Inlägg från: Fröken Rabarber |Visa alla inlägg
  • Fröken Rabarber

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Långväntanefterdig skrev 2018-05-01 13:01:11 följande:

Skickade ni egenremiss eller skickade läkaren? Jag skickade en egenremiss förra veckan och undrar när jag får svar på remissen. Vi gjorde utredning privat och väntar nu 6 veckor på provsvar på killens kromosomprov. Så ville skicka in själv så sparar jag tid..dom ska ju skriva en tid till er som svar på remissenm och om dom inte kan erbjuda en tid inom 3 månader så skall dom erbjuda vård på annat håll.

Även jag skickade egenremiss. Skicka den precis när vi försökt ett år. Skicka in 31/12, hade första besöket 16/4. Så tror det anses att de uppfyllde vårdgarantin i och med att de skicka ut tid till möte inom tre månader. Däremot slarva postnord bort kallelsen som skickades som rekommenderat brev. Jag var riktigt rasande på dem, hade dessutom pms samtidigt! Hade tur att jag ringde och fråga hur det gick, sen ringde sjukhuset också upp när de fick brevet i retur. :)
  • Fröken Rabarber
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-02 06:40:29 följande:

Ja du kan ju slå dom en signal. Risken är völ att dom inte har ngt bra svar till dig.. jag söker också på sahlgrenska som sagt och frågade dom angående kön här om dagen. Det är tydligen 8-12 månaders kö i nuläget så det suger ju.. vad jag förstår så samarbetar dom inte med någon privat klinik heller för att hålla vård garantin...

Angående ivf kön så sa de 6 månader till mig...känns ju lite bättre.
  • Fröken Rabarber

Hejhej, idag laddar jag för spolning av äggledare, nervös men försöker tänka positivt, idag får vi svar på vilka eventuella åtgärder som behöver göras! Det känns bra. Men hur har ni övriga gjort, har era partners varit med vid undersökning där ni är i gynstol?

• Fröken Rabarber

Nu är jag spolad, håller med om att det var sådär roligt, är lite ömt i magen nu efteråt. Men läkaren och sköterskan var riktigt duktiga på att lugna, förklara och stötta mig. Det var något odefinierat med ena äggledaren men i övrigt såg det fint ut! Och alla provsvar såg toppen ut. Vi fick en remiss till provrörsbefruktning, med förvarning om att det är lång kö. Känns bra att vara klar med utredningen och kunna ta nästa steg. Sambon lät jag vara kvar i väntrummet, kändes fel att han ska se mig ligga där och spreta på benen.

• Fröken Rabarber
    LillaAw skrev 2018-05-21 10:48:51 följande:

Nu är äggplocket klart. Hade 16 äggblåsor och i dem fanns 16 ägg. Är lite groggy nu men det gick så bra. Äggledarspolningen var 100 gånger värre än den här operationen. Nu ska de bara befruktas med, så man vågar knappt ta ut någon lycka än. <3

Grymt bra resultat! Hoppas ni har ert guldägg där. Låter lovande att spolningen var värre än äggplocket, lugnande inför framtiden. :)
  • Fröken Rabarber
    LillaAw skrev 2018-05-22 21:46:50 följande:

Av 16 ägg igår på äggplocket va det bara 3 som blev befruktade och klarade sig till idag. Imorgon ska jag få tillbaka ett om det finns kvar något. Är ledsen och orolig. Hade fått höga förväntningar av så många ägg. Min killes spermier va inte så pigga som förväntat så de fick göra icsi-injektion med alla äggen. Det är förmodligen det som varit problemet. Nu vet vi det iaf :/

Jag hejar på er! Ett steg i taget så går det förhoppningsvis bra! Lycka till med insättningen, är inte alla föräldrar som kan säga exakt när deras barn blev till. ;)
  • Fröken Rabarber

Inte ofta jag känner mig låg. Just nu inväntar jag mensen den 21:e cykeln sen vi började försöka och mensen kommit sig iordning. Känns inte som att det är lönt att försöka få barn naturligt längre, vill sig ändå inte. Tur vi tagit oss igenom en utredning så nu väntar vi på remiss till ivf. Inga direkta fel funna på oss. Tror personligen att jag har lite kort lutealfas för att ägg ska hinna fästa innan kroppen stöter ut det. Funderar på om jag ska droppa tempcheckandet och kontrollen över när ägglossning kommer för att istället bara ligga när lusten faller på.

• Fröken Rabarber
    Långväntanefterdig skrev 2018-05-28 17:05:08 följande:

Ja det är sant , helt galet.... vi har sagt ja till tiden och kommer ta räntefritt lån på det i väntan på ivf på sahlgrenska som jag hoppas inte behövs!!

Det finns spermier och vi kan göra icsi, imorgon blir det genomgång av upplägget å lära sig sprutor å medicin. Start denna mensen. Det är galet!!

Vilken härlig nyhet! Hoppas allt kommer få vägen. Stor fördel att ni slipper oroa er och tänka en massa innan ivf är igång!
  • Fröken Rabarber
    Lenaia skrev 2018-06-01 11:08:25 följande:

Vi kommer komma in på Sahlgrenska senast mitten av oktober.

Vi gjorde utredningen privat och direkt när det var klart skickade de remiss för oss till Sahlgrenska. Vi har även beslutat oss för att inte dra igång något privat innan utan vi väntar in vår remiss....

Kanske fel ord, men kul att ni förhoppningsvis får ivf till hösten, det hoppas jag och min sambo med på. Troligen mer mot senare delen av hösten. Vi gjorde utredning via Sahlgrenska och blev klara nu i maj. Oförklarliga då sambon hade toppresultat och jag inte direkt hade något som skulle hindra. Så nu släpper vi lite på gravidhetsen, njuter av sommaren och inväntar ivf. Och jag försöker gå ner lite i vikt för att underlätta ytterligare för kroppen. :)
  • Fröken Rabarber
    LillaAw skrev 2018-06-03 21:50:55 följande:

Jag vet inte hur nikotin påverkar äggen. Själv levde jag så försiktigt. Vågade inte träna under sprutorna eller efter för den delen för man va svullen och öm efter äggplocket. Dock fick jag min mens idag så mitt första ivf misslyckades. Känns otroligt tungt :/ men får gråta idag och sen gå vidare.

Nytt försök i augusti och nu paus med hela bebisverkstaden fram tills dess. Ska dricka alkohol, ta en snus om jag vill och försöka att inte räkna dagar till äl/bim etc. Önskar mig mitt vanliga liv tillbaka typ.

Rackarns! Beklagar att det inte lyckades, hoppas du kan njuta av sommaren och sen fylld av ny energi få till en lyckad ivf till hösten. Är det vanligt att det inte går första ivfen eller finns det ingen förklaring till varför det går ibland och ibland inte?
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år