Inlägg från: All makt åt familjerna |Visa alla inlägg
  • All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-20 23:43:22 följande:

Ja! Vilket bra system! Man får betalt för tjänster man inte utnyttjar!

Det borde införas på fler områden. Finns massor av tjänster jag inte utnyttjar, bla. åker jag aldrig kollektivt- kan jag få de pengarna då?

Jag har inte varit sjukskriven från arbetet på 11 år, kan jag kanske få någon slags schablonmässig ersättning för den sjukpenning jag inte behövt?

Självklart så är anledningen till att du skulle kunna få ut pengarna istället för att utnyttja en dagisplats inte att du har rätt till alla pengar staten betalar ut. Ifall man utför ett arbete som är ekvivalent med det förskolan hade utfört. Det var ett förslag på hur man skulle kunna utöka familjers möjligheter. Ifall man tycker att familjers ska ha större makt över sina liv är det då inte ett rimligt förslag? Sen brukar kollektivtrafiken ha en avgift så den är väl inte så subventionerad? Men jag hade definitivt varit för att du hade kunnat utnyttja samma mängd pengar som din resa hade blivit subventionerad i kollektiv trafiken om du hitta ett motsvarande miljövänligt alternativ. Ditt exempel med sjukförsäkringen är lite galet eftersom den ges ut på behov. Ingen har föreslagit att folk som inte har barn ska få något. Man kan tycka att det är orättvist att pengar omfördelas från icke-föräldrar (eller arbetande till sjuka) till föräldrar men det är isåfall en större fråga. Men utom det förstår jag inte varför någon skulle bry sig exakt hur de pengarna utnyttjades om utfallet var det samma.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-20 23:43:22 följande:

Ja! Vilket bra system! Man får betalt för tjänster man inte utnyttjar!

Det borde införas på fler områden. Finns massor av tjänster jag inte utnyttjar, bla. åker jag aldrig kollektivt- kan jag få de pengarna då?

Jag har inte varit sjukskriven från arbetet på 11 år, kan jag kanske få någon slags schablonmässig ersättning för den sjukpenning jag inte behövt?

Självklart så är anledningen till att du skulle kunna få ut pengarna istället för att utnyttja en dagisplats inte att du har rätt till alla pengar staten betalar ut. Ifall man utför ett arbete som är ekvivalent med det förskolan hade utfört. Det var ett förslag på hur man skulle kunna utöka familjers möjligheter. Ifall man tycker att familjers ska ha större makt över sina liv är det då inte ett rimligt förslag? Sen brukar kollektivtrafiken ha en avgift så den är väl inte så subventionerad? Men jag hade definitivt varit för att du hade kunnat utnyttja samma mängd pengar som din resa hade blivit subventionerad i kollektiv trafiken om du hitta ett motsvarande miljövänligt alternativ. Ditt exempel med sjukförsäkringen är lite galet eftersom den ges ut på behov. Ingen har föreslagit att folk som inte har barn ska få något. Man kan tycka att det är orättvist att pengar omfördelas från icke-föräldrar (eller arbetande till sjuka) till föräldrar men det är isåfall en större fråga. Men utom det förstår jag inte varför någon skulle bry sig exakt hur de pengarna utnyttjades om utfallet var det samma.
    Anonym (Minoo) skrev 2018-01-20 22:13:22 följande:

Nu var ju din fråga till mig hur jag skulle göra så självklart blir mitt svar utifrån hur det fungerar för mig/oss.

Men ge mig då exempel på hur någon man med hemmafru skulle kunna förvärvsarbeta mer utan att bli en mer frånvarande förälder till sina barn?

Jag håller kanske bara inte håller med om att tvätta, dammsuga, torka golv skulle vara att spendera tid på barnen. Jag tror inget barn som växt upp saknade att de aldrig fick sitta brevid när den ena föräldern dammsög. Det var det jag menade förut.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-20 22:27:05 följande:

Då vill jag som inte har några barn alls ha de pengarna också, eftersom jag inte heller tar upp någon dagisplats. Och jag besöker aldrig dramaten så jag vill ha ersättning för subventioneringen av teaterbiljetterna jag inte använder. Och åker inte tunnelbana heller, så de pengarna vill jag också ha eftersom jag sköter mina transporter på annat sätt. Inte helt logiskt va?

