Inlägg från: Anonym (Hypokondrikern?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hypokondrikern?)

    En svullen halsmandel - är det alltid cancer?

    Mår skit. Min vänstra halsmandel är större än den högre och dessutom ser den väldigt ojämn ut och har dessutom en större grop mitt i.

    Har tidigare haft problem med sådana där äckliga tonsillstenar men har då sett dem när jag tittat i halsen, nu ser jag inga vita prickar/klumpar.

    Känns som jag har en svullnad på vänster sida. Gör inte ont att svälja men känslan av svullnaden är obehaglig. Känner mig även spänd svullen längs käkvinkeln på den sidan och ned mot halsen. Och har ingen feber.

    Sökt läkare som lyste i halsen och sa att det var inte halsfluss, höll med om att ena halsmandeln var större och mer ojämn, men det kunde de vara. Skicka hem mig med rådet avvakta och alvedon. Men jag har ju inte ont, så någon värktablett lär ju inte hjälpa.

    Googlat men hittar bara att det är cancer. Så nu hoppas jag på hopp! Någon som upplevt liknande? Vad var det?

  • Svar på tråden En svullen halsmandel - är det alltid cancer?
  • Anonym (Hypokondrikern?)

    Kan tillägga att jag även har ont bakom örat och det känns som musklerna som går i nacken och halsen är spända.

  • Anonym (Hypokondrikern?)
    Carambolan skrev 2018-01-15 09:27:56 följande:

    Hur länge har du haft det?


    Ett år sedan jag började uppmärksamma problemen. Var till öron näsa hals mottagningen. De kolla med kamera genom näsan och allt såg bra ut. Mådde lite bättre i perioder men de senaste två veckorna har det varit hemskt. Och jag tycker själv halsmandeln ser större och fulare ut.
  • Anonym (Hypokondrikern?)
    Anonym (Hypokondrikern?) skrev 2018-01-15 09:31:35 följande:

    Ett år sedan jag började uppmärksamma problemen. Var till öron näsa hals mottagningen. De kolla med kamera genom näsan och allt såg bra ut. Mådde lite bättre i perioder men de senaste två veckorna har det varit hemskt. Och jag tycker själv halsmandeln ser större och fulare ut.


    Var alltså till halsläkaren i våras. I förra veckan sökte jag på vc.
  • Anonym (Hypokondrikern?)

    Det svullna är vid halsmandeln och inte vid sköldkörteln, det syns tydligt att vänstra ser fulare ut än högra. Mer ojämn, den har hålor och är större. Men hur länge den sett så ut vet jag inte mer än att jag uppmärksamma bekymren för ett år sedan ungefär.

  • Anonym (Hypokondrikern?)

    Skickade bilder till Min Doktor-tjänsten på nätet. Den läkaren bedömde halsmandeln som normal och inte förstorad. Hmmm. Ojämn yta och hålor pga tidigare infektioner och stenar skrev han. Vågar man lita på en sådan läkare?

Svar på tråden En svullen halsmandel - är det alltid cancer?