• Anonym (Mamma)

Enskild eller gemensam vårdnad?

Jag blev gravid med ett ons för tre år sen. Hade inget namn och trots att de letade så blev det fader okänd. Kom sen för några mån sen i kontakt med en gammal vän av slump som visade sig veta vem han är och vi fick tag på honom.

Har träffat honom en gång efter det på eget bevåg och han vill vara en stor del av sonens liv vilket är jättebra men han vill också ha gemensam vårdnad direkt. Här är jag lite tveksam. De har inte ens träffats än och jag känner inte denna man även fast min gamla vän säger att han är en reko person (han arbetar som gymnasielärare och är ostraffad, inga drog/alkoholproblem, inga andra barn). Jag skulle vilja ha enskild vårdnad tills de lärt känna varandra men det är han inte ok med och kommer förmodligen ta det till tingsrätten om jag inte skriver på.

Vi bor alla i Stockholm och jag och han är just under 30 om det spelar roll. Vad tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden Enskild eller gemensam vårdnad?
  • Anonym (50/50)

Han är lika mycket förälder som du och ingen granskade dig innan du fick vårdnad om barnet. Skulle han mot all förmodan visa sig vara en farlig person för barnet så kan samhället gripa in och du kan enkelt få ensam vårdnad vid en sådan situation.

• Anonym (50/50)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-18 14:17:04 följande:

Om han får gemensam, får han då resterande föräldraledighetsdagar som jag har kvar (ca 4 mån)? Det blir ju kanske inte så bra för tänkte använda dem för att dryga ut hans sommarlov så det blir längre. Eller hinner de lära känna varandra så fort så han kan vara där länge på sommaren? Känns lite snabbt...

Men snälla nån. Det är väl självklart att barnet hinner lära känna honom under de följande 5-7 månaderna om du inte bromsar umgänget.
  • sextiotalist
    Anonym (50/50) skrev 2018-01-18 14:36:47 följande: