• Anonym (Mamma)

Enskild eller gemensam vårdnad?

Jag blev gravid med ett ons för tre år sen. Hade inget namn och trots att de letade så blev det fader okänd. Kom sen för några mån sen i kontakt med en gammal vän av slump som visade sig veta vem han är och vi fick tag på honom.

Har träffat honom en gång efter det på eget bevåg och han vill vara en stor del av sonens liv vilket är jättebra men han vill också ha gemensam vårdnad direkt. Här är jag lite tveksam. De har inte ens träffats än och jag känner inte denna man även fast min gamla vän säger att han är en reko person (han arbetar som gymnasielärare och är ostraffad, inga drog/alkoholproblem, inga andra barn). Jag skulle vilja ha enskild vårdnad tills de lärt känna varandra men det är han inte ok med och kommer förmodligen ta det till tingsrätten om jag inte skriver på.

Vi bor alla i Stockholm och jag och han är just under 30 om det spelar roll. Vad tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden Enskild eller gemensam vårdnad?
  • Anonym (M)

Först ska jag säga att jag inte har någon aning om vad tingsrätten skulle säga, så kan inte ge råd utifrån ett juridiskt perspektiv.

Men jag skulle själv inte lämna över ett juridiskt ansvar för mitt barn till en person som ej känner b

barnet om det inte vore absolut nödvändigt. Och den nödvändigheten ser jag inte här. Jag skulle ge det ett år, om pappan lär känna barnet under den tiden på ett sätt så att han har förmåga att på ett bra sätt ta rimliga beslut över barnet skulle jag dela vårdnaden frivilligt inte förr. Om pappan skulle välja att inte vänta et år utan stämma i tingsrätt skulle jag rådgöra med jurist innan jag beslutade hur jag gick vidare.

Jag skulle kontakta familjerätten för ett samverkanssamtal och avtal kring umgänge. Först och främst för barnets skull förstås men täNker att det också kan vara en tryyhet för pappaN med ett fastdtällt umgänge. Om jag hade föräldradagar kvar skulle jag föra över merparten av dessa till pappan för att ytterligare underlätta umgänge (det kan man göra utan att han har vårdnad).

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2018-01-20 03:37:44 följande:

Först ska jag säga att jag inte har någon aning om vad tingsrätten skulle säga, så kan inte ge råd utifrån ett juridiskt perspektiv.

Men jag skulle själv inte lämna över ett juridiskt ansvar för mitt barn till en person som ej känner b

barnet om det inte vore absolut nödvändigt. Och den nödvändigheten ser jag inte här. Jag skulle ge det ett år, om pappan lär känna barnet under den tiden på ett sätt så att han har förmåga att på ett bra sätt ta rimliga beslut över barnet skulle jag dela vårdnaden frivilligt inte förr. Om pappan skulle välja att inte vänta et år utan stämma i tingsrätt skulle jag rådgöra med jurist innan jag beslutade hur jag gick vidare.

Jag skulle kontakta familjerätten för ett samverkanssamtal och avtal kring umgänge. Först och främst för barnets skull förstås men täNker att det också kan vara en tryyhet för pappaN med ett fastdtällt umgänge. Om jag hade föräldradagar kvar skulle jag föra över merparten av dessa till pappan för att ytterligare underlätta umgänge (det kan man göra utan att han har vårdnad).

Föra över dagarna och avtal om umgänge ska jag göra för jag tänker också att det är bra. Nog bra att rådgöra med jurist också men hur får man tag på en sådan? Och vad kostar det...? :|
  • Anonym (wwww)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-20 02:41:33 följande:
    Du kan inte mena en sådan som man går när man är gravid? Den handlar ju om att sköta spädbarn. Jag har en treåring. Eller finns det liknande för äldre barn? Jag tänker att det bör ju finnas ett behov för de som adopterar etc. Vet du något om det?
    möjligt skrev 2018-01-19 23:11:16 följande:

Du låter väldigt vettig TS och jag tycker att du resonerar därefter. Tycker inte det är fel om du behåller ensam vårdnad för tillfället baserat på dina anledningar.

Skulle det gå till familjerätten så betona bara att eftersom barnet redan är såpass gammalt så finns där redan behov om beslut om förskola etc. och du önskar lära känna pappan en tidsperiod först för att säkerställa att ni kommer att kunna samarbeta runt sådant innan du delar vårdnaden.

