LLW skrev 2019-11-19 16:49:34 följande:
Hej <3
Hur går det för er? Ni båda ska/har gjort återföring snart va?
Jag pratade med min läkare i Falun igår. Hon tog upp att vi kan sätta tillbaka båda de femdagars vi har i frysen nästa gång om vi vill. De tänker dessutom att jag ska få göra en sån där skrapning som du gjorde, Hedblomster. Kan du berätta lite hur den gick till?
Just nu känns allt det där dock väldigt avlägset.. min kropp är så misshandlad efter månader av behandlingar, graviditeter och missfall.. känner mig trasig på alla sätt som finns. dessutom är läget inte det bästa här hemma. Vill bara få vara själv och läka i fred. Men vi går bara varandra på nerverna hela tiden och pratar knappt. Han var underbar första dagarna på sjukhuset men nu är det som att han inte orkar längre. Det gör inte jag heller iof. Jag förstår att han också har det tufft och behöver återhämta sig, men han säger inte att det är det som är fallet utan han stänger bara in sig. Fy fan vad det tär allting.
Vad skönt att höra från dig! Har läst på din blogg och det verkar ha varit ett riktigt trauma även denna gång, jag menar utöver att det är ett missfall så blir det så fysiskt smärtsamt för dig :( Jobbigt också att det påverkar er relation... Vår relation påverkas nog av infertiliteten i allmänhet, ibland är vi på samma plan men när vi sörjer så gör vi det olika. Jag undrar om jag kanske sörjer mer som din man. Min sambo säger att jag måste prata mer men om vad? Har tyvärr inga tips <3
Tycker absolut ni ska sätta in båda embryona! Eller ja, alla känner såklart olika men jag hade velat göra det. Jag frågade ju om det på min klinik nu, eftersom Falun lät oss göra det (ett embryo klarade inte tining tyvärr dock). Men de var otroligt negativa till det och sa att de slutat HELT, oavsett situation, att återföra två. Inte ens med dag 3 embryon. Berättade att Falun godkände det men då sa han att de gör massor som inte är vetenskapligt belagt. Jag skiter faktiskt i vad som är vetenskapligt belagt, jag vill bli omhändertagen och få vara delaktig i min behandling...
Nu har jag redan skrivit en novell men jag ska beskriva skrapningen också. Jag blev tillsagd att ta alvedon och ipren en timme innan. Ingreppet gjordes i vanliga gynstolen på läkarens rum. Vi tog lite prover också så minns inte riktigt vad som var vad. Men till skrapningen användes en lång, mjuk kateter som fördes in. Påminde lite om spolningen i början på det viset, jag fick som ganska jobbig mensvärk. Fick en värmekudde på magen. Sedan skrapade hon fyra gånger med katetern och det kändes rejält, kände varje skrapning så kunde i alla fall räkna ner. Det gjorde ont men gick också snabbt, så du behöver inte vara rädd. Kanske kan du få mer smärtlindring om du ber? Vet ju att du fått så ont vid äggplock.
Vi ska göra vår sjunde återföring på lördag, har tre i frysen just nu. Om det inte går vägen rekommenderar läkaren en hysteroskopi men det måste min hemortsläkare besluta om och jag har inga direkta förhoppningar. Annars, eller därefter, ska vi pröva stimulerad cykel. Hoppas det blir sjunde gången gillt men :/