Jo! ditt resonemang är helt logiskt: Varför ska du betala för alla andra? Kanske för att vi lever i en välfärdsstat där vi har höga skatter som omfördelar pengar från en del i samhället. Det kan du vara emot. Men vem bestämmer vart pengarna ska gå till? Vi såklart men tyvärr får ju inte alla sin vilja igenom. Ett sätt att göra systemet lite snällare mot alla vore att öka valfriheten och möjligheterna. Jag håller med dig om att det inte vore orimligt att andra (miljövänliga)altertentiv skulle kunna får samma subventioner som kollektivtrafik får. Varken kollektivtrafik eller teater är gratis men dem prioriteters framför annan kultur och transportmedel varför då? Förskolan precis som sjukförsäkringen är ju behovsbaserade. Vi omfördelar redan massa pengar mellan icke-föräldrar och föräldrar (vilket vissa tycker är orättvist). Men varför skulle inte en familj som utför samma arbete som förskolan kunna få dem pengarna istället om vi nu vill öka valfriheten?
  • All makt åt familjerna
    Vinterankan skrev 2018-01-20 23:05:56 följande:

Självklart inte alltid, bara vad mina helt ovetenskapliga iakttagelser säger. Och det finns familjer där båda är relativt frånvarande vilket inte har med saken att göra. Mitt påstående utgår från det faktum att man blir hemmafru för barnens skull men tar bort pappan som en aktiv förälder i det valet. På samma sätt har inte helt frånvarande pappor med saken att göra.

Jag känner inte någon familj där mamman inte jobbar alls men några där mamman arbetar deltid och i samtliga dessa familjer med då en mer närvarande mamma så är pappan istället mer frånvarande än i de flesta familjer i min närhet där båda arbetar heltid. Valet att mamman går ner i tid har till stor del styrts av att pappan ska kunna satsa på karriären utan att vara låst av dagislämning och hämtning.

Sedan finns det också någon familj där båda gått ned i tid och är extra närvarande.

Ja familjer är olika!
  • All makt åt familjerna
    SofieJ skrev 2018-01-20 22:14:39 följande:

Jag tänker att det är en kostnadsfråga. Subventioneringen borde bli betydligt mer kostsam om inte lika många använde sig av den.

Kanske men antagligen hade ju antalet dagis platser följt antalet barn som utnyttjade dem. Alltså hade kostnaderna varit densamma.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-21 10:32:33 följande:

Men det jobb du gör är inte ekvivalent till det förskolan gör. Eller har du den pedagogiska utbildningen och följer förskolans läroplan? Jag tycker du har uttryckt dig på sätt som visar väldigt lite respekt för andras yrkeskunnande. Att säga att du gör ett ekvivalent arbete till föskolan är att nedvärdera deras kompetens. Det i kombination med att du använde ordet sopgubbe visar att du är inte ett dugg bättre än de som kritiserar hemmafruar.

Förskolan tar också ut en avgift, men är ju trots det rejält subventionerat. Samma sak gäller kollektivtrafiken.

För det första så tror jag inte att folk hade förstått vad jag menat om jag sagt renhållningsarbetare istället (vet inte själv om jag hade förstått). För det andra har jag inte sagt följande om något av yrkena: Hemmafruar är ointelligenta, fast i stenåldern, lata eller en börda för samhället vilket några skrev i början i tråden. Så nej det är inte samma sak. Sen har jag inte ifrågasatt om förskollärare är pedagogiskt utbildade. Jag ifrågasätter däremot om det vore det viktigaste för ett barn. Anledningen till att barn går i förskolan från början var ju att man skulle kunna kombinera familj och jobb.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-21 10:40:48 följande:

Lite nyfiken bara, vad skulle syftet vara att ha ett system (föräldraförsäkringen och barnomsorgen) vars syfte är att underlätta för båda föräldrarna att jobba samtodigt som man utvecklar ett parallellt bidragsystem vars syfte är att underlätta för föräldrar att avstå jobb?