Till pappan kan du ju säga detsamma och därtill ge honom en ungefärlig tidsram. Men kanske framförallt försöka se hans perspektiv och försäkra honom om att du absolut inte vill undanhålla barnet utan vill inkludera honom och se till att de skapar en relation. Hade nog varit en uppskattad gest också att redan nu skriva över en del av de kvarvarande föräldraledighetsdagarna till honom, hade gett honom större chans till anknytning och visat att du menar det du säger.

Lycka till!

Tack! Familjerätten verkar tycka att jag ska börja med enskild men han säger att han i så fall går till tingsrätten. Känns tråkigt med en sådan process så jag undrar om det är värre med det eller bara ge gemensam. Ser det inte dåligt ut för mig som förälder om det går till tingsrätt om detta? Eller är det dåligt om jag bara ger gemensam när familjerätten säger att jag bör ha enskild till en början? Så oklart.

Jag kan absolut ge föräldradagar men det är möjligt att han inte tror att jag kommer göra det.
    Han kommer nog ha svårt få det igenom i tingsrätten som det är nu, eftersom han inte känner barnet. Han skulle ha större chanser senare. 

Jag tycker han låter lite desperat. Han kanske är oroad över att du ska ändra dig och inte ville ha honom nära barnet och därför vill ha igenom detta så fort som möjligt så att han ska ha fått in en fot, så att säga?

Eftersom även familjerätten anser det är bäst med enskild nu så har du ju dem i ryggen också. Vid en tingsrättsförhandling så är det just familjerätten som får i uppdrag att utreda, om det skulle bli en process.
  • Anonym (wwww)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-20 04:01:53 följande:
    Föra över dagarna och avtal om umgänge ska jag göra för jag tänker också att det är bra. Nog bra att rådgöra med jurist också men hur får man tag på en sådan? Och vad kostar det...? :|
    Jurist kan du ev. ha delvis gratis via din hemförsäkring. Kolla det. Sedan är det bara att googla och ringa någon som på sin hemsida talar om att de jobbar med vårdnadsmål etc 

Min man har kontaktat jurist inför vårdnadstvist med sitt ex och vi har i hemförsäkringen att man bara behöver betala 20 % själv om det leder till tvist. Däremot fick han betala för den första rådgivningstimman själv. 
  • Anonym (I)

Jag hade vänligt nobbat. Han får väl gå till domstol då. Däremot bett soc (eller vilka det nu är) om hjälp med en umgängesplan, hur barnet ska lära känna pappan etc. Hur man introducerar m.m.

Har du hemförsäkring? Då kan du få juridisk hjälp.

• Anonym (50/50)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-20 02:41:33 följande:

Du kan inte mena en sådan som man går när man är gravid? Den handlar ju om att sköta spädbarn. Jag har en treåring. Eller finns det liknande för äldre barn? Jag tänker att det bör ju finnas ett behov för de som adopterar etc. Vet du något om det?Tack! Familjerätten verkar tycka att jag ska börja med enskild men han säger att han i så fall går till tingsrätten. Känns tråkigt med en sådan process så jag undrar om det är värre med det eller bara ge gemensam. Ser det inte dåligt ut för mig som förälder om det går till tingsrätt om detta? Eller är det dåligt om jag bara ger gemensam när familjerätten säger att jag bör ha enskild till en början? Så oklart.

Jag kan absolut ge föräldradagar men det är möjligt att han inte tror att jag kommer göra det.

Familjeenheten på socialtjänsten kan hjälpa till med att hitta lämpliga föräldrautbildningar. Självklart gällande äldre barn.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-19 19:30:30 följande:

Det med att han kan säga att sonen inte får resa till nåt ställe - Är det bara utomlands? Eller oavsett?

Han kan neka att du skaffar pass så då blir ni begränsade till länder som inte kräver pass. På din tid gör du det du vill med barnet och han gör vad han vill med barnet på sin tid. 

Som jag skrivit innan, gemensam kan ni skaffa när som helst i framtiden. Kräver han detta redan nu tycker jag bara det att det är en varningssignal, varför vill han ha det innan han ens känner barnet? 
    När han inte funnits där om än dock för att ni inte hittat honom. 

Han har rätt till, nej barnet har rätt till umgänge med pappan oavsett vårdnadsform. 
  • Anonym (nä)

En vettig person lär känna sitt barn INNAN man kräver en massa kring det. Tycker jag. Är det halva barnbidraget han vill åt eller tror han att han ska slippa betala underhåll?
    Låt honom gå till tingsrätten, du förklarar bara att du absolut inte har för avsikt att neka umgänge, men att du vill lära känna honom innan ni skaffar gemensam vårdnad för att säkerställa att ni kan samarbeta bra kring barnet. Ha gärna ett förslag på schema kring barnet med dig och visa hur du tänker dig det hela men att pappan så klart får kommentera och föreslå ev ändringar ifall det du har gjort inte fungerar för honom. 

