Anonym (Mamma) skrev 2018-01-20 14:41:34 följande:
Om man ser det från hans sida. Varför kan han vilja ha det direkt? Jag är ganska säker att det inte är pga pengar typ underhåll/barnbidrag. Han får väl betala beroende på sin ekonomiska möjlighet och han har ju jobb och så. Att ha barnet lär bli dyrare än underhållet ändå. Finns andra skäl? Kan han vara rädd att jag flyttar med det om jag upptäcker att det är för jobbigt att "dela med mig" av barnet. Det skulle jag aldrig men det vet han ju inte. Kan jag skriva på något eller intyga på något sätt att jag inte flyttar längre ifrån honom och att jag ger föräldradagar om han behöver? Jag har ev tänkt flytta om ett år eller så pga bor ganska litet men isf inom orten och snarare närmare honom än längre bort (iofs är ett år länge och han hinner nog lära känna barnet och få vårdnaden innan dess). Finns andra farhågor han kan ha som går att lösa på annat sätt?
Det är ju en spekulation men hade jag varit han hade jag varit rädd för en flytt.
Hur tror du han tar det om du berättar för honom att du skulle vilja ha ett halv år för att säkerställa att det finns ett fungerande samarbete innan gemensam vårdnad?
En vårdnadstvist lär ändå inte gå fortare än det och då får du 6 månader på dig att se hur det går. Föräldradagarna kan du skriva över direkt, de har ingenting med vårdnad eller faderskap att göra. Tror tom att det är möjligt att göra det online, så han kan se att du menar det. Också ett bra förslag ovan att komma med ett umgängesförslag som täcker några månader iaf.
Går det till tingsrätten och du kan visa att du är samarbetsvillig och har en plan framåt med ett mål om gemensam vårdnad så skulle det förvåna mig om de inte går på din linje.
Ett tips är att framföra det ovan i email så att du har det skriftligt om det sedan går till rätten, då kan du visa att du försökt vara konstruktiv och samarbeta