• Anonym (Mamma)

Enskild eller gemensam vårdnad?

Jag blev gravid med ett ons för tre år sen. Hade inget namn och trots att de letade så blev det fader okänd. Kom sen för några mån sen i kontakt med en gammal vän av slump som visade sig veta vem han är och vi fick tag på honom.

Har träffat honom en gång efter det på eget bevåg och han vill vara en stor del av sonens liv vilket är jättebra men han vill också ha gemensam vårdnad direkt. Här är jag lite tveksam. De har inte ens träffats än och jag känner inte denna man även fast min gamla vän säger att han är en reko person (han arbetar som gymnasielärare och är ostraffad, inga drog/alkoholproblem, inga andra barn). Jag skulle vilja ha enskild vårdnad tills de lärt känna varandra men det är han inte ok med och kommer förmodligen ta det till tingsrätten om jag inte skriver på.

Vi bor alla i Stockholm och jag och han är just under 30 om det spelar roll. Vad tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden Enskild eller gemensam vårdnad?
  • Anonym (M)

Först ska jag säga att jag inte har någon aning om vad tingsrätten skulle säga, så kan inte ge råd utifrån ett juridiskt perspektiv.

Men jag skulle själv inte lämna över ett juridiskt ansvar för mitt barn till en person som ej känner b

barnet om det inte vore absolut nödvändigt. Och den nödvändigheten ser jag inte här. Jag skulle ge det ett år, om pappan lär känna barnet under den tiden på ett sätt så att han har förmåga att på ett bra sätt ta rimliga beslut över barnet skulle jag dela vårdnaden frivilligt inte förr. Om pappan skulle välja att inte vänta et år utan stämma i tingsrätt skulle jag rådgöra med jurist innan jag beslutade hur jag gick vidare.