och får några,stavar av vår mat. Så förutom flaskan får han frukost, lunch och middag.

Sover med napp och snutte. Har sovit hela nätter sen 3 månaders ålder liksom sin storebror.

Favoritmat är rå morot.

Favoritleksak är allt som går att bita på
  • fjuttio

Treårig pojke och femårig flicka

7.30 Väckning, påklädning, tandborstning, frukost

8.30 På väg till förskolan

16.00 Hämtning från förskolan

17.00 Hemma, fri lek

18.00 Middag

19.00 Dusch, tandborstning, pyjamas

19.45 Saga

20.30 Får läsa tyst i sängen om fortfarande vaken (oftast är bara deras storasyster vaken)

21.00 Sova

Storasyster 7 år

Favoritleksak: pojke bilar, flicka gosedjur

Favoritmat: pasta, pizza, smörgåsar

• penny sparkle

8 månader

Vaknar ofta mellan 5-6. Jollrar & babblar en stund. Ammar & somnar då ofta om.

Vaknar igen runt 8-9. Byter blöja & tar av pyjamas, sätter på kläder, body & tights.

Sen frukost. Får först en tsk Lactulose (enl rekommendation fr läkare mot hård mage) & så D-vitamindroppar. Gröt & mosad/riven frukt till frukost. Brukar få lite smörgås eller grönsaksbitar att plocka med. Vatten att dricka till alla mål.

Efter frukost byter vi blöja, brukar oftast bajsa under frukosten. Därefter brukar han leka en stund på golvet eller hoppgunga.

Vid 10-11 brukar han bli trött. Ammas då och somnar sedan. Vilar 1-1,5 h.

Vaknar, byter blöja.

Lunch ca 12-13. Oftast hemlagat. Mosad/riven frukt efter. Lek efter maten.

Ungefär kl 14 brukar han bli trött igen. Byter blöja, ammar och tar på ytterkläder, fleeceställ & overall. Somnar i vagnen. Promenad i nån timma.

Ungefär 15 hämtar vi storebror i skolan. När vi kommer hem brukar de äta frukt, ibland en liten smörgås. Därefter lek.

17 är det dags att vila igen. Byter blöja, ammar & somnar.

18 Middag. Äter oftast samma som oss andra men utan salt & mosat. Mosad/riven frukt efter. Efter middagen lek.

Bad runt 19-19.30 om det behövs. Därefter ny blöja & pyjamas. Lugnare lek & mys. Ammar. Somnar mellan 20-20.30. Vaknar oftast 3-4 ggr under kvällen innan jag somnar. Behöver stoppas om, hjälp att hitta nappen. Sover på sidan med snutte vid ansiktet & gosedjur i famnen. Kan vara lite trixande att komma till ro. Ibland ammas igen.

Vaknar sedan 5-8 ggr/natt för närhet & amning. Vill bara sova väldigt nära mig. Vissa nätter ännu fler uppvak.

Använder napp, tar endast Tommee Tippee.

Favoritmat, ingen särskild. Äter det mesta med god aptit. Äter vegetariskt + fisk som familjen.

Favoritleksak, just nu duploklossar eller hoppgunga.

Har en storebror på 6 år.

Innekatt som han älskar att klappa & gosa med.

• student2018

Hej alla tror jag börjar få lite bättre koll.

Fler får gärna dela med sig och folk får gärna rätta mig hur jag tänkt skriva.

Så här tänkte jag skriva:

Ett barns dag 6 månader - 4år:

Vaknar i snitt vid 6-7 tiden.

Då får de sin frukost som ofta består av Välling , Ersättning eller smörgås och dryck.

Vid 7 så byter de flesta blöja på sina barn. ( Verkar som nästan hela Sverige står och gör blöjbyte samma tid ) .

Sen blir det borsta tänder och de får på sig rena kläder.

Sen får barnen leka en stund innan de åker till förskolan mellan 7-9 på fm.

Barnen som är hemma fortfarande brukar aktiveras av föräldrar och vänner.

Får blöjkontroll och eventuellt vila eller frukost mellis vid 9 tiden hemma eller på Fsk.

