• äldreochklokare

Hur ska jag förhålla mig till sonens önskan??

Det måste ju finnas någon anledning till att han inte vill dit. Det behöver inte vara att det inte är bra hos pappa, men han kanske bara inte klarar bytena speciellt bra? Vissa barn blir otrygga av det, eller något annat. 

Han är ju inte pytteliten heller, tycker man måste lyssna på barnet. 

Tycker det låter märkligt av BUP att "tvinga" dit sonen. Finns det nåt mer i historien, tex en diagnos? 

• äldreochklokare
    Mammans83 skrev 2018-01-19 22:39:32 följande:

Har föreslagit allt sånt!

Sonen vill inte dit när det blir vardag..

Skolan funkar klockrent nu, till skillnad mot höstens 50 % frånvaro.

Han vill liksom "bara vara hemma"

Messade nu att han är rädd att pappa inte kommer låta honom åka hem förrän på tisdag... It brakes my heart.

Jag har förklarat för pappan att jag inte tänker tjafsa om nåt underhåll.

Då låter det som om sonen verkligen behöver göra som det känns bäst ett tag. ta en lite paus från pappa fram till sommarlovet eller så? 
    Om det är besvärligt kanske även skolan kan säga något om hur de upplever sonen? Han kanske verkar må sämre de dagar han är hos pappan och att de märk det? Då måste man kunna ta in en sådan synpunkt i ekvationen.

Ring annars till familjerätten om det är svårt att prata med pappan, kan ni prata där. Ett annat alternativ är att ringa Soc och förklara att sonen faktiskt blir känslomässigt "misshandlad" (dvs att de inte pratar/visar känslor ) hos sin pappa men att pappan inte verkar förstå det .Även de kan kalla in på samtal. 

Kan du hämta sonen så att han inte behöver vara där tills på tisdag? Eller kan han åka till skolan på måndag och där säga att han vill ha hjälp av skolpersonalen och att han vägrar åka hem till pappan efter skolan? Det. blir ju väldigt drastiskt då men samtidigt kanske det behövs så att pappan fattar
  • äldreochklokare
    Mammans83 skrev 2018-02-04 13:31:55 följande:

Nu hände det som inte fick hända!

Sonen som sen ett par månader gått till skolan med några dagars sjukfrånvaro, vägrade i fredags då det var dags att åka till Pappa. Pappa hämtar efter skolan på fredagen.

Pappa vansinnig och tycker att jag ska köra sonen till honom, jag pratar med sonen om att vi testar över natten och hörs dagen efter. Väl framme hos pappa blir sonen jätteledsen och Pappa tar beslutet att slita ut sonen ur min bil och bära in honom.

6 timmar senare har sonen fortfarande inte lugnat sig och pappa messar massa hemskheter om att sonen är psykiskt sjuk pga mig och beter sig som ett monster etc.

Efter ytterligare sms så skriver han " jag kommer och lämnar sonen nu " och gör det.

Sonen helt dränerad.

Jag ringde under fredagen både BUP och famrätten som säger att dom inte kan göra något.

Jag VILL ju att det ska funka, men sonen vill inte vara där. Han messade mig att han hatar sin pappa och hans familj :(

Snarare pappan som är "psykiskt sjuk", om någon är det

Du kan orosanmäla vad som sker när barnet är hos pappa, till socialtjänsten. Du kan även be skolans kurator att de orosanmäler när de ser hur sonen blir påverkad så att det påverkar skolsituationen. Detta kan vara steg ett till något annat.

Enligt vad socialtjänsten alltid säger har man både rätt och skyldighet att skydda sina barn, även mot den andre föräldern, så du har enligt lag rätt att inte köra sonen till pappa när det fungerar så dåligt. Jag vet att det är jättesvårt att göra så, då pappan säkert kommer bli jättearg men barnen är så pass gamla också, att man måste lyssna på dem! 

Familjerätten låter konstigt att de säger de inte kan göra något, men det bygger förstås på att pappan går med på att gå dit och prata med dig, det kanske han inte är intresserad av (än i af) 

Men om jag vore du skulle jag ringa Soc men också skriva ihop en orosanmälan baserad på vad som just hände + att det ju inte var första gången. Ta dock hjälp av skolan så mycket du kan! Om de orosanmäler också brukar det bli lite mer skruv. 
  • äldreochklokare
    Mammans83 skrev 2018-02-04 13:52:35 följande:

Tack.

Blir så nojjig att det ska vändas emot mig. Pappan är mästare på att påtala hur jag brister som Mamma när jag inte ens kan få min son att gå till skolan.

