Anonym (Ja till militär!) skrev 2018-01-18 15:39:38 följande:
Hold your horses! Svara på vad jag säger och inte vem du generaliserar ihop mig med.
Jag snackar BARA om grov kriminalitet, inte om allt som funkar i samhället. Jag vet att mycket annat är jättebra i Sverige vilket för övrigt är anledningen till att jag blir skitförbannad när vänsterextremister skyller kriminellas kriminalitet på samhället. Samhället är ganska bra! Problemet är slapphäntheten mot kriminaliteten och det är DEN jag syftade på, det är DEN som spårat ur med sossarnas politik de senaste 20 åren!
Ja det gäller att se problematiken för vad den är. Samhället i övrigt är tämligen välfungerande. Inget land är perfekt. MEN i förorterna är situationen katastrofal.
Enligt polisen har vi 23 särskilt utsatta områden. Där är situationen alltså akut och samhället har tappat kontroll. 23 områden!?. Att tro att vi bara ska kunna utbilda poliser och hoppas på det bästa fram till dess är naivt. Dessutom blir allt annat lidande när dessa områden äter upp hela vår poliskår. Övriga samhället prioriteras ner varpå förtroendet för rättsstaten urholkas. Så kan det inte fortsätta. Något drastiskt måste hända. Polishögskolan fyller inte ens sina platser till terminstart. Om man dessutom tar de som slutar i beaktning så täcker det inte ens platserna som täcker avhoppen inom polisen.
Det är ett problem som växt staten över huvudet och HELA samhället blir lidande, inte bara i förorterna. Om vi ber EU om hjälp, vår försvarsmakt eller något annat är för mig oviktigt. Men det måste in mer personal i rättsväsendet så att vi laglydiga medborgare får tillbaka förtroendet för poliskåren och att de kriminella börjar respektera samhällets principer igen.