• fluu

Hur ska jag förhålla mig till sonens önskan??

Mammans83 skrev 2018-02-04 13:31:55 följande:
    Nu hände det som inte fick hända!
    Sonen som sen ett par månader gått till skolan med några dagars sjukfrånvaro, vägrade i fredags då det var dags att åka till Pappa. Pappa hämtar efter skolan på fredagen.
    Pappa vansinnig och tycker att jag ska köra sonen till honom, jag pratar med sonen om att vi testar över natten och hörs dagen efter. Väl framme hos pappa blir sonen jätteledsen och Pappa tar beslutet att slita ut sonen ur min bil och bära in honom.
    6 timmar senare har sonen fortfarande inte lugnat sig och pappa messar massa hemskheter om att sonen är psykiskt sjuk pga mig och beter sig som ett monster etc.
    Efter ytterligare sms så skriver han " jag kommer och lämnar sonen nu " och gör det.
    Sonen helt dränerad.

Jag ringde under fredagen både BUP och famrätten som säger att dom inte kan göra något.
    Jag VILL ju att det ska funka, men sonen vill inte vara där. Han messade mig att han hatar sin pappa och hans familj :(
    Fy f vilken skitpappa! Spara alla sms från både sonen och pappan och boka tid på familjerätten. Stackars lille kille! Jag hade också svårt att bo hos min pappa, inte att åka dit, men att bo där mer än över en helg. Jag behövde så mycket trygghet och var inte trygg med pappas dåvarande sambo. Pappa tvingade ett tag och det skadade vår relation enormt. Ditt ex måste fatta att han inte kommer bygga upp någon trygghet genom tvång!
    Jag tycker faktiskt att du ska stå upp för din son. Jag önskar att min mamma gjorde det. Hon samarbetade för att hon inte ville ha bråk och det respekterar jag verkligen, men jag önskade ändå att någon stod lite mer på "min" sida.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    äldreochklokare skrev 2018-02-04 13:43:02 följande:
    Snarare pappan som är "psykiskt sjuk", om någon är det

Du kan orosanmäla vad som sker när barnet är hos pappa, till socialtjänsten. Du kan även be skolans kurator att de orosanmäler när de ser hur sonen blir påverkad så att det påverkar skolsituationen. Detta kan vara steg ett till något annat.

Enligt vad socialtjänsten alltid säger har man både rätt och skyldighet att skydda sina barn, även mot den andre föräldern, så du har enligt lag rätt att inte köra sonen till pappa när det fungerar så dåligt. Jag vet att det är jättesvårt att göra så, då pappan säkert kommer bli jättearg men barnen är så pass gamla också, att man måste lyssna på dem! 

Familjerätten låter konstigt att de säger de inte kan göra något, men det bygger förstås på att pappan går med på att gå dit och prata med dig, det kanske han inte är intresserad av (än i af) 

Men om jag vore du skulle jag ringa Soc men också skriva ihop en orosanmälan baserad på vad som just hände + att det ju inte var första gången. Ta dock hjälp av skolan så mycket du kan! Om de orosanmäler också brukar det bli lite mer skruv. 
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur ska jag förhålla mig till sonens önskan??