Inlägg från: All makt åt familjerna |Visa alla inlägg
  • All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Jonathan123 skrev 2018-01-20 17:07:26 följande:

Det finns ett social tryck på att arbeta och göra "rätt" för sig som gör att de flesta inte vågar gå hemma för att de är rädda för att bli exkluderade. Dom som klagar på hemmafruar upplever jag att är lite avundsjuka. Dom skulle egentligen vilja vara det själva men vågar inte riktigt.

Ja precis vad jag känner. Hur kan man vara så upprörd över hur andra lever sina liv!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Stackars ungar) skrev 2018-01-20 17:37:14 följande:

Mina barn får vara med mamma OCH pappa. Tänk vilken lyx om barnen får två närvarande föräldrar och samtidigt inte riskerar att få leva med en ensamstående mamma på bidrag.

Varför är det ok att välja bort den ena föräldern? Varför är det ok att offra barnens kvinnosyn och ekonomiska trygghet för att få EN förälder 24/7?

Varför bryr du dig över hur andra lever sitt liv?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-20 17:15:18 följande:

Vill bara påpeka att hemmafruar är en parentes i historien. Det fanns främst på 50/60-talet i den form som vi menar idag. Innan det jobbade de flesta kvinnor stenhårt i lantbruket. De mjölkade, tog hand om djur, skördade osv. Hemarbetet var dessutom mycket mer krävande. Det ystades ost, kärnades smör, tvättades för hand, vävdes tyger, bars in ved och vatten osv. Barn togs oftast om hand av mor/farföräldrar eller äldre syskon. Utöver det hade många arbete av olika slag som utfördes i hemmet, det var vanligt att "hemmafruar" jobbade med att montera ihop saker som sedan levererades vidare, sy kläder eller serverade mat i hemmet till ungkarlar. Så hemmafrun som "bara" tar hand om barn och lagar mat, tvättar och städar med moderna hjälpmedel är något som egentligen aldrig existerat förr i tiden.

Det är helt sant men det är knappast som att dom hade något val. Jag vet varför det skulle vara ett argument mot något. Kvinnor var inte friare då för att dom var tvungna att förvärvsarbeta.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (MS) skrev 2018-01-20 17:15:13 följande:

Kanske mångas problem med det är just främst ekonomiska frågor, då är det väl inte så märkligt att diskussionen drar dit. Du ville ju utreda varför, ekonomi kanske är ett svar på varför, även om det är svaret du vill höra.

Så du menar att folk föraktar hemmafruar för att dom ses som en ekonomisk börda?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Pappa) skrev 2018-01-20 18:08:04 följande:

Det handlar inte om förakt. Många inlägg i tråden har försökt visa dig på att varför många människor tycker hemmafruar tillhör det förgångna. Läs vad vi faktiskt skriver.

Med all respekt att tycka någons drömmar tillhör det förgångna är lite föraktfullt. Men det var framförallt inte det jag mena. Det var några i tråden som skrev att folk som ville vara hemmafruar var ointelligenta, fast i stenåldern, lata eller en börda för samhället. Byt ut hemmafruar mot vilken grupp som helst så inser du det föraktfulla. Inte såg jag dig försvara hemmafruar mot dessa människor. Jag säger inte att du håller med dom men du verkar uppenbarligen inte bry dig tillräckligt för att säga emot dom. Därför förstår jag inte varför du tycker det är så viktigt att argumentera emot någon som tycker att man inte ska förakta/klaga på människor som förljer sina drömmar.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-20 18:23:35 följande:

Man påverkas ju lika ,ycket av ett samhälle som inte har subventionerad barnomsorg.

Det är precis det jag menar därför borde folk få välja själva men återigen det är en politisk fråga. När jag skapade den här tråden hade jag ett annat syfte, att belysa det hemmafru förakt som finns i Sverige.
  • All makt åt familjerna
    Vinterankan skrev 2018-01-20 18:39:40 följande:

En av de främsta anledningarna till att jag vänder mig emot hemmafrubiten är att det ofta verkar kombineras med en frånvarande pappa som jobbar väldigt mycket.

För det första är det inte sant att det skulle göra pappan mer frånvarande. För det andra finns det gott om familjer där båda föräldrarna jobbar och är mycket frånvarande. För det tredje verkar detta problemet med frånvarande pappa plötsligt försvinna när man talar om kvinnors rätt att ska barn med sig själva genom insemination. Antalet barn födda "utan" pappor är mycket större än antalet frånvarande pappor när mamman är hemma.
  • All makt åt familjerna
    Vinterankan skrev 2018-01-20 18:39:40 följande:

En av de främsta anledningarna till att jag vänder mig emot hemmafrubiten är att det ofta verkar kombineras med en frånvarande pappa som jobbar väldigt mycket.

För det första är det inte sant att det skulle göra pappan mer frånvarande. För det andra finns det gott om familjer där båda föräldrarna jobbar och är mycket frånvarande. För det tredje verkar detta problemet med frånvarande pappa plötsligt försvinna när man talar om kvinnors rätt att ska barn med sig själva genom insemination. Antalet barn födda "utan" pappor är mycket större än antalet frånvarande pappor när mamman är hemma.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-20 18:52:59 följande:

Mitt svar vände sig mest till de som säger att hemmafruar är något gammalt som hör till 1800-talet. Rent allmänt har jag inget emot hemmafruar, bara de har försörjning säkrat även om de blir lämnade eller maken dör. Det är svårt att komma in på arbetsmarknaden igen när man varit ifrån den länge. Jag personligen skulle också känna att det vore slöseri med min kompetens. Kanske inte under småbarnsåren, men när barnen blivit tonåringar kan min intelligens användas till bättre saker än att passa upp på dem. Risken är ju då att jag efter typ 15 år borta från arbetsmarknaden är fullkomligt ointressant och får gå hemma helt ofrivilligt. Skulle nog bli rejält bitter av det.

Alltså:

Jag har inte något emot hemmafruar men...

Jag är inte rasist men...

Skulle du säga så om någon annan sysselsättning? Jag har inget emot förskollärare men min inteligens kan användas till bättre saker. Jag har inget emot sopgubbar men det är inte tillräckligt utmanande efter 15 år skulle jag vara uttråkande och bitter. Du kan absolut tycka att vara hemmafru är det tråkigaste och absolut meningslösa som finns. Men måste du alltid säga det någon nämner ordet hemmafru eller gör du alltid. Det är ju isåfall visserligen ärligt men behövs det sägas? Säger du att maten är äcklig ifall du blir bjuden på mat?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (MS) skrev 2018-01-20 19:12:00 följande:

Du har ju absolut ingen aning om och hur någon ens regaerar på ordet eller ämnet "hemmafruar" i övrigt. Detta är ju en tråd om specifikt hemmafruar och varför de ogillas, du kan ju inte använda vad som skrivs här som en mall för vad som sägs i vardagliga sammanhang?

Så om du hade svarat på en tråd om varför folk föraktar folk som jobbar på McDonalds så hade du sagt att det var ett slöseri med din intelligens att jobba där?
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!