När han är hos Pappa går han till skolan...

fast du får vara helt öppen och tala med skolans kurator eller någon annan du har förtroende för på skolan. Visa pappans sms som stöd för vad du säger och sonen kan ju också själv förklara att han inte vill till pappa. Förklara för dem att ni verkligen behöver hjälp och att sonen snarare bara mår sämre av att åka till pappan när han så tydligt säger att han inte vill. 

samma sak om det blir stöd Soc. Det är uppenbart att pappan behöver stöd för att sonen ska kunna känna sig trygg hos honom

Be sonen berätta detaljer om vad som sades och gjordes den dagen pappan till slut gick med på att skicka sonen tillbaka till dig. Detta kan sonen också berätta för skolans kurator. 
  • äldreochklokare

och klart han går till skolan när han är hos pappa, han vill ju inte vara hos pappa!

man kan ju se det som att det är bra att han går till skolan, absolut, men inte på de premisserna 

• äldreochklokare
    Mammans83 skrev 2018-02-17 11:19:40 följande:

Nu vägrar sonen totalt. Inte EN natt, inte en dag eller en timme vill han dit efter att pappan tvingade in honom bärandes över axeln sist.

Vad ska jag göra???

Är så rädd att detta vänds mot mig ???? Jag försöker verkligen

Nej men det är ju pappan som gjort fel här. Han har valt en hårdför tvingande stil och sonen klarar inte det!

Sonen är så pass stor också, man måste lyssna på honom! Du ska ringa till skolan på måndag och förklara hur illa det har blivit, så att de stöttar sonen (och inte lyssnar på pappa, det är ju så uppenbart att sonen blir helt förstörd av hanteringen).

Ring soc och fråga om du ska göra en orosanmälan över hur sonen har det hos pappa, eller bara ring dem och fråga vad de tycker. Men självklart ska sonen inte tvingas dit när han reagerar så där kraftigt. Något fel är det ju.  

Det bästa är om pappan kan backa ett tag och inse att hans taktik inte fungerar. Om sonen tvinga fortsätta som nu kommer han hata sin pappa till slut och pappan blir en stor bidragande orsak till att sonen kollapsar, får psykisk ohälsa och då kan jag lova att skolan inte komma funka heller. 

Finns deT någon annan person som skulle kunna prata med pappan, någon han lyssnaR på, som du skulle kunna be om hjälp? 
  • äldreochklokare
    Mammans83 skrev 2018-02-17 11:35:36 följande:

Nu skrev jag till Pappan och sa att jag försöker ta med sonen till honom nu så kan han testa vara där över dagen, får då till svar att " vi får se om vi är kvar hemma då, ska iväg kl 13"

Blir så trött på skiten!!! Jag försöker ju få deras relation att fungera!!!!

Men du kan inte göra mer nu, jag tycker du har gjort allt man kan, det är pappan som ska se till att det fungerar (och då inte genom att använda "Hitlertaktik" och skrämma pojken till att lyda!). Grunden är här att pappan har ett beteende som inte sonen pallar för. Jag tror jag har skrivit mer än en gång att du ska kontakta socialtjänsten.

Ring anonymt om du inte vill de ska veta vilka det gäller, beskriv ärendet och fråga om de tycker att du ska göra en orosanmälan om hur det är hos pappa. Skolans  kurator kan också göra en sådan, om sonen ber om hjälp. 

Jag är inte myndighetsperson som du efterlyser men jag vet mycket om sådana här ärenden, båda via mitt arbete och privat. 
    Enligt lagen har man skyldighet att skydda sitt barn, även mot den andra  föräldern (och ja, det är supersvårt!) men det är bla sånt du kan fråga Soc om, hur du ska göra när sonen vägrar att åka till pappa. 
  • äldreochklokare
    Mammans83 skrev 2018-02-23 14:38:11 följande:

Sparar alla meddelanden. Han vet att han skitit i blå skåpet där, med anklagelser, kallar mig och barnen saker. Diagnostiserar alla runt om mig osv.

Efter helgen så fick jag ett sms om att han börjar betala underhåll och för över barnbidraget. Då vart jag ännu mer förbannad. Kränkt Man och Pappa bara ger upp. Han har inte hört av sig till sonen en enda gång sen han bar ut honom ur bilen för två veckor sen, och sonen tänker verkligen inte åka dit igen...

????

Fast det är ju det allra bästa för sonen, i alla fall för nu. 
Svar på tråden Hur ska jag förhålla mig till sonens önskan??