• Anonym (Mamma)

Enskild eller gemensam vårdnad?

Jag blev gravid med ett ons för tre år sen. Hade inget namn och trots att de letade så blev det fader okänd. Kom sen för några mån sen i kontakt med en gammal vän av slump som visade sig veta vem han är och vi fick tag på honom.

Har träffat honom en gång efter det på eget bevåg och han vill vara en stor del av sonens liv vilket är jättebra men han vill också ha gemensam vårdnad direkt. Här är jag lite tveksam. De har inte ens träffats än och jag känner inte denna man även fast min gamla vän säger att han är en reko person (han arbetar som gymnasielärare och är ostraffad, inga drog/alkoholproblem, inga andra barn). Jag skulle vilja ha enskild vårdnad tills de lärt känna varandra men det är han inte ok med och kommer förmodligen ta det till tingsrätten om jag inte skriver på.

Vi bor alla i Stockholm och jag och han är just under 30 om det spelar roll. Vad tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden Enskild eller gemensam vårdnad?
  • Anonym (50/50)

Han är lika mycket förälder som du och ingen granskade dig innan du fick vårdnad om barnet. Skulle han mot all förmodan visa sig vara en farlig person för barnet så kan samhället gripa in och du kan enkelt få ensam vårdnad vid en sådan situation.

• Anonym (50/50)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-18 14:17:04 följande:

Om han får gemensam, får han då resterande föräldraledighetsdagar som jag har kvar (ca 4 mån)? Det blir ju kanske inte så bra för tänkte använda dem för att dryga ut hans sommarlov så det blir längre. Eller hinner de lära känna varandra så fort så han kan vara där länge på sommaren? Känns lite snabbt...

Men snälla nån. Det är väl självklart att barnet hinner lära känna honom under de följande 5-7 månaderna om du inte bromsar umgänget.
  • sextiotalist
    Anonym (50/50) skrev 2018-01-18 14:36:47 följande:

Han är lika mycket förälder som du och ingen granskade dig innan du fick vårdnad om barnet. Skulle han mot all förmodan visa sig vara en farlig person för barnet så kan samhället gripa in och du kan enkelt få ensam vårdnad vid en sådan situation.

Visst är han biologiskt lika mycket förälder, men du missar att ts har varit barnets enda anknytningsperson i tre år, så hon är faktiskt, än så länge, barnets enda känslomässiga förälder.

Att komma in i ett barns liv lite senare kräver lite annat än att vara med barnet från början. Barnet kommer troligen inte få några större trauman om man är för snabb, men varför måste man ha så bråttom, det viktigaste är väl att man ska få så bra förutsättningar som det går.
  • Anonym (50/50)
    sextiotalist skrev 2018-01-18 14:46:47 följande:

Visst är han biologiskt lika mycket förälder, men du missar att ts har varit barnets enda anknytningsperson i tre år, så hon är faktiskt, än så länge, barnets enda känslomässiga förälder.

Att komma in i ett barns liv lite senare kräver lite annat än att vara med barnet från början. Barnet kommer troligen inte få några större trauman om man är för snabb, men varför måste man ha så bråttom, det viktigaste är väl att man ska få så bra förutsättningar som det går.

Det spelar ingen roll. Det är ju inte så att han ska ta barnet och flytta till Kina. Han är lika mycket förälder som TS även om Ts inte har kunnat lokalisera honom förrän 3 år efter att hon blev gravid. Han är kapabel och villig att ta ansvar för sitt barn så det finns ingen anledning för Ts att dra ut på det.
  • möjligt
    sextiotalist skrev 2018-01-18 14:46:47 följande:

Det handlar ju inte om umgänget utan om vårdnaden. Jag förstår killen, han får plötsligt veta att han har en 3åring som mamman fått utan att berätta för honom och han vill såklart ha lagen på sin sida så att HON inte plötsligt Tex flyttar jättelångt bort för att undanhålla barnet från honom.

Sen är det väl också perfekt om han får de resterande föräldradagarna så att han får mer tid att skaffa en relation med barnet
  • möjligt
    sextiotalist skrev 2018-01-18 14:16:03 följande:

Använd argumentet att du vill att ert barn ska skapa en relation innan pappan är med i viktiga beslut. Han ska känna barnet innan han kan ta beslut om barnet.