Har för mig att om en förälder motsätter sig gemensam vårdnad så dömer de inte till det. Däremot kan de som nekar gemensam ha sämre läge att få enskild i normalfallet, men i ditt fall så känner ju inte barnet pappan ens så att pappan ska få vårdnaden och boendet är ytterst osannolikt. 

Det är barnets bästa som ska ligga till grund för ett domslut, inte en förälders. 

Gör upp ett schema som kan fungera för barnet att lära känna sin pappa, gör gärna ett som sträcker sig långt fram i tiden för att visa att du absolut är seriös kring detta. Till en början träffas ni allihop, sedan dagumgänge med pappan för att övergå till en övernattning osv. DU känner barnet bäst och vet vilken takt som behövs och kan se om det går för fort eller om ni kan snabba på det hela. 

Lita på dig själv här. Pappan måste inse att allt handlar om barnet, ingenting om honom egentligen. Gemensam vårdnad gör ingen skillnad för umgänget, det som är skillnaden är att han kan neka ditt val av skola, förskola, pass, flytt osv. 

En vettig person inser att man inte kan göra de valen för sitt barn innan man lärt känna det. 

• Anonym (Mamman)

Behåll o ta det till rätten o låt dom avgöra hur det ska vara. Ha kommer ju bara se pinsam ut. Vilja ha vårdnaden om någon han inte ens träffat haha

• Anonym (Mamma)

Om man ser det från hans sida. Varför kan han vilja ha det direkt? Jag är ganska säker att det inte är pga pengar typ underhåll/barnbidrag. Han får väl betala beroende på sin ekonomiska möjlighet och han har ju jobb och så. Att ha barnet lär bli dyrare än underhållet ändå. Finns andra skäl? Kan han vara rädd att jag flyttar med det om jag upptäcker att det är för jobbigt att "dela med mig" av barnet. Det skulle jag aldrig men det vet han ju inte. Kan jag skriva på något eller intyga på något sätt att jag inte flyttar längre ifrån honom och att jag ger föräldradagar om han behöver? Jag har ev tänkt flytta om ett år eller så pga bor ganska litet men isf inom orten och snarare närmare honom än längre bort (iofs är ett år länge och han hinner nog lära känna barnet och få vårdnaden innan dess). Finns andra farhågor han kan ha som går att lösa på annat sätt?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (nä) skrev 2018-01-20 13:23:30 följande:

En vettig person lär känna sitt barn INNAN man kräver en massa kring det. Tycker jag. Är det halva barnbidraget han vill åt eller tror han att han ska slippa betala underhåll?

Låt honom gå till tingsrätten, du förklarar bara att du absolut inte har för avsikt att neka umgänge, men att du vill lära känna honom innan ni skaffar gemensam vårdnad för att säkerställa att ni kan samarbeta bra kring barnet. Ha gärna ett förslag på schema kring barnet med dig och visa hur du tänker dig det hela men att pappan så klart får kommentera och föreslå ev ändringar ifall det du har gjort inte fungerar för honom. 

Har för mig att om en förälder motsätter sig gemensam vårdnad så dömer de inte till det. Däremot kan de som nekar gemensam ha sämre läge att få enskild i normalfallet, men i ditt fall så känner ju inte barnet pappan ens så att pappan ska få vårdnaden och boendet är ytterst osannolikt. 

Det är barnets bästa som ska ligga till grund för ett domslut, inte en förälders. 

Gör upp ett schema som kan fungera för barnet att lära känna sin pappa, gör gärna ett som sträcker sig långt fram i tiden för att visa att du absolut är seriös kring detta. Till en början träffas ni allihop, sedan dagumgänge med pappan för att övergå till en övernattning osv. DU känner barnet bäst och vet vilken takt som behövs och kan se om det går för fort eller om ni kan snabba på det hela. 

Lita på dig själv här. Pappan måste inse att allt handlar om barnet, ingenting om honom egentligen. Gemensam vårdnad gör ingen skillnad för umgänget, det som är skillnaden är att han kan neka ditt val av skola, förskola, pass, flytt osv. 

En vettig person inser att man inte kan göra de valen för sitt barn innan man lärt känna det. 