Yngre barn brukar vid 9 ta en fm tupp lur.

Andra barn brukar ex hitta på olika aktiviteter fram till ca 12.

Vid 12 så blir det ofta Lunch.

Efter Lunch blir det blöjbyte och vila på fsk.

Efter vilan blir det lek och bus.

Vid 14 görs ny kontroll av blöjan .

mellan kl 14-15 så mellis består av smörgås eller frukt.

Lek till föräldrarna kommer och hämtar eller om de är hemma.

mellan 16-17 äter de flesta barnen middag.

Efter middagen blöjbyte.

Vid 19-20 tiden är det oftast nattning torrblöja pyjamas välling och saga.

Vad tror ni om detta nått jag behöver ändra?

• Carabellis kusp
    Guldbarb skrev 2018-01-23 07:32:28 följande:

2,5år

6-7 vaknar. Ligger ibland och gosar i vår säng annars upp och kissa och byta från blöja till kalsonger. Frukost och lek samt tandborstning. Eventuellt ett toabesök till innan vi åker till förskolan.

På förskolan 8.30-14/16. De försöker få honom att sova vilket funkar ibland 1-2 timmar.

Hämtar (toabesök), eventuellt handla eller åka hem/vara ute och leka. (Eventuellt något mellanmål)

Runt 18 kommer pappan hem, eventuellt toabesök och sedan mat. Efter maten borsta tänderna och byta från kalsonger till blöja (+toa)

Ca 19.00 grötklämmis, napp sova.

Äter allt på förskola men matvägrar stundtals hemma.

Favvo leksaker är bilar.

Har napp.

Inga syskon.

Hund och katter.

Det är en stor risk för hål om man borstar innan man har ätit klart för dagen.
  • Carabellis kusp
    student2018 skrev 2018-01-31 09:52:56 följande:

Hej alla tror jag börjar få lite bättre koll.

Fler får gärna dela med sig och folk får gärna rätta mig hur jag tänkt skriva.

Så här tänkte jag skriva:

Ett barns dag 6 månader - 4år:

Vaknar i snitt vid 6-7 tiden.

Då får de sin frukost som ofta består av Välling , Ersättning eller smörgås och dryck.

Vid 7 så byter de flesta blöja på sina barn. ( Verkar som nästan hela Sverige står och gör blöjbyte samma tid ) .

Sen blir det borsta tänder och de får på sig rena kläder.

Sen får barnen leka en stund innan de åker till förskolan mellan 7-9 på fm.

Barnen som är hemma fortfarande brukar aktiveras av föräldrar och vänner.

Får blöjkontroll och eventuellt vila eller frukost mellis vid 9 tiden hemma eller på Fsk.

Yngre barn brukar vid 9 ta en fm tupp lur.

Andra barn brukar ex hitta på olika aktiviteter fram till ca 12.

Vid 12 så blir det ofta Lunch.

Efter Lunch blir det blöjbyte och vila på fsk.

Efter vilan blir det lek och bus.

Vid 14 görs ny kontroll av blöjan .

mellan kl 14-15 så mellis består av smörgås eller frukt.

Lek till föräldrarna kommer och hämtar eller om de är hemma.

mellan 16-17 äter de flesta barnen middag.

Efter middagen blöjbyte.

Vid 19-20 tiden är det oftast nattning torrblöja pyjamas välling och saga.

Vad tror ni om detta nått jag behöver ändra?

Tandborstning efter vällingen glömde du.
  • Guldbarb
    Carabellis kusp skrev 2018-01-31 18:27:17 följande:

Det är en stor risk för hål om man borstar innan man har ätit klart för dagen.

Jag tror det räcker med att vi pratar om det med tandläkaren men tack ändå :)
  • Carabellis kusp
    Guldbarb skrev 2018-01-31 19:46:16 följande:

Jag tror det räcker med att vi pratar om det med tandläkaren men tack ändå :)

Har du en tandläkare som rekommenderar det? Är tandläkare själv.
Svar på tråden Hjälp med studierna. Hur ser era barns dagar ut?