Det är väl inte konstigare än om han velat ha gemensam vårdnad när barnet var nyfött? Relationen växer ju fram men det har ju inget med de lagliga rättigheterna att göra, det är ju inte som att han frivilligt hållt sig borta
  • 1234568

Nej, du ska inte skriva på om gemensam vårdnad nu direkt.

Lär känna honom, och se att han verkligen vill vara delaktig i sonens liv. Sedan kan ni diskutera vårdnaden.

Umgänge får han ju i och med att han är pappa, och umgänge har inget med vårdnad att göra.

Menar, om det skulle visa sig att ni inte kan samarbeta eller att han blir mer ett problem än en pappa. .Då är det inte kul att stå med delad vårdnad.

• Anonym (wwww)

Nej jag skulle inte gå med på gemensam vårdnad. Man får se hur det fungerar, Han kommer få umgänge och om allt fungerar bra och ni klarar av att samarbeta kanske man kan tänka sig gemensam. Men du känner honom inte. Ett ONS kan betyda precis vad som helst även om han verkar bra utåt sett. 

Det får han ändå förstå, att du inte kan gå med på det direkt. Du vet ju heller inte om han har några baktankar, tex att han i en framtid vill in och styra och ställa över saker som du inte ha en tanke på nu. Hans mål kanske är att få ha varann vecka, men sånt kan man ju komma överens om med tiden, utan vårdnad. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (50/50) skrev 2018-01-18 14:36:47 följande:

Fast jo jag gick ju en föräldrautbildning via bvc och har pratat med min barnmorska om hur jag ser på att ta hand om ett barn och vi har haft hembesök typ dagen efter hemgång från bb och var ju på bb några dagar och lärde mig hur man gör och då såg de ju hur jag var. Så det stämmer ju inte riktigt... Sedan älskar jag ju mitt barn. Jag gjorde inte det när jag först fick plus på stickan men började göra det under graviditeten och spädbarnstiden. Han har ju inte haft den möjligheten så han hamnat ju i plus på stickan-situationen nu. Han kan ju inte älska honom ännu. Men förhoppningsvis börjar han göra det när de lärt känna varandra och då är han lika mkt förälder som jag. Nu är han väl det biologiskt men inte känslomässigt (än).
    Anonym (50/50) skrev 2018-01-18 14:39:27 följande:

Men snälla nån. Det är väl självklart att barnet hinner lära känna honom under de följande 5-7 månaderna om du inte bromsar umgänget.

Ja jag kanske tänker fel här. Han skulle ju kunna hämta barnet hos mig på morgonen och vara typ dagmamma och lämna när jag slutat jobbet och på så sätt kunna ta ut dagarna även om han inte tar nätterna. Annars kanske han borde få spara dem och sonen gå på förskolan och ha kortare sommarlov. Deras anknytning kanske är viktigare och dagarna kan användas till det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (50/50) skrev 2018-01-18 15:34:21 följande:

Det spelar ingen roll. Det är ju inte så att han ska ta barnet och flytta till Kina. Han är lika mycket förälder som TS även om Ts inte har kunnat lokalisera honom förrän 3 år efter att hon blev gravid. Han är kapabel och villig att ta ansvar för sitt barn så det finns ingen anledning för Ts att dra ut på det.

Hur menar du att han är kapabel? Han har inga andra barn så kanske inte alls har koll på hur man tar hand om en treåring.

Menar du att jag bara ska lämna barnet hos honom varannan vecka nu eller? Tycker du inte det är skillnad på att få en bebis från början?
    möjligt skrev 2018-01-18 16:03:05 följande:

Det handlar ju inte om umgänget utan om vårdnaden. Jag förstår killen, han får plötsligt veta att han har en 3åring som mamman fått utan att berätta för honom och han vill såklart ha lagen på sin sida så att HON inte plötsligt Tex flyttar jättelångt bort för att undanhålla barnet från honom.

Sen är det väl också perfekt om han får de resterande föräldradagarna så att han får mer tid att skaffa en relation med barnet

Ja jag börjar tänka att du har rätt om dagarna. Men självklart kommer jag inte flytta. Jag har ju sökt efter honom hela tiden. Hade jag inte velat hitta honom hade jag ju inte tagit kontakt nu. Dessutom kan jag väl inte det även om jag har enskild vårdnad för det försvårar ju umgänget i så fall.
Svar på tråden Enskild eller gemensam vårdnad?