De kan döma gemensam om en motsätter sig men inte om bägge gör det. Så risken finns att de gör så och att det ser dåligt ut för mig? Hur länge tar en sådan vårdnadstvist? Alltså funkar allt på 6-12 mån (eller hur länge är lämpligt? Jag har ingen aning. Frågar gärna FR här) så får han ju gärna vårdnaden då och tar en sådan rättstvist längre tid är det ju väldigt onödigt.
  • möjligt
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-20 14:41:34 följande:

Om man ser det från hans sida. Varför kan han vilja ha det direkt? Jag är ganska säker att det inte är pga pengar typ underhåll/barnbidrag. Han får väl betala beroende på sin ekonomiska möjlighet och han har ju jobb och så. Att ha barnet lär bli dyrare än underhållet ändå. Finns andra skäl? Kan han vara rädd att jag flyttar med det om jag upptäcker att det är för jobbigt att "dela med mig" av barnet. Det skulle jag aldrig men det vet han ju inte. Kan jag skriva på något eller intyga på något sätt att jag inte flyttar längre ifrån honom och att jag ger föräldradagar om han behöver? Jag har ev tänkt flytta om ett år eller så pga bor ganska litet men isf inom orten och snarare närmare honom än längre bort (iofs är ett år länge och han hinner nog lära känna barnet och få vårdnaden innan dess). Finns andra farhågor han kan ha som går att lösa på annat sätt?

Det är ju en spekulation men hade jag varit han hade jag varit rädd för en flytt.

Hur tror du han tar det om du berättar för honom att du skulle vilja ha ett halv år för att säkerställa att det finns ett fungerande samarbete innan gemensam vårdnad?

En vårdnadstvist lär ändå inte gå fortare än det och då får du 6 månader på dig att se hur det går. Föräldradagarna kan du skriva över direkt, de har ingenting med vårdnad eller faderskap att göra. Tror tom att det är möjligt att göra det online, så han kan se att du menar det. Också ett bra förslag ovan att komma med ett umgängesförslag som täcker några månader iaf.

Går det till tingsrätten och du kan visa att du är samarbetsvillig och har en plan framåt med ett mål om gemensam vårdnad så skulle det förvåna mig om de inte går på din linje.

Ett tips är att framföra det ovan i email så att du har det skriftligt om det sedan går till rätten, då kan du visa att du försökt vara konstruktiv och samarbeta
  • Anonym (nä)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-20 14:44:33 följande:
    De kan döma gemensam om en motsätter sig men inte om bägge gör det. Så risken finns att de gör så och att det ser dåligt ut för mig? Hur länge tar en sådan vårdnadstvist? Alltså funkar allt på 6-12 mån (eller hur länge är lämpligt? Jag har ingen aning. Frågar gärna FR här) så får han ju gärna vårdnaden då och tar en sådan rättstvist längre tid är det ju väldigt onödigt.
    Ok, nja i ditt läge så känner han ju faktiskt inte barnet så de kommer inte ge honom enskild vårdnad, eller ens gemensam tror jag om du visar att du inte motsätter dig umgänge eller så. 

En tvist kan ta typ ett år och då har du ju ändå planer på att gå med på gemensam vårdnad så han förlorar inget på att vänta, Tar han det till en tvist finns ju risken att ni kommer på kant med varandra och det kan ju bli jäkligt jobbigt framöver med samarbetet. 
  • Anonym (M)
    möjligt skrev 2018-01-20 15:28:19 följande:

Det är ju en spekulation men hade jag varit han hade jag varit rädd för en flytt.

Hur tror du han tar det om du berättar för honom att du skulle vilja ha ett halv år för att säkerställa att det finns ett fungerande samarbete innan gemensam vårdnad?

En vårdnadstvist lär ändå inte gå fortare än det och då får du 6 månader på dig att se hur det går. Föräldradagarna kan du skriva över direkt, de har ingenting med vårdnad eller faderskap att göra. Tror tom att det är möjligt att göra det online, så han kan se att du menar det. Också ett bra förslag ovan att komma med ett umgängesförslag som täcker några månader iaf.

Går det till tingsrätten och du kan visa att du är samarbetsvillig och har en plan framåt med ett mål om gemensam vårdnad så skulle det förvåna mig om de inte går på din linje.

Ett tips är att framföra det ovan i email så att du har det skriftligt om det sedan går till rätten, då kan du visa att du försökt vara konstruktiv och samarbeta

Jo visst har föräldraledigheten med faderskapet att göra. Inte kan man överföra dagar till vem som helst?
  • möjligt
    Anonym (M) skrev 2018-01-20 18:29:11 följande:

Jo visst har föräldraledigheten med faderskapet att göra. Inte kan man överföra dagar till vem som helst?

Förlåt

My bad, jag tänkte på de 10 första pappadagarna
Svar på tråden Enskild eller gemensam vårdnad?