Jag har lite svårt att förstå den po,itiska poängen med det. Känns väldigt motsägelsefullt och därmed slöseri med skattepengar.

Poängen är att familjer och inte staten borde få välja hur de vill leva sina liv. Det kanske låter som ett slöseri med pengar men det är isåfall knappast det enda slöseriet med pengar i Sverige.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (K) skrev 2018-01-21 10:51:03 följande:

Lite OT men: Kollektivtrafiken åtminstone i Sthlm är högt subventionerad via skattsedeln. 50% av kostnaderna för Sthlms lokaltrafik täcks av skattemedel. Resten av biljettintäkter. Ca 10% av landstingsskatten går till lokaltrafik. Alla tjänar på en väl fungerande kollektivtrafik. Om de 890.000 resor som görs varje dag skulle ta bil eller cykel blir det kaos. För alla, även för de som tycker att de inte har lust att bidra då de inte åker kollektivt.

Vad gäller förskola, familjers ?frihet? kokar ner till ekonomi. Att säga att andra värden ska stå över ekonomi blir bara flummigt när det till slut alltid hamnar i en budget hos kommunen eller på riksnivå. Vår finansminister står i TV och säger att FLER måste arbeta MER. Sittande regering kommer inte subventionera hemmafruar.

Om staten skulle skulle låta småbarnsföräldrar få välja, ha barnen på förskola eller hemma med bidrag upp till skiolålder, vilka effekter får det? Det går inte att lyfta bort att det är politik det handlar om. Hur ska välfärden finansieras och hur ska den se ut. Det enda parti som ens pratar om family values är KD och de riskerar att åka ur riksdagen.

Jag säger inte att småbarnsfamiljer inte ska ges större ekonomisk frihet, för det kan jag tycka. Men frågan är komplex och gruppen som strider för är i sammanhanget liten och inte tillräckligt kraftfull. Pensionärerna är mer lönsamma att blidga vid årets val.

Detta hindrar ju dock inte att frågan inte kan diskuteras :)

Och det är tråkigt att så många, i bägge läger, har så mycket fördomar.

Ja det är en komplex fråga men en rimlig fråga. Jag har inte utformar alla förslagen eller svaren. Hela den här diskussionen är ett sido spår på vad tråden handla om från början det hycklande hemmafru hatet som finns i Sverige. Vilket sedan visade sig i början av tråden!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-21 11:11:09 följande:

Jo men vad skulle vara den politiska poängen med att lägga massor med pengar i syfte att kvinnor inte ska behöva cara hemmafruar och sen lägga in mer pengar för att underlätta för kvinnor att vara hemmafruar?

Politik handlar om att välja riktning, det låter ohållbart om samhället sja använda styrmedel för att styra mot två fundamentalt olika håll samtidigt.

Vissa tycker inte att samhället ska styra familjerna åt något håll utan låta familjerna bestämma själva. Men tycker du inte det kan jag lova att du inte kommer hålla med mig.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (K) skrev 2018-01-21 11:25:44 följande:

Att subventionera förskolor eller hemmafruar är verkligen att lägga sig i. Att minska skatten radikalt ger människor frihet? Är det så du menar?

Att peka på andra bristfälligheter är en klassisk men dålig retorik. Alla invånare har synpunkter på hur skattemedel används. Jag tycker kulturen borde få klara sig själv utan bidrag men det finns det andra som inte håller med om. Ett läge där alla är nöjda inträffar aldrig.

Ja att minska skatten radikalt skulle på ett sätt öka människors frihet. Men oavsett vad man tycker om skatterna och exakt hur människors frihet ska finansieras, så borde man hålla med om att människor har rätt till frihet. Om man tror att familjers ökade frihet kommer från skattesänkningar eller att folk får större möjlighet att anpassa bidragen till sin familj är en politisk fråga. Men jag tycker i ett fritt samhälle ska man få bestämma själv vad man vill göra med sitt liv.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!