Anonym (Hanna) skrev 2018-01-20 14:07:18 följande:
Jag vet inte riktigt vad du menar med ideal i detta sammanhang.
Om man ska leva gemensamt i ett samhälle krävs ju vissa gemensamma förutsättningar, tex gemensamma lagar. Dessa gemensamma system påverkar givetvis människors förutsättningar och möjligheter och därmed frihet på olika sätt. Det går knappast komma ifrån.
Ett samhälle som valt att inte ha ett gemensamt trygghetssystem för föräldrar som tex subevntionerad barnomsorg och föräldraförsäkring påverkar ju naturligtvis också de människor som lever där, deras förursättningar, möjligheter och därmed frihet.
Vad man upplever är ett friare samhälle av dessa beror väl främst på po.itiskt ideologi och hur man förstår begreppet frihet.
Men att hur samhället är styrt påverkar innevånarnas liv är väl ganska självklart. Om det är det du menar med att människor tvingas uppnå vissa ideal.
Självklart krävs det en begränsing i ett samhälle av allas frihet. Polis måste finansieras, äganderätten accepteras osv. Det är en ideologisk fråga hur mycket människors frihet ska begränsas. Men jag försöker bara tydliggöra att folk som vill bestäma över andra familjer absolut vill överföra sina ideal på andra. Enligt mig så har sådan mikrokontroll av familjer alltid lett till mer lidande vare sig det har varit i Saudi eller Sovjet. Därför menar jag att oavsett vad man har för ideologi borde man respektera folks vilja att styra över sina egna liv. Sen hur mycket staten ska gå in och omfördela pengar kan man